پیام سپاهان
حضور دانشگاه های ایران در افغانستان چشمگیر است
چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 12:30:40
پیام سپاهان - کاشان - رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران گفت: دانشگاه های ایران در بازار تحصیلات عالیه کشور ما حضور چشمگیر و گسترده ای دارند.
به گزارش ایرنا، شفیق شرق روز سه شنبه در جشن 45 سالگی دانشگاه کاشان افزود: هم اکنون دهها هزار دانشجوی افغان در نمایندگی دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، جامعه المصطفی و خاتم النبی مستقر در کابل تحصیل می کنند.
وی بیان کرد: در زمان حاضر افزون بر500 نفر از استادان دانشگاه های افغانستان در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه های ایران در حال تحصیل هستند که پس از پایان تحصیلات تکمیلی برای تدریس در دانشگاه های کشور خود، به افغانستان بازمی گردند.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران اضافه کرد: افغانستان همکاری گسترده علمی و آموزشی با کشورهای جهان از جمله ایران دارد و هم اکنون نیز در شهر کابل سه دانشگاه دولتی، خصوصی و بین المللی با صدها هزار نفر دانشجو فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: بیشتر مقام های ارشد افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل تحصیل می کنند و چندین هزار دانشجوی افغان نیز در دانشگاه های ایران نام نویسی کرده اند.
شرق با اشاره به مهاجرت تعداد زیادی از اتباع کشورش به ایران گفت: جمعیت زیادی از دانشجویان نُخبه ما در ایران تحصیل می کنند که سال گذشته از چهار نفر از آنها در دانشگاه تهران تقدیر شد.
وی با بیان اینکه علم و فرهنگ دارای مرز و محدودیت نیست و مردم افغانستان آینده شکوفایی را برای مردم ایران پیش بینی می کنند، تاکید کرد: ملت افغانستان با مردم ایران افزون بر تاریخ و جغرافیای مشترک، در زبان و خط نیز اشتراک هایی دارند و بر این اساس هر علمی که در ایران تولید می شود، در افغانستان نیز قابل استفاده است.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان افزود: مسوولیت اداره های کشور ما، بیشتر به چهره های جوان سپرده شده است که در خارج بویژه کشورهای همسایه مانند ایران تحصیل کرده اند.
وی تاکید کرد: با این حال، دانشگاه باید از سیاسی کاری پرهیز کند، زیرا علم، عرصه سیاسی نیست و نباید رویکرد علمی ما سیاسی باشد.
وی همچنین توسعه علمی ایران به ویژه در عرصه دانش بنیان را توسعه ای پایدار برشمرد و اضافه کرد: کشور ما به صلاحیت و توسعه علمی پایدار و مستقل ایران اطمینان دارد.
به گزارش ایرنا، در جشن دستاوردها و افتخارهای دانشگاه کاشان به مناسبت بزرگداشت روز بین الملل این دانشگاه، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد آن از کتاب موسوم به 'حیات طبیعی' (تحلیلی بر شکل گیری توسعه دانشگاه کاشان)، رونمایی و از چند نفر از مسوولان و استادان این دانشگاه نیز قدردانی شد.
نزدیک به هفت هزار و500 دانشجوی دختر و پسر در 154 رشته و گرایش دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه کاشان به تحصیل اشتغال دارند.
6136/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/91049/حضور-دانشگاه-های-ایران-در-افغانستان-چشمگیر-است
بستن   چاپ