پیام سپاهان
بخش سلامت و بهداشت در انقلاب اسلامی توسعه چشمگیر داشت
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 7:35:20 AM
ایرنا
پیام سپاهان- کمال حیدری  افزود: فلسفه وقوع انقلاب برای رفع محرومیت زدایی بوده است از این رو همه دولت ها در طول سال های پس از آن در پیاده سازی این مهم تلاش کردند.
به گفته وی همزمان شدن انقلاب اسلامی با اعلام دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و موظف کردن دولت‌ ها برای رسیدن به پایه‌ای از سلامت تا سال 2000، باعث شد که به‌ سرعت موضوع بهداشت و درمان و مسائل آن جدی‌ تر پیگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در این راستا به تدریج زیرساخت های بهداشتی درمانی توسعه یافت و با اعزام بهورز و سپس تاسیس خانه های بهداشت و مراکز درمانی بخش های مختلف مانند واکسیناسیون ، مراقبت از کودک و مادر و محیط زیست سالم توسعه یافت.
حیدری با بیان اینکه سلامت مردم همواره مهم ترین دغدغه مسوولان بوده است، افزود: به این مهم بخصوص در روستاها توجه ویژه ای شده است.
وی یادآور شد : مرگ و میر کودکان در سال های نخست انقلاب از هر هزار کودک 130 نفر جان خود را از دست می داد که در زمان حاضر این عدد به 11 نفر رسیده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد : قبل از انقلاب اقدامات مراقبتی برای مادران، کودکان، سالمندان و افراد در معرض خطر انجام نمی ‌شد و نتیجه آن افزایش آمار مرگ ‌و میر بود، کوتاهی ‌قد برای کودکانی که از نظر تغذیه وضعیت مطلوبی نداشتند شاخص بود اما در سال 74 این شاخص به 20 درصد رسید که با پیگیری‌ های انجام‌ شده در بحث تغذیه اکنون به هفت درصد رسیده است و در مورد کم‌ وزنی 17 درصد دچار مشکل بود که اکنون به چهار درصد رسیده است.
حیدری با اشاره به مشکلات بهداشتی اوایل انقلاب اضافه کرد: جنگ و مسائل و مشکلاتی از قبیل ناسالم بودن آب آشامیدنی، رها شدن فاضلاب‌ها در کوچه و خیابان، بیماری‌ های واگیردار مانند سرخجه، فلج اطفال، دیفتری، سیاه‌ سرفه و حصبه، مسائل محیطی آلوده به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ های لازم و عدم گسترش شبکه آب و فاضلاب و مسائل دیگری در قالب بیماری‌ ها و ناکافی بودن تغذیه‌ها و سوء تغذیه افراد و به دنبال آن مشکل بیماری اسکوربوت و بالا رفتن مرگ ‌ و میر مادران و نوزادان وجود داشت.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: قبل از انقلاب دسترسی به آب آشامیدنی سالم 58 درصد بود که اکنون به 96 درصد رسیده، شبکه جمع‌آوری فاضلاب ‌های شهری هم 35 درصد بوده که اکنون به 93 درصد رسیده است.
حیدری ادامه داد : در اوایل انقلاب، 68 درصد دانش آموزان هشت تا 10 ساله گواتر داشتند که اکنون به 6 درصد رسیده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که در زمان حاضر در کل کشور زیر ساخت های بهداشت و درمان به مردم خدمت ارائه می کند، افزود: شاخص های این بخش به طور مستمر رو به رشد است و در برخی بخش ها در سطح جهان پیشرفت داشته ایم.
به گفته وی نتیجه همه پیشرفت ها در بخش بهداشت و سلامت افزایش امید به زندگی را به دنبال داشته است به طوری که شاخص امید به زندگی از 55 در اوایل انقلاب اکنون به بیش از 75 رسیده است.
حیدری با بیان اینکه گستره پوشش‌ خدمات در کل کشور و استان به 100درصد رسید، افزود: اکنون در هر روستایی که حتی آموزش ‌و پرورش وجود ندارد خدمات بهداشت و درمان وجود دارد و این خدمات به‌صورت رایگان به همه گروه‌ های هدف ارائه می شود.
وی بیان کرد : پوشش واکسیناسیون بیماری‌ های واگیر مثل سل، کزاز، سرخک، سرخجه، هپاتیت B، اوریون، دیفتری و سیاه‌ سرفه در اوایل انقلاب 25 درصد بود که در این 40 سال به 98 درصد رسیده‌؛ همچنین بندرت شاهد بیماری‌های عفونی مثل سرخجه و سرخک هستیم و حتی در مورد فلج اطفال به درجه‌ای رسیده‌ایم که در آستانه ریشه‌کن کردن است.
حیدری افزود: برای کنترل بیشتر بیماری ‌هایی مانند ایدز، سل و جزام خیلی از خدمات رایگان ارائه می ‌شود و با دستگاه ‌ها و آزمایش‌ ها پیشرفته بیماری قابل‌تشخیص بوده و ازاین‌گونه بیماری ‌ها جلوگیری می ‌شود.
حیدری با بیان اینکه قبلاً پوسیدگی دندان بیشتر بود و وضعیت دندانپزشکی مناسب نبود، افزود: با اقدامات‌ گسترده در استان 312 مرکز دندانپزشکی مستقر شده که با طرح ‌هایی مانند فلورایدتراپی دندان‌ها را مقاوم کرده تا کمتر دچار پوسیدگی شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سال 84 با غربالگری و کشف بیماری‌ هایی مانند هیپوتیروئیدی که منجر به عقب‌ ماندگی ذهنی می ‌شد 66 هزار مورد مشکوک شناسایی گردید.
به گفته وی از سال 90 تا اکنون نیز 288 مورد بیماری PKU که آن‌هم منجر به عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود کشف شده است.
حیدری تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، را انقلابی در بخش بهداشت کشور توصیف کرد و افزود: اکنون به دلیل رفتار و شیوه زندگی مردم، بیماری‌ های غیر واگیر مانند فشارخون، دیابت و سرطان به وجود آمده که با استقرار همکاران روان و تغذیه در مراکز خدمات مشاوره روان برنامه‌ریزی ‌هایی صورت گرفته است.
 استان اصفهان دارای حدود 6 هزار تخت بیمارستانی، 52 بیمارستان(37 دولتی و 15 خصوصی و خیریه)، حدود 500 پایگاه سلامت شهری، بیش از 520 باب خانه بهداشت روستایی و 80 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/90379/بخش-سلامت-و-بهداشت-در-انقلاب-اسلامی-توسعه-چشمگیر-داشت
بستن   چاپ