پیام سپاهان
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به وزارت بهداشت؛
چرا ( A.L.S ) و ( S.M.A ) جز بیماری‌های خاص نیستند؟
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 22:04:45
پیام سپاهان - دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قاطبه پزشکان متخصص بر شدید بودن عوارض بیماری های ( A.L.S ) و ( S.M.A ) حتی نسبت به انواع مشابه از جمله بیماری MS اذعان دارند، ضمن آنکه در بودجه 98 نیز هیچ ردیف مناسب و پوشش بیمه‌ای برای حمایت، پشتیبانی و تحقیق در مورد درمان این بیماران اختصاص نیافته است.
ناهید تاج الدین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با اشاره به قرارگرفتن بیماری های ( A.L.S ) و ( S.M.A ) در شمار بیماری های خاص و اختصاص خدمات تشخیصی، درمانی، دارویی و توانبخشی به این بیماران، اظهار کرد: چرا با آنکه در سال‌های اخیر بیماری های ا.ال.اس ( A.L.S ) که نوعی بیماری پیش رونده عصبی است و اغلب در زمانی کوتاه منجر به از کار افتادگی سریع اندام حرکتی بیماران مبتلا می شود و نیز بیماری ( S.M.A ) که گروه ناهمگون و نادری از اختلالات ناتوان کننده ژنتیکی و بالینی است در کشورمان شیوع یافته، بر اساس مقررات و قوانین موجود هنوز در زمره بیماری های خاص نیز محسوب نمی شوند و شامل خدماتی از قبیل خدمات تشخیصی، درمانی، دارویی و توانبخشی نمی گردند؟
وی افزود: این در حالی است که قاطبه پزشکان متخصص بر شدید بودن عوارض این بیماری ها حتی نسبت به انواع مشابه از جمله بیماری MS اذعان دارند، ضمن آنکه در بودجه 98 نیز هیچ ردیف مناسب و پوشش بیمه‌ای برای حمایت، پشتیبانی و تحقیق در مورد درمان این بیماران اختصاص نیافته است.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مطابق اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه‏ ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیرِ حقی است. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.
تاج الدین خاطرنشان کرد: باید وزارت بهداشت در راستای اصل 29 قانون اساسی نسبت به قرارگیری این بیماری‌ها در زمره بیماری‌های خاص و نیز اختصاص ردیف بودجه برای حمایت از این بیماران اقدامات لازم را انجام داده و گزارش آن را به نمایندگان ملت ارسال کند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92189/چرا-(-ALS--)-و-(-SMA-)-جز-بیماری‌های-خاص-نیستند؟
بستن   چاپ