پیام سپاهان
آموزش بدون پژوهش، جایگاهی ندارد
پنجشنبه 9 اسفند 1397 - 19:44:14
پیام سپاهان - مشاور مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: جایگاه پژوهش در آموزش خالی است و آموزشی که در آن پژوهش نباشد، هیچ جایگاهی ندارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مسعود انصاری مهر امروز (پنجشنبه) در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان اصفهان، اظهار کرد: در یک سال گذشته بیشترین صحبت ها بر روی این قضیه بوده و متاسفانه بر اساس یک چرخه معیوب در آموزش و پرورش کشور کار می‌کنیم. 
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که اخیرا در وزرات خانه انجام شده و 40 هزار نفر پاسخگو بوده اند، بیش از 94 درصد مخاطبین اظهار کردند مطالبی که در دوران تحصیل خوانده اند، مفید نبوده و به کارشان نیامده است. 
مشاور مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشی را تدریس می‌کنیم که متاسفانه خیلی کاربردی نیست و اگر قرار است، کاربردی شود، باید حتما یک پیوست پژوهشی برای آن وجود داشته باشد.
انصاری مهر گفت: نظام جهانی تعلیم و تربیت مسیرش عوض شده و مهارت پروری جایگزین انباشت کردن دانش در ذهن دانش آموزان شده است. در ژاپن هشت عنوان درسی و هر عنوان در 5 تا 8 موضوع تعریف شده است و صفحاتی که یک دانش آموز باید بخواند زیر صد صفحه است، اما در ایران بین 13تا 15 عنوان گرایش تحصیلی مختلف و کتاب های حجیم وجود دارد.
وی به تقسیم بندی جهانی مدارس اشاره کرد و گفت: در این تقسیم یندی مدارس سنتی، مدارس خام، مدارس با مطلب بهبود یافته، پیشرو و مدارس با مطلب عالی تقسیم می‌شوند. 
انصاری مهر در ارتباط با کیفیت آموزش مدارس گفت: کیفیت آموزش 12 محور دارد، دیگر زمان به یاد سپاری مطالب درسی تمام شده است، قرار دادن فراگیران در برابر حجمی از اطلاعات و انتظار یادگیری آن به دور از معیارهای مدیریت تربیت جامعه است، 
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: امروزه تاکید بر کار گروهی، هم افزایی انرژی پژوهشگران و پژوهش در عمل است.
وی در ارتباط با نقش اصلی معلمان اظهار کرد: هدایت دانش آموختگان و تعمیم بخشیدن به اطلاعات فراگیران و جستجوگر کردن آن‌ها خواهد بود. معلمی که نتواند روح جستجوگری را در فراگیرش به وجود آمورد، معلم نیست، بنابراین معلمان باید نقش هدایت آموخته ها را داشته باشد. 
انصاری مهر در ارتباط با اهداف آرمانی در مدارس هزاره سوم، گفت: این اهداف شامل توجه به نیروی انسانی کارآمد، حفاظت از صیانت از محیط روانی، بها دادن به تحقیق و توسعه، افزایش سهم دامنه نفوذ در اجتماع، افزایش راندمان و بهره برداری بهینه از واحدهای آموزشی و تربیتی، کاهش زمان آموزش که باید کمتر از 90 دقیقه و حدود 20 تا 30 دقیقه باشد، استفاده کامل از ظرفیت انسانی، گسترش حس جستجوگری و پژوهش گری بین تمام عوامل مدرسه هستند.
مشاور مدیر کل آموزش پرورش اصفهان تصریح کرد: اساس حوزه‌ تکنولوژی، فناوری از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و همه چیز در گرو آموزش پرورش است که متاسفانه تنها چیزی که به آن بها نمی‌دهیم، آموزش و پرورش است.
انصاری مهر گفت: بحثی در سیستم های جدید ارزیابی و عملکرد دانش آموز وجود دارد، این است که 10 درصد از نمره را برای حضور فعال در کارگروه ها، 10 درصد را برای هم افزایی بین بچه ها، 20 درصد برای فعالیت های پژوهشی و گزارش، 10 درصد برای آزمون های پیشرفت تحصیلی بر اساس مقایسه هر فرد با خودش، 6 نمره آزمون نهایی و دو نمره هم اخلاقیات قرار داده شود.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: پژوهش نباید معطوف به هفته خاصی باشد و همه روزهای سال باید پژوهش را جدی گرفت.
غلامحسن سخایی افزود: پژوهش باید با آموزش آمیخته باشد و تصمیماتی که بر مبنای پژوهش گرفته می شود بر جامعه اثرگذار باشد. 
به گزارش ایسنا، 209 نفر از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش اصفهان در مراسمی تجلیل شدند. 
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/91830/آموزش-بدون-پژوهش،-جایگاهی-ندارد
بستن   چاپ