پیام سپاهان
آموزش بدون پژوهش علمی تاثیری در جامعه ندارد
پنجشنبه 9 اسفند 1397 - 14:32:02
پیام سپاهان - اصفهان- مشاور مدیرکل آموزش و پروروش اصفهان در کیفیت بخشی به آموزش گفت: آموزشی که مبتنی بر پژوهش های میدانی و علمی نباشد تاثیر و جایگاهی در جامعه ندارد.
به گزارش ایرنا، مسعود انصاری مهر روز پنجشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش در خانه معلم شماره سه اصفهان افزود : تزریق دانش و اندیشه به دانش آموزان، کاربردی نیست و باید برای آن پیوست پژوهشی دیده شود.
وی اظهارداشت: نظام جهانی تعلیم و تربیت از دانایی به سمت توانایی تغییر یافته و مهارت پروری جایگزین انباشتن دانش در ذهن دانش آموزان شده است.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد : قرار دادن فراگیر در انباشت عظیمی از اطلاعات و انتظار یادگیری آن به دور از معیارهای نوین در سیستم تعلیم و تربیت جهانی است.
وی یادآور شد: این در حالی است که روش های نوین تدریس بر کارگروهی و هم افزایی فراگیران و پژوهش در عمل استقرار یافته است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : با چنین روشی نقش اصلی معلمان بر هدایت آموخته ها و تعمیق بخشیدن به اطلاعات فراگیران و جستجوگر کردن آنها قرار داده می شود.
وی اهداف اصلی در مدارس هزاره سوم را شامل توجه به نیروی انسانی کارآمد و حفاظت و صیانت از محیط روانی مدرسه، بهادادن به تحقیق و افزایش راندمان و بهره وری بهینه از منابع و گسترش روح جستجوگری و پژوهش در مدارس برشمرد.
انصاری مهر خاطرنشان کرد: عمده ترین نیازهای آموزشی در آموزش و پرورش ایران با رویکرد طرح های پژوهشی، بستر سازی فضای تغییر در روند و متدولوژی آموزشی معلمان، تبیین سیستم های نوین مدیریت بر طرح های آموزشی، استاندارد سازی سیستم های آموزشی، مدیریتی و تربیتی است.
وی به برشمردن ویژگی های مدرسه پژوهنده پرداخت و گفت: در این مدارس فرهنگ پژوهشگری، آموزش مبتنی بر پژوهش، خردورزی و اندیشه محوری در مدرسه حاکم است و تمامی کارکنان مدرسه در فعالیت های پژوهشی مشارکت دارند.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش یادآور شد: بر این اساس در مقوله پژوهش در سند تحول بنیادین 2 راهکار از مجموع 131 راهکار شامل ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی و انجام مطالعات راهبردی آینده نگر و تدوین نظام جامع حمایت از پژوهشگران اتخاذ شده است.
در این آیین 209 پژوهشگر برتر حوزه آموزش و پرورش اصفهان در بخش های پژوهش معلم محور، ایده ها و طرح های خلاق، ازمون های بین المللی تیمز( مطالعات بین المللی روندهای آموزش ریاضیات و علوم) و پرلز (مطالعات بین المللی پیشرفت سواد خواندن)، اقدام پژوهی، سواد رسانه ای، درس پژوهی، تجربه نگاری و مستند سازی معرفی و تجلیل شدند.
اکنون حدود 40 پژوهش سرا در 40 منطقه و 6 ناحیه آموزش و پرورش استان اصفهان فعال است.
850 هزار دانش‌ آموز در بیش از پنج هزار مدرسه در استان اصفهان مشغول فراگیری تحصیل هستند.
6994/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/91804/آموزش-بدون-پژوهش-علمی-تاثیری-در-جامعه-ندارد
بستن   چاپ