پیام سپاهان
کمبود ویتامین B12 دغدغه بزرگ گیاهخواران
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 2:48:22 PM
ایسنا
پیام سپاهان- نسرین ایروانی  با اشاره به لزوم تامین ویتامین B12 در رژیم گیاه‌خواری اظهار کرد: این ویتامین همچون هم‌گروهی‌های خود محلول در آب است و اضافه آن در بدن از طریق ادرار دفع می‌شود. بدن انسان قادر است این ویتامین را برای 4 سال ذخیره کند.

وی ادامه داد: ویتامین B12 در همانندسازی ژن‌ها در هسته سلول نقش دارد. به همین دلیل این ویتامین در ساخت سلول‌های قرمز خون بسیار مهم است و کمبود آن می‌تواند موجب کمخونی شود. این ویتامین در تشکیل و رشد جنین و سلامت کودک نیز نقش مهمی دارد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: کمبود این ویتامین می‌تواند موجب خستگی، احساس سوزن سوزن شدن در دستان، پایین بودن فشار خون، مشکلات حافظه، سرگیجه، مشکلات پوستی و همچنین احساس اضطراب باشد. 

ایروانی گفت: کمبود ویتامین B12 می‌تواند با مکمل‌های مختلف از جمله اسپری، قرص و آمپول برطرف شود اما بهتر از با پیشگیری، نیاز روزانه این ویتامین تامین شود.

وی افزود: از آنجایی که منبع اصلی این ویتامین گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی است، کمبود این ویتامین در میان گیاه‌خواران بسیار شایع است. این ویتامین از طریق انفعالات باکتری موجود در روده حیوانات یا رژیم غذایی آنها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: با همه این موارد آنچه تا کنون بر آن اتفاق نظر وجود دارد این است که گیاه‌خواران دیر یا زود به مصرف مکمل‌های ویتامین B12 نیاز پیدا می‌کنند. کسانی که از لبنیات نیز در تغذیه خود استفاده می‌کنند، کمتر احتمال دچار شدن به کمبود این ویتامین در آنها وجود دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/90398/کمبود-ویتامین-B12-دغدغه-بزرگ-گیاهخواران
بستن   چاپ