پیام سپاهان
موفقیت دانشگاه اصفهان در رسیدن به دانشگاه سبز
يکشنبه 5 اسفند 1397 - 17:11:26
پیام سپاهان - دانشگاه اصفهان در زمینه مدیریت سبز و کاهش مصرف انرژی اقدامات بسیاری انجام داده و بر اساس آخرین رتبه بندی‌ها، علاوه بر قرارگرفتن در میان برترین دانشگاه‌های کشور، در جایگاه بین‌المللی نیز جزء دانشگاه‌های سبز دنیا قرار دارد.
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه اصفهان بر مبنای شاخص‌های 9 گانه مدیریت سبز شامل شاخص کنترل سیستم روشنایی، کنترل سیستم های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت مصرف آب، پسماند و مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی، استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی های تجدید پذیر و فرهنگ سازی و توسعه مدیریت است.
مهران زینلیان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در دو سال اخیر در نظام رتبه بندی بین المللی و کشوری جزء دانشگاه‌های سبز قرار دارد، تصریح کرد: از جمله اقدامات شاخص دانشگاه اصفهان در حوزه مدیریت سبز، کنترل سیستم های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع یا هوشمندسازی موتورخانه های دانشگاه است که بر اساس سیستم، دما به صورت اتوماتیک کم و زیاد و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
وی استفاده از فناوری‌های نوین در کاهش مصرف انرژی را از دیگر فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در مدیریت سبز معرفی کرد و گفت: برخی از این تکنولوژی های کاهنده انرژی برای نخستین بار در سطح کشور در دانشگاه اصفهان انجام شده است.
وی در توضیح این فناوری های نوین، اظهار کرد: یکی از این اقدامات، استفاده از سیستم ذخیره سازی سرمایش یا "آیس بانک" در موتورخانه های دانشکده های زیست شناسی و علوم تربیتی جدید است که اساس این سیستم در ساعاتی از شبانه روز که سیستم سرمایش ساختمان در حال کارکردن حداقل است، آیس بانک با تولید و ذخیره سازی یخ مقدار زیادی از انرژی برودتی را در خود ذخیره و سپس در ساعات اوج عمدتا ظهر و عصر تابستان با آزاد سازی برودت ذخیره شده علاوه بر کمک به سیستم سرمایش باعث پیک مصرف و نهایتا با کوچک تر شدن و کاهش دستگاه ها نقش بسزایی در مصرف انرژی و کاهش هزینه دارد. 
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم دانشگاه مدیریت سبز، استفاده مجدد از پساب خاکستری تصفیه شده به منظور آبیاری فضای سبز دانشگاه و سایر مصارف و صرفه جویی در مصرف آب است. 
وی در توضیح روند اجرای طرح تصفیه پساب خاکستری اظهار کرد: در ابتدای آب خاکستری از آب سیاه جدا و سپس در خارج از محیط خوابگاهی پکیجی قرار داده شده است که آب خاکستری در آن احیا می‌شود و به دریاچه بالای دانشگاه منتقل و برای مصرف کشاورزی و آبیاری درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز اقدام مهم دانشگاه اصفهان در زمینه کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها بهره گیری از مانیتورهای ال سی دی کم مصرف، نصب و اجرای سیستم اتوماسیون اداری و انجام مکاتبات به صورت الکترونیکی اعلام کرد. 
زینلیان نصب پنل ها و اجرای سیستم آبگرمکن های خورشیدی برای خوابگاه ها، نصب توربین بادی 5kw و نصب نیروگاهkw20 با استفاده از پنل های خورشیدی (فتو ولتایی) را از جمله اقدامات مهم این دانشگاه در استفاده از فناوری های پاک و انرژی های تجدید پذیر دانست و گفت: در خصوص فرهنگ سازی و توسعه مدیریت سبز در دانشگاه از سیستم اطلاع رسانی اتوماسیون استفاده می شود.
وی با اشاره به افزایش مخاطرات زیست محیطی و توجه مردم و مسئولان کشور به چالش های زیست محیطی، پیشرو بودن دانشگاه ها در عرصه نوآوری مدیریت سبز را ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم در دانشگاه الگوهای صحیح مصرف انرژی و حرکت به سمت مدیریت سبز را نهادینه کنیم و اگر بتوانیم دانشگاه سبز و کم مصرف از لحاظ انرژی داشته باشیم برای جامعه نیز الگویی مناسبی خواهد بود. 
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز افزود: برای رسیدن به این هدف، برگزاری همایش های علمی و انتقال دستاوردهای آن به جامعه به فرهنگ سازی در این زمینه و مردمی شدن آن کمک بسیاری می کند. بر همین اساس دومین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی دانشگاه سبز به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اردیبهشت 98 در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
وی تصریح کرد: این همایش بر الگو پذیری جامعه از دانشگاه تمرکز دارد و دانشگاه ها در عرصه نوآوری و به کار بستن جدیدترین یافته های علمی معرفی می شوند و فضایی برای معرفی دستاوردها در عرصه مدیریت سبز در دانشگاه ها و تبادل علم و تجربیات مسئولان و کارشناسان فعال در زمینه پردیس های پایدار فراهم می آورد تا علاوه بر ارتقاء عملکرد دانشگاه ها، زمینه ساز تغییرات گسترده در سطح جامعه شود.
زینلیان با بیان اینکه این همایش در هشت محور اصلی تجربیات ملی و بین المللی را در این حوزه ارائه می کند، خاطرنشان کرد: محورهای این همایش شامل، انرژی های تجدید پذیر، مدیریت آب و پساب، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، حمل و نقل سبز، فناوری اطلاعات و ارتباطات سبز و طراحی پردیس های دانشگاهی پایدار است. 
وی ادامه داد: این کنفرانس با برپایی فن بازار و استارت آپ سبز فضایی برای ارائه ایده ها و ارتباط ایده پردازان و کارشناسان مرتبط با موضوعات کنفرانس فراهم می آورد تا علاوه بر توانمندسازی نخبگان دانشگاهی، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تسهیل کند.
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز آخرین مهلت ارسال مقاله به این همایش را 15 اسفند اعلام کرد و گفت: مقالات این همایش با رویکرد کاربردی بودن ارائه می شود و مقالاتی در اولویت قرار دارند که بتوانند مسائل کاربردی ارائه دهند.
وی همچنین از آماده سازی بخش بین المللی این همایش خبر داد و گفت: از کشورهای مختلف در این همایش حضور خواهند داشت و بخش بین الملل در حال اماده سازی است.
به گزارش ایسنا، دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز 10 و 11 اردیبهشت 98 در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/91449/موفقیت-دانشگاه-اصفهان-در-رسیدن-به-دانشگاه-سبز
بستن   چاپ