پیام سپاهان
محققان اصفهانی موفق شدند؛
حفاظت از محیط زیست با کمک سامانه نمک‌زدایی خودجوش
چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 12:31:39
پیام سپاهان - یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان موفق به تصفیه آب‌های شور و فوق شور و تولید آب خالص شده است که به موجب آن از ورود مواد مضر پساب‌ها به محیط زیست جلوگیری می‌شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان معین زیست آریا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان با بیان این مطلب، گفت: نخستین سامانه بومی نمک زدایی خودجوش به عنوان طرح کلان ملی با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مشارکت پتروشیمی مارون به مرحله تولید صنعتی رسیده است.
محمد نورصالحی در توضیح عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از فرآیندهای ترمودینامیکی قادر به تصفیه آب‌های شور و فوق شور و پساب‌های صنعتی حاوی مواد مضر است تا از ورود این مواد به محیط زیست و چاه‌های کشور جلوگیری شود.
وی افزود: در شرایط فعلی تصفیه این آب‌ها از طریق تبخیر پساب یا شورابه در استخرها انجام می‌شود که بخشی از آن به زمین نفوذ و عامل تخریب زیست محیط را فراهم می‌آورد، درحالی که سامانه نمک‌زدایی خودجوش به روش تبخیری، تقطیری نمک خشک و آب خاص را جدا می کند. 
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: این تکنولوژی از تبخیرکننده و کریستالایزر برای جدا‌ کردن مواد محلول جامد در آب استفاده می‌کند. در سیستم ZLD سه تکنولوژی با یکدیگر ترکیب می­ شوند. در ابتدا آب شور به تبخیر کننده وارد شده و تا TDS حدود 300 هزار ppm تغلیظ می‌شود. آب شور تغلیظ شده وارد کریستالایزر شده و ذرات جامد محلول در آب به صورت کریستال در آب غوطه‌ور می ­شود. پساب خروجی از کریستالایزر وارد سانتریفیوژ شده و نمک جامد خشک با رطوبت بسیار پایین تولید می‌شود. روش ZLD قابلیت شیرین سازی تا 99 درصد آب را دارد.
نورصالحی با اشاره به دیگر طرح‌های دانش بنیان این شرکت، تصریح کرد: در حوزه کاهش مصرف آب در صنایع مادر علاوه بر تصفیه پساب آب‌های شور و فوق شور و استحصال مواد با ارزش معدنی از شورابه‌ها و معادن طبیعی کشور نیز از جمله طرح ها این شرکت است.
وی ادامه داد: استحصال مواد معدنی نیز با استفاده از این تکنیک در شورابه‌هایی که دارای فلزات و نمک باارزش هستند انجام می گیرد.
نورصالحی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت بر روی استخراج فلزات معدنی مانند اکسید تیتانیوم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیوم تمرکز دارد، اظهار کرد: استحصال مواد معدنی در جهت بی نیاز کردن صنایع مادر از واردات نیز جز اولویت‌های ویژه کشور در شرایط تحریم است.
وی افزود: این طرح در حال حاضر در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارد و در آینده نزدیک به مرحله صنعتی می رسد. تکمیل این طرح منجر به گامی مثبت در راستای افزایش توان ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
به گزارش ایسنا، شرکت دانش بنیان معین زیست آریا مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در صنایع مختلف از جمله نفت، پتروشیمی، فولاد در حوزه پژوهش، طراحی، ساخت و خدمات پس از فروش فرایندهای صنعتی فعالیت مشغول به فعالیت است. این شرکت از سال 1391 فعالیت خود را در زمینه نمک‌زدایی آب‌های غیر متعارف، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از آب‌های موجود آغاز کرده است. 
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/91070/حفاظت-از-محیط-زیست-با-کمک-سامانه-نمک‌زدایی-خودجوش
بستن   چاپ