پیام سپاهان
فرهنگ، آنچه گذشت، آنچه خواهید دید
یکشنبه 12 اسفند 1397 - 10:33:14 AM
ایسنا
پیام سپاهان- اسفند، ماهِ حساب‌وکتاب است. ماهِ بررسی آنچه در طول یک سال انجام داده‌ایم و برنامه‌ریزی برای آنچه می‌خواهیم دستاورد سال بعدمان باشد. فرهنگ و هنر هزاران ساله اصفهان نیز تا چند روز دیگر شمع سال 97 را خاموش می‌کند و به استقبال روشنایی سال 98 می‌رود. اکنون، وقت چرتکه انداختن برای فرهنگ است، فرهنگی که در کشور ماه حوزه‌ای متکثر الافعال و مختلف الموالی است.

آنچه در این مجال می‌خوانید، مشروح پاسخ‌های رضا روحانی، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی  و ورزشی شهرداری اصفهان به سؤالات خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان درباره فرهنگ و هنر اصفهان، در سال جاری است. گفت‌وگویی که شامل چشم‌انداز فرهنگ شهر در سال 98 هم هست:

در سال 97 نسبت به سال گذشته در رویکردهای فرهنگی شهر تغییری ایجاد شده است؟  

از زمان تلفیق معاونت فرهنگی شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در کنار وظایفی که در قالب مأموریت‌های مراکز مختلف فرهنگی هنری شهرداری مثل فرهنگسراها، دفاتر تخصصی و ... وجود داشت و منجر به برگزاری برنامه‌هایی برای مطالبه عمومی مردم می‌شد دو رویکرد جدید اتخاذ شده که به نظر می‌رسد تغییری محسوس در برنامه‌ها ایجاد کند. یکی از این دو رویکرد، استخراج بیش از 200 مسئله شهر توسط گروهی از روانشناسان و جامعه شناسان است. با توجه به اهداف کلان شهرداری که از سوی شورا ابلاغ می‌شود سعی ما بر این بوده که این مسائل را در اولویت مراکز فرهنگی شهرداری قرار بدهیم. یعنی اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که بعضی از مسائل شهر به دلیل نپرداختن به هویت تاریخی شهر است، پرداختن به هویت شهر را یکی از اولویت‌های اصلی مراکزی مثل اصفهان شناسی یا عصارخانه شاهی قرار دهیم تا آن‌ها روی این حوزه تمرکز و برنامه‌هایی برای افزایش حس تعلق شهروندان به شهر که منجر به جلوگیری از وندالیسم می‌شود برگزار کنند. دیگر رویکرد نیز تلاش برای تعریف رویدادهای محوری در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق است.

علت اهمیت صنایع خلاق برای اصفهان چیست؟

ردیفی به‌عنوان ردیف صنایع خلاق در شهرداری وجود دارد که سال‌های قبل استفاده جدی‌ای از آن نشده. صنایع خلاق هم به لحاظ معنایی و هویتی و هم به لحاظ ایجاد چرخه‌های تولید ثروت می‌تواند برای اصفهان مهم باشد. اصفهانی که دیگر از کشاورزی و کارخانه‌های دودزای آن انتظاری برای خلق ثروت نمی‌توان داشت. بنابراین باید علاوه بر زیرساخت‌های سخت‌افزاری باید فرهنگ متناسب با زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فکر افزاری را اشاعه بدهیم و آنچه می‌تواند موجب افزایش بار هویتی و معنایی شهر شود و چرخه‌های جدید تولید ثروت غیرنفتی و آبی ایجاد کند، صنایع خلاق است. 

مشخصاً در سال جاری برای تقویت صنایع خلاق شهر چه‌کاری انجام‌شده؟ 

 تئاتر، سینما، ادبیات، موسیقی، صنایع‌دستی و ... حوزه‌های مختلف صنایع خلاق است و ما تصمیم داریم سالیانه یک رویداد فراگیر در سطح استانی، ملی یا بین‌المللی برای این صنایع برگزار کنیم. امسال به‌عنوان سال نخست، در حوزه ادبیات و سینما این رویدادها تعریف شد و ما جایزه جمال‌زاده را در حوزه ادبیات و نمایشگاه صنعت سینما را در حوزه سینما داشتیم. خوشبختانه به نظر اهالی فن هر دو رویداد ازنظر کمی و کیفی موفق بود و امیدوارم که دومین دوره این دو رویداد بهتر از قبل برگزار شود. 

 صنایع خلاق در سال 98 به کدام سمت‌وسو می‌رود؟

سال آینده به موسیقی و نمایش نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت و با تعریف دو رویداد برای این دو حوزه، مجموعاً سال 98 چهار رویداد محوری در حوزه ادبیات، سینما، موسیقی و نمایش خواهیم داشت. استراتژی ما استفاده از خرد جمعی است به همین دلیل از سمن‌ها، مجموعه‌های دانشگاهی و اصحاب رسانه و قلم  کمک می‌طلبیم تا از ایده‌های آنان برای اداره شهر، دست‌کم در حوزه فرهنگ بهره ببریم.

با توجه به اینکه اول آذرماه به‌عنوان روز اصفهان انتخاب شد، برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ماه که عروس ماه‌های این شهر است چه خواهد شد؟

برنامه هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ماه به قوت خود پابرجاست و احتمالاً از سوم تا نهم اردیبهشت شاهد برگزاری آن خواهیم بود. محور برنامه‌های این هفته نیز حول فرهنگ‌عامه مردم اصفهان می‌چرخد. اگر فرهنگ را به‌عنوان کوه یخ در نظر بگیریم، نوک کوچکی که بیرون از آب قابل‌مشاهده است فرهنگ رسمی و اصل پهناور آن‌ که زیر آب است فرهنگ‌عامه تشکیل می‌دهد. اصفهان پتانسیل بالایی درزمینهٔ فرهنگ‌عامه دارد و پرداختن به این صنعت خلاق در هفته فرهنگی اصفهان می‌تواند به عاملی برای جذب گردشگر تبدیل شود. 

هفته فرهنگی اصفهان در پیاده راه چهارباغ خلاصه می‌شود؟

تلاش می کنیم چنین نباشد؛ چراکه اصفهانِ عهد صفوی را نگاه وسیع تبدیل به اصفهان کرده بود. خیلی از کنشگران مهم اقتصادی این شهر اصفهانی نبودند، تبریزی‌ها، عباس‌آباد و ارامنه، جلفا را ساختند و به رشد اقتصادی شهر کمک کردند. ما نیز معتقدیم که باید به حومه اصفهان نگاه ویژه داشته باشیم اما ازآنجاکه فرصت کمی تا برپایی این رویداد هست امیدوارم از طریق رسانه‌ها صدای ما به گوش علاقه‌مندان و به‌ویژه فعالان حوزه فرهنگ‌عامه شهرستان‌های اصفهان برسد و بدانند که ما آمادگی تام و تمام داریم تا در هفته فرهنگی اصفهان به معرفی فرهنگ‌عامه کاشان، سمیرم، شهرضا، طالخونچه، نائین و همه شهرهای استان بپردازیم و برای آن‌ها فضای ویژه‌ای تعریف کنیم.

برای شاد کردنِ مردمِ غمگین‌ترین استان کشور هم فکری کرده‌اید؟

خیلی از عواملی که به شادی اصفهانی‌ها کمک می‌کند در محدوده اختیار و رسالت شهرداری نیست. مثلاً در بحث زاینده‌رود و مسائل اقلیمی ما با 200 فرهنگسرای خود چه‌کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟ ضمن اینکه در بحث شادی، حساسیت‌هایی هم وجود دارد. اولین کارهایی که برای افزایش شادی به ذهن می‌رسد برگزاری جشن و جنگ و کنسرت و ... است، اما در کنار این مسائل باید نگاه عمیق‌تری هم داشته باشیم؛ به همین جهت در حال راه‌اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان واحد پژوهش در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان هستیم. مجموعه‌ای که عوامل غمگین بودن مردم یکی از مسائلی است که توسط متخصصان و سمن‌های فعال در این واحد بررسی و راهکارهایی در حوزه اختیارات و امکانات شهرداری برای آن‌ها تعریف می‌شود. امیدوارم به‌واسطه این آمار تکان‌دهنده دوستانی که فکرشان با ما تفاوت دارد بازخوانی مجددی در تصمیمات خود داشته باشند و با مسائل و مشکلات جامعه همراهی کنند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92018/فرهنگ،-آنچه-گذشت،-آنچه-خواهید-دید
بستن   چاپ