پیام سپاهان
طرح شناسایی محله نیازمند بازآفرینی شهری در اصفهان آغاز شد
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 22:03:26
پیام سپاهان - اصفهان- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان این که طرح شناسایی محله های نیازمند بازآفرینی شهری در این استان آغاز شد، گفت: بیش از 80 منطقه مصوبه کمیسیون ماده پنج را اخذ کردند و منتظر است تا دولت و نهادهای عمومی به بحث بازآفرینی شهری بپردازند.
به گزارش ایرنا، حجت الله غلامی روز سه شنبه در نشست بازآفرینی شهری و مدیریت شهری در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: 10 درصد بافت فرسوده کشور در اصفهان است که امیدواریم مسیری طی شود تا براساس چارچوب های مشخص بافت های فرسوده شهری برطرف شوند و گرفتار شعار و اقدامات عوام پسندانه نشویم.
غلامی بیان کرد: اصول بازآفرینی شهری تاریخ و فرهنگ مردم ایران، آیین و اندیشه و سومین اینکه این اندیشه قدرت سازگاری و اثرگذاری خود را بر روی فرهنگ دارد.
وی ادامه داد: در کنار اندیشه ایران شهری که به آن می بالیم در زمان حاضر شرایط شهرها دچار چالش هایی شد که شاهد ارتقا کیفیت و حرکت روان در شهرها هستیم که هیچ یک از این 2 اصل را نداریم.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه باید به بازخوانی اندیشه های شهری و ایران شهری بازگردیم، اضافه کرد: راهبرد اصلی اندیشه ایران شهری، بازآفرینی شهری است که با توسل به آن می توان این حرکت را در جز شهرها از محله تا شهرهای کلان و کشور و فراتر از مرزهای جغرافیایی که با ما فرهنگ مشترک داشته و می توانند اثرگذار واقع شوند، هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد احیای مراکز فرهنگی به همان شرایط سابق بازگردد و مراکز شهری از جمله مساجد، محله و چایخانه که کاربری هایی از جمله نقالی و شاهنامه خوانی داشتند به سابق بازگردد.
غلامی اظهار داشت: باید سرزندگی را در مراکز محلات و شهرها خلق کنیم، اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته که باید در 2 بعد مهم تدوین آیین نامه، مقررات و شیوه نامه ها و وسیله ای برای بازآفرینی مجدد هویت به صورت خاص و کارشناسی و به دور از اقدامات عوام پسندانه صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه قانون بهسازی و نوسازی برنامه ششم توسعه مهم ترین برنامه ای بوده که به سمت بازآفرینی شهری حرکت می کند، خاطرنشان کرد: سند ملی بازآفرینی در مقیاس کلان برای کشور تدوین شده است که خوشبختانه بسیاری استان ها این سند را تهیه کردند.
معاون عمرانی استانداری اصفهان گفت: ترکیب ستاد ملی بازآفرینی ترکیبی قوی تر و فراگیرتر از هیات دولت است، از این رو انتظار است حال که در شهرستان ها هم ستاد بازآفرینی ایجاد شده باید اقدامی اثرگذار انجام شود.
سید احمد حسینی نیا، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در ادامه این نشست افزود: بازآفرینی شهری که در دستور کار دولت و مدیریت شهری قرار دارد براساس برنامه ششم توسعه بوده و این برنامه دهم خردادماه جاری به استان ها ابلاغ شد.
وی ادامه داد: نگاه صرف کالبدی به مقوله بافت فرسوده ایجاب می کند جدای از مسائل اجتماعی زیست کمحیطی و معیشتی در دستور کار قرار بگیرد. باید چشم انداز مطلوبی در جهت پیشبرد و مقاصد بازآفرینی شهری باید دنبال کنیم.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در حاشیه این آیین گفت: در سال جاری حدود 70 هزار تن آسفالت در خیابان های اصفهان ریخته شد که به دلیل تغییر سیاست ها و افزایش سه برابری قیمت قیر میزان ریختن آسفالت در شهر کاهش پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، ایرج مظفر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کل بودجه شهرداری اصفهان در سال 98، 40 هزار و 100 میلیارد ریال است، افزود: از این مبلغ 20 هزار و 870 میلیارد ریال مربوط به بودجه عمرانی و مابقی جاری است که 70 درصد عمرانی و 30 درصد جاری است.
وی با اشاره به میزان افزایش بودجه شهرداری سال 98 نسبت به سال 97 تصریح کرد : کل بودجه 37 درصد و در بخش عمرانی 40 درصدافزایش نسبت به سال قبل داشته است.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مهم ترین طرح های سال 98، تصیح کرد: سه اولویت اجرایی در طرح های عمرانی شهرداری وجود دارد که از جمله آن ها را می توان طرح قطار شهری، حلقه حفاظتی و سالن همایش ها (اجلاس) دانست.
به گفته وی قسمت عمده بودجه عمرانی سال 98 حدود 10 هزار و 830 میلیارد ریال مربوط به احداث و بهره برداری از قطار شهری است همچنین 37.5 درصد بودجه عمرانی سال 97 به این طرح اختصاص پیدا کرده بود.
مظفر اضافه کرد: پنج ایستگاه از خط دوم مترو در دست احداث است که این طرح یکی از فعال ترین طرح ها است.
وی با اشاره به طرح حلقه حفاظتی استان گفت: این طرح یکی از طرح های شاخص استان است که با پیگیری های صورت گرفته سال جاری آغاز به کار کرد و در بودجه سال 97 بالغ بر 530 میلیارد و 580 میلیون ریال و در بودجه سال آینده حدود یکهزار و 580 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: حلقه حفاظتی شهر اصفهان در زمان حاضر در مناطق 14، 10 و 15 برای دوره سه ساله (97، 98 و 99) آغاز به کار کرد که قرار است این طرح تا پایان سال 99 از کیلومتر صفر جنب کارخانه قند در مراحل نهایی و بهره برداری قرار بگیرد.
وی میزان پیشرفت کنونی در عملیات اجرایی بزرگراه شهید اردستانی (قسمتی از حلقه حفاظتی) را 41 درصد دانست، حلقه حفاظتی 78 کیلومتر طول دارد که 47 کیلومتر آن در استان اصفهان است.
مظفر گفت: اتصال رینگ از تقاطع اردستانی تا ادامه بلوار فرزانگان به طول یک کیلومتر انتخاب پیمانکار شده و تاکنون 10 درصد پیشرفت در این طرح را شاهد بوده ایم.
وی اظهارداشت: برنامه شهرداری این است که تا پایان سه ماه سال 98 تمام ترافیک سنگین از چهارراه عاشق اصفهانی و خیابان بعثت حذف شود و به تقاطع شهید اردستانی ختم شود.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به طرح سالن اجلاس خاطرنشان کرد: بودجه ای که برای این طرح در سال جاری تعلق گرفت حدود 410 میلیارد و 500 میلیون ریال بود همچنین سال آینده حدود یکهزار و 200 میلیون ریال برای این طرح پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: اتمام سالن ها، محوطه، تاسیسات مکانیکی و جنبی منجر به بهره برداری از سالن اصلی و سه سالن جنبی می شود که تا پایان سال 98 با بودجه پیش بینی شده این طرح به اتمام می رسد، این در حالیست که با نوسانات قیمتی و چارچوب ها و قوانین و مقررات و آیین نامه های شهرداری تسریع در طرح های عمرانی کاری دشوار است.
به گفته مظفر، از بودجه عمرانی شهرداری اصفهان 25 درصد مربوط به طرح های جدید، 7 درصد طرح های مستمر و 68 درصد طرح های تکمیلی بوده است.
وی با اشاره به میزان جذب بودجه سال 97 شهرداری بیان کرد: حدود 30 هزار میلیارد ریال کل بودجه سال جاری بوده است که 20 هزار و 530 میلیارد ریال مربوط به بودجه عمرانی بوده است که تاکنون 78.6 درصد از کل بودجه جذب شده است.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: کل قراردادهای طرح های عمرانی 245 قرارداد با مبلغ پنج هزار و 470 میلیارد ریال بوده است.
به گزارش ایرنا، در شهر اصفهان افزون بر 2 میلیون و 300 هزار نفر زندگی می کنند.
9913/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92160/طرح-شناسایی-محله-نیازمند-بازآفرینی-شهری-در-اصفهان-آغاز-شد
بستن   چاپ