پیام سپاهان
در پژوهشگاه رویان بررسی شد
اثر پیام‌رسان سونیک هیچ‌هاگ بر سلول‌های بنیادی برداشته شده از پالپ دندان‌های شیری
پنجشنبه 16 اسفند 1397 - 11:27:27
پیام سپاهان - پژوهشگران رویان به بررسی اثر پیام‌رسان‌ سونیک هیچ‌هاگ (SHH) بر سلول‌های بنیادی برداشته شده از پالپ دندان‌های شیری انسان پرداختند.
به گزارش ایسنا، در دوران جنینی، یک فرد کامل از یک سلول به‌تنهایی ایجاد می‌شود. تفاوت در سرنوشت سلول‌ها از طریق تنظیم بیان ژن برنامه‌ریزی می‌شود. تفاوت در بیان ژن‌ها به‌وسیله عوامل پیام‌رسان متفاوتی تنظیم می‌شود که سلول‌های فرد در حال تکوین را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
یکی از این پیام‌رسان‌ها سونیک هیچ‌هاگ (SHH) است که یکی از تنظیم‌کننده‌های کلیدی تکوین با تأثیر در القا تمایز، تکثیر و بقا برای سلول‌های هدف به شمار می‌رود. پیش از این نشان داده شده بود که استفاده از SHH باعث افزایش تکثیر و بقای سلول‌های بنیادی برداشته شده از مغز استخوان می‌شود.
به منظور بررسی اثر این عامل بر سلول‌های بنیادی برداشته شده از پالپ دندان‌های شیری انسان، به عنوان نماینده‌ای از جمعیت سلول‌های بنیادی برای کاربردهای درمانی، فاطمه اژئیان، دکتر نصر اصفهانی، دکتر بهاروند و همکارانشان در پژوهشگاه رویان تحقیقی را طراحی کردند که طی آن اثر غلظت‌های گوناگون SHH بر میزان تکثیر و چرخه سلولی سلول‌های مذکور مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Cell Biology international به چاپ رسیده است، نشان داد: غلظت‌های مختلف SHH هیچ اثری بر میزان تکثیر و چرخه سلولی سلول‌های بنیادی برداشته شده از پالپ دندان‌های شیری انسان ندارد.
همچنین طبق این نتایج، سلول‌های بنیادی برداشته شده از پالپ دندان‌های شیری انسان در تیمار با عوامل رشدی مانند SHH، پتانسیل متفاوتی نسبت به سلول‌های مزانشیمی مغز استخوان و سلول‌های پیش‌ساز عصبی پشتی دارند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92312/اثر-پیام‌رسان-سونیک-هیچ‌هاگ-بر-سلول‌های-بنیادی-برداشته-شده-از-پالپ-دندان‌های-شیری
بستن   چاپ