پیام سپاهان
زنگ خطر چهارشنبه آخرسال به صدا درآمد
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 11:56:57 AM
ایرنا
پیام سپاهان- چهارشنبه سوری یک جشن ایرانی و باستانی است که پیشینه ای کهن در سرزمین ایران دارد؛ از دیرباز مردم چهارشنبه آخر سال با برافروختن آتش به وسیله کاه و به صورت کپه ای که آسیب زا نیز نبوده و آتش آن قابل مهار بود به پریدن از روی آن اقدام می کردند.
افراد با پریدن از آتش عموما می گفتند: «سرخی تو از من، زردی من از تو».
نهایت آسیب های چهارشنبه سوری در روزگاران گذشته، سوختگی ناحیه کوچکی از پا یا بدن افراد بود اما این آیین رفته رفته جای خود را به چیزهای دیگری داد، موادی مانند ترقه و مواد محترقه به جای کاه و بوته و هیزم.
امروز دیگر خبری از سوختگی های سطحی نیست بلکه در هفته های آخر هر سال شاهد خبرهایی از جمله سوختگی های درجات شدید در ناحیه دست و صورت، قطع دست و نابینایی چشم ها هستیم.
چیزی که سالهاست درصدد فرهنگ سازی برای رفع آن هستیم و انگار هنوز موفق به مهار کامل آن نشده ایم.
جوانان این روزها در خفا و زیرزمین های منازل گویی در حال تهیه و ساخت مواد محترقه و ترقه هایی هستند که قرار است به زودی سلامتی آن ها را نشانه رفته و کانون گرم خانواده ای را به آتش بکشد.
این انفجارها از شب گذشته آغاز شده است، مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شب گذشته یک جوان 20 ساله در سگزی مزرعه شور اصفهان به دلیل انفجار مواد محترقه در داخل دستانش دچار قطعی دست ها و نیز سوختگی در جه دو سر و صورت و آسیب به چشم ها شده است.
غفور راستین افزود: این مصدوم برای تکمیل مراحل درمانی به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان منتقل شد.
وی همچنین درباره آسیب های چهارشنبه آخر سال گذشته بیان کرد: در حوادث شب چهارشنبه آخر سال گذشته در این استان 56 نفر مصدوم و از این تعداد 12 نفر در مراکز درمانی استان اصفهان بستری و بقیه به شکل سرپایی مداوا شدند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان در ادامه اظهار داشت: در جریان این آسیب دیدگی ها یک جوان دچار قطعی انگشتان دست شد و 20 نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری نیز به دلیل آسیب از ناحیه چشم به بیمارستان فیض منتقل شدند.
راستین تصریح کرد: 29 نفر نیز براثر سوختگی ناشی از استفاده یا برخورد مواد محترقه و منفجره با بدنشان به بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی الکاظم (ع) منتقل شدند که از این تعداد 6 نفر از جمله سه پسر 6، 8 و 13 ساله، یک مرد 33 ساله و دو دختر 10 و 16 ساله بستری شدند.
وی ادامه داد: همچنین یک دختر 11 ساله در کاشان از ناحیه گونه دچار پارگی و در مبارکه نیز یک زن 53 ساله دچار پارگی فمور ران پا براثر انفجار آمپول های تزریقی داخل آتش شدند.
اما به گفته نیروی انتظامی استان اصفهان سال 96 کاهش 30 درصدی آسیب ها و جراحات در مراسم چهارشنبه آخر سال نسبت به سال قبل از آن را شاهد بوده ایم که اغلب این مصدومیت ها خارج از محدوده شهری و بدلیل بی توجهی به مقررات و هشدارها رخ داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حوادث چهارشنبه آخر سال 95 نیز در این استان 113 مصدوم و یک کشته برجا گذاشت.
ولی جوانان و افراد سودجویی که به ساخت، توزیع و یا استفاده از مواد محترقه در اماکن عمومی و مزاحمت برای مردم اقدام می کنند باید بدانند که نیروی انتظامی برخوردی سختگیرانه با اینگونه افراد که موجب اخلال در نظم عمومی می شوند دارد.
سال گذشته 10 نفر در جریان حوادث شب چهارشنبه آخر سال در اصفهان دستگیر شدند که این میزان با توجه به آمار 31 نفری دستگیرشدگان در سال 95 کاهش یافته و نشان دهنده احترام مردم به قانون و توجه به هشدارهای پلیس است.
حال باید اشاره کرد که علاوه بر نیروهای انتظامی و امدادی، صدا و سیما و ارگان های فرهنگی جامعه و مهمتر از همه خانواده ها و والدین سهم موثر و بسزایی که پیشگیری از حوادثی از این دست دارند.
خانواده ها با توجه بیشتر به فرزندان و کنترل رفتارهای آن ها می توانند در این روزهای پایانی سال بازدارنده حوادثی ناگوار و خانمان سوز برای آن ها و دیگران باشند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92030/زنگ-خطر-چهارشنبه-آخرسال-به-صدا-درآمد
بستن   چاپ