پیام سپاهان
نگارخانه مجتمع فرهنگی استاد محمود فرشچیان اصفهان گشایش یافت
سه شنبه 28 شهریور 1396 - 8:30:22 PM
ایرنا
سپاهان نیوز - نگارخانه مجتمع فرهنگی استاد محمود فرشچیان اصفهان، سه شنبه شب با حضور این استاد هنر نگارگری ایران و جمعی از اساتید و هنرمندان عرصه خوشنویسی و نگارگری در اصفهان  گشایش یافت.
این نگارخانه تخصصی به مساحت 250 متر مربع با محوریت نمایش و عرضه  آثار هنری نظیرخوشنویسی، نقاشی نگارگری، مجسمه سازی و غیره راه اندازی شده است.
این نگارخانه که در طبقه فوقانی مجتمع فرهنگی فرشچیان اصفهان قرار دارد با مشارکت بخش خصوصی (مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر)  تکمیل شده و قرار است نمایشگاه های ماهیانه در رشته های مختلف هنری در آن برپا شود.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر اظهارکرد: برای تکمیل و راه اندازی این نگارخانه و همچنین انجام برخی فعالیت های عمرانی در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان حدود 200 میلیون تومان هزینه شده است.
" محمدرضا بهمنی " ادامه دارد: طی یک فرآیند 2 ماهه برخی از سالن‌ های مجتمع فرهنگی فرشچیان اصفهان بهسازی می شود.
همزمان با این رویداد، نمایشگاه آثار فاخر پیشکسوتان خوشنویسی اصفهان در این نگارخانه آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه 70 اثر هنری خوشنویسی و نگارگری از زنده یاد فضائلی، زنده یاد معین، مهدی فروزنده، علی فرزانه، علی مقارن عسگری، محمدرضا رحیمی، سید علی ظهیرالاسلام، سعید بیضاوی و  عباسعلی همتی همگی از اساتید خوشنویسی و نگارگری به نمایش درآمده است و تا 28 مهر امسال دایر خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: هنرمندان و پیشکسوتان عرصه فرهنگی سرمایه اجتماعی  و میراث ناملموس استان و کشورمان به شمار می روند.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: استاد فرشچیان جزو مفاخر استان اصفهان و ایران است، این استاد فرهیخته، افتخاری برای همه ایرانیان و اصفهانی ها در جهان محسوب می شود.
حجت الاسلام و مسلمین ارزانی همچنین استاد فرشچیان درخواست کرد که او مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان را به عنوان پایگاه اصلی دیدارها و ارتباط با سایر هنرمندان و مردم انتخاب کند.
وی خاطرنشان کرد: ادب تکریم هنر آموزان و دینمداری از ویژگی های بارز این استاد هنر ایران است.
محمود فرشچیان نگارگر و هنرمند ایرانی چهارم بهمن 1308 خورشیدی در اصفهان چشم به جهان گشود و بعدها به دلیل علاقه به هنر نقاشی به کارگاه «حاج میرزا آقا امامی» هنرمند پر آوازه آن روزگار رفت تا از آموزه های این استاد توانمند بهره مند شود.
وی سپس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را برای تحصیل برگزید و از محضر استاد «عیسی بهادری» بهره مند شد و توانست نقش قالی، مینیاتور، نقاشی رنگ روغن و اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی را به خوبی بیاموزد و در پایان مدرک دانش آموختگی را از این مدرسه به دست آورد و در نهایت برای پژوهش و تحقیق در سبک‌های هنری جهان به اروپا سفر کرد.
فرشچیان پس از بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبای تهران مشغول به کار شد.
استاد فرشچیان همراه با نقاشی به مطالعه ادبیات و سرودن شعر عرفانی نیز همت گماشت و اثرهای ارزشمند وی نشان دهنده آشنایی او با ادبیات عرفانی است که این امر بر شگفت انگیزی نقاشی های این هنرمند تاثیر فراوانی گذاشت. «ضامن آهو»، ‌«پنجمین روزآفرینش»،‌ «عصر عاشورا» ، «کوثر» و «پرچمدار حق»، ‌«ستایش پروردگار» از مهم ترین آثار ارزشمند این استاد چیره دست به شمار می رود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/9112/نگارخانه-مجتمع-فرهنگی-استاد-محمود-فرشچیان-اصفهان-گشایش-یافت
بستن   چاپ