پیام سپاهان
مدیر روابط بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان:
همکاری مشترک دانشگاه ها برای بین المللی شدن ضروری است
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 16:43:26
پیام سپاهان - اصفهان - مدیر روابط بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: همکاری مشترک دانشگاه های استان برای بین المللی شدن ضروری است زیرا در غیر این صورت آنها از عرصه جهانی حذف خواهند شد.
سیما فاخران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه حرکت دانشگاه ها به سمت بین المللی شدن با توجه به اهمیت رتبه بندی های جهانی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری، امری اجتناب ناپذیراست و همکاری های مشترک در این جهت به بهبود شرایط و رتبه های آنها کمک می کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه های استان اصفهان می توانند از ظرفیت های یکدیگر برای پیشبرد برنامه های بین الملل خود بهره بگیرند، تصریح کرد: آنها می توانند برنامه های خود را به همدیگر اطلاع رسانی و طرح های مشترک تعریف و اجرا کنند.
فاخران با اشاره به اینکه در زمان حاضر هر یک از دانشگاه های استان اصفهان بطور مجزا اقدام به برقراری ارتباط با دانشگاه های خارجی می کنند و ممکن است یک دانشگاه از برنامه های دیگر دانشگاه ها بی خبر باشد، گفت: می توان با راه اندازی یک انجمن یا سامانه مشترک، هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام داد.
وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان در این جهت، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم همکاری­های علمی بین­المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان را مطرح کرد و با استقبال دانشگاه های اصفهان، علوم پزشکی و هنر و همچنین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مواجه شد.
مدیر روابط بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه این کنسرسیوم با هدف استفاده بهینه از توانمندی های علمی و پژوهشی و تجربه های موجود تشکیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح دانشگاه­ها به رتبه های بین­المللی، جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی و برگزاری غرفه های مشترک در نمایشگاه­های بین­المللی از اهداف تشکیل این انجمن است.
فاخران با اشاره به اینکه پیشنهاد تشکیل چنین کنسرسیوم هایی از دهه 80 در کشورمان مطرح شد، تصریح کرد: ممکن است در آن برهه زمانی مسائلی مانند رقابت بین دانشگاه ها باعث میسر نشدن این هدف شد اما امروزه با شرایط موجود از جمله تحریم های ناعادلانه و مشکل های ارزی بوجود آمده دانشگاه ها به این نتیجه رسیدند که با همگرایی می توانند بر مسائل موجود فائق آیند.
وی با بیان اینکه هیات موسس کنسرسیوم مذکور، دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر و علوم پزشکی و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هستند، افزود: در صورت استقبال سایر دانشگاه های استان می توان شبکه بزرگی در این زمینه تشکیل داد.
فاخران ادامه داد: چهارشنبه این هفته آیین امضای تفاهم نامه کنسرسیوم همکاری­های علمی بین­المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان برگزار می شود.
اصفهان با حدود 280 هزار دانشجو و 180 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.
بسیاری از دانشگاه های این استان با دانشگاه های معتبر خارجی همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی دارند و در نظام های رتبه بندی جهانی دارای رتبه های برتر هستند.
دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود 150 دانشگاه خارجی و دانشگاه اصفهان با حدود 120 دانشگاه خارجی همکاری دارند.
پیش از این، دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان نهاد ملی هماهنگ کننده ارتباطات علمی ایران با کشور سوییس، دانشگاه اصفهان با کره جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کشور آلمان معرفی شدند.
6022/ 3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92109/همکاری-مشترک-دانشگاه-ها-برای-بین-المللی-شدن-ضروری-است
بستن   چاپ