پیام سپاهان
تهدید آشکار فرسایش بادی را در خورو بیابانک باید جدی گرفت
پنجشنبه 16 اسفند 1397 - 11:26:39
پیام سپاهان - اصفهان- 6 کانون بحران فرسایش بادی به وسعت 191 هزار و 335 هکتار در خوروبیابانک وجود دارد که خسارت این کانون ها سالانه بیش از هفت میلیارد ریال است.
خطه کویری خور و بیابانک در منتهی الیه شرق اصفهان یک میلیون و 175هزار هکتار وسعت دارد که از این مجموع یک میلیون و 129هزار هکتار آن عرصه منابع طبیعی است که 500 هزار هکتار آن بیابان، 600 هزار هکتار مرتع و 60 هزار هکتار جنگل است.
موضوع غیر قابل اغماض در این منطقه کویری وجود کانون های بحرانی فرسایش بادی است که سطح وسیعی از شرق استان اصفهان را تهدید می کند.
فرسایش بادی معضل دیرینه مناطق خشک و کم آب به خصوص مناطق کویری است که علاوه بر تخریب منابع طبیعی ، سبب به زیر شن رفتن تاسیسات زیر بنایی ، نواحی مسکونی و امکانات صنعتی و تولیدی می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک گفت: تا کنون به منظور مقابله با توسعه بیابان زایی و کاهش ریزگردها 60 هزار هکتار از بیابان های شهرستان به جنگل های دست کاشت تاغ و قره داغ تبدیل شده است.
مهدی آخوند در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال با اعتبار 6 میلیارد ریال، 120 هکتار عملیات نهال کاری تاغ و قره داغ به منظور گسترش مناطق بیابانی در شهرستان انجام شده است.
وی بیان کرد: مناطق گودجگارگ، چاهملک، فرخی، مصر، فرحزاد و جندق کانون های بحران فرسایش بادی خوروبیابانک هستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک افزود: این شهرستان دارای آب و هوای گرم و خشک که وجود فرسایش بادی منابع طبیعی را تهدید می کند.
آخوند اضافه کرد: اجرای عملیات بیابان‌ زدایی و تثبیت و کنترل حرکت ماسه‌های روان می‌تواند تا حدودی از پیشروی بیابان در شهرستان خوروبیابانک جلوگیری کند.
وی با اشاره به بسیج همگانی در راستای مقابله با تخریب و تصرفات احتمالی در عرصه‌های ملی با مشارکت همه گروه‌ها و اقشار جامعه تاکید کرد و گفت: برای مقابله با این مسئله باید به دور از هرگونه منافع شخصی و گروهی در حفاظت از این عرصه‌ها گام برداشت.
***طرحهای آبخیزداری راهکاری برای حفظ منابع طبیعی
فرماندار خوروبیابانک نیز در باره ضرورت حفظ منابع طبیعی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست منابع طبیعی و هدر رفت روان آبها دارد که با توسعه طرح های جامع آبخیزداری، از هدر رفت این حجم از منابع آب جلوگیری می شود.
عباس بلانیان افزود: به منظور مقابله با خشکسالی درشهرستان لازم است به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز پرداخته شود.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در این شهرستان گفت: نتایج اجرای طرح آبخیزداری در خورو بیابانک استحصال بیش از 10میلیون متر مکعب سیلاب می باشد که در افزایش آبدهی چشمه ها و قنوات شهرستان موثر بوده است.
بلانیان افزود: در شهرستان خوروبیابانک تاکنون در سطح بیش از 60 هزار هکتار از شهرستان عملیات آبخیز داری انجام شده است.
وی گفت: فرماندار خوروبیابانک تلاش های صورت گرفته در حوزه آبخیزداری شهرستان را مثبت ارزیابی کرد و از بهره برداران شهرستان خواست تا با تعامل و همکاری خود به حفظ منابع طبیعی اهمیت داده و در اصلاح و احیای مراتع نهایت همکاری را داشته باشند.
وی ظرفیت کنونی طرح های آبخیزداری شهرستان را 20 میلیون متر مکعب بیان کرد و گفت: طرح های آبخیزداری علاوه بر کنترل و مهار سیلاب، نقش موثری در تامین آب آشامیدنی، تغذیه سفره های آب زیر زمینی و افزایش آب چاه ها و قنات های شهرستان دارد.
فرماندار خوروبیابانک حفاظت، احیا، بهره برداری و توسعه پایدار در منابع طبیعی را همانند حلقه های زنجیر به هم متصل بیان کرد و افزود: در زمینه حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگ سازی از رویکردهای مهم مد نظر منابع طبیعی بوده و از ارکان مهم دستیابی به اهداف در این حوزه است.
بلانیان با بیان اینکه حفظ، احیا و مدیریت منابع طبیعی در گرو مشارکت مردم است گفت: جوامع محلی و مردم نقش و جایگاه بسزایی در فرآیند مدیریت منابع طبیعی دارند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مولفه مدیریت منابع طبیعی آگاهی بخشی به مردم است و اگر مردم آگاه شوند که منابع طبیعی جزو متعلقات آنهاست و به این موضوع از منظر حقوق شهروندی بنگرند، در حفظ و صیانت از آن تلاش بیشتری خواهند کرد.
***دانش آموزان نقش مهمی در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست دارند
فرماندار خوروبیابانک استفاده از ظرفیت های موجود در دانش آموزان را برای حفاظت پایدار از منابع طبیعی ، مهم بیان کردو گفت: فرهنگ سازی حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی در جامعه باید از سنین کودکی و بخصوص از مدارس ابتدایی انجام شود.
بلانیان افزود: در بین دستگاه های تاثیر گذار آموزش و پرورش و مدارس نقش مهم و اثر بخشی در ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی دارند.
وی گفت: بهترین قشری که می تواند ما را برای این فرهنگ سازی یاری رساند، دانش آموزان هستند.
فرماندار خوروبیابانک با اشاره به اینکه حیات منابع طبیعی به عنوان میراث طبیعی کشور تنها در صورت توجه و حفاظت از آن ادامه می یابد، افزود: اهمیت منابع طبیعی باید از دوران کودکی به افراد یادآوری شود.
وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا جوانان و نوجوانان با شرکت در برنامه های فرهنگی و عملی کاشت درخت حضور داشته باشند.
به گفته بلانیان اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بر پایه تحقیقات و استناد بر آموزه های علمی بهترین راه برای ترغیب و تشویق مردم در حفظ منابع است.
***همیاری مردم و فرهنگ سازی راهکار اصلی حفاظت از منابع طبیعی است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی در درجه اول باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم نهادینه شود.
مهدی آخوند افزود: حفاظت و احیای منابع طبیعی در سایه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هدفمند امکان پذیر است و رسانه ها نقش مهمی درجهت آگاه سازی مردم برعهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی جلوگیری از تخریب و خطراتی که ممکن است بشر را تهدید کند باید به یک جریان عمومی تبدیل شود.
آخوند با بیان اینکه حوادث و بلایای طبیعی هم در تخریب منابع طبیعی تاثیرگذاراست گفت: هرجایی که پای بشر باز شد مشکلاتی را برای طبیعت، سلامتی و جانداران ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه مهمترین موضوع بهره گیری از اطلاعات مردمی در بحث پیشگیری از ویرانی و تصرف اراضی ملی است ابراز داشت: باید نگاه ها به سمت منابع طبیعی مثبت باشد و با تقویت این ایده حفظ موضوع حفاظت نیز بیشتر مد نظر قرار گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک توضیح داد: کاشت نهال، برگزاری برنامه های فرهنگی و تفریحی، حفاظت از منابع طبیعی و توزیع بروشورهای اطلاع رسانی از جمله اقداماتی است که باید زمینه برای اجرای آن فراهم شود.
شهرستان خوروبیابانک با 12 هزار کیلومتر وسعت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است.
6022/ 9860

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92307/تهدید-آشکار-فرسایش-بادی-را--در-خورو-بیابانک-باید-جدی-گرفت
بستن   چاپ