پیام سپاهان
مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره منابع طبیعی استان اصفهان:
فرهنگ حفظ منابع طبیعی از کودکی باید در جامعه نهادینه شود
جمعه 17 اسفند 1397 - 17:21:26
پیام سپاهان - کاشان - مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره منابع طبیعی استان اصفهان منابع طبیعی را موضوعی فرانسلی و فرا زمینی دانست و گفت: فرهنگ حفظ منابع طبیعی از کودکی باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام علی اکبر عسگری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه کاشان ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب اظهار داشت: در این ماه استغفار و روزه گرفتن بر اساس روایات وارده از سوی ائمه معصوم ( ع) بسیار سفارش شده است و با به جا آوردن این اعمال به لطف خداوند رحمت ایزدی شامل حال ما می‌شود و حضرت حق از سر تقصیرات ما می‌گذرد.
وی ضمن اشاره به فرا رسیدن هفته منابع طبیعی افزود: همه ساله از 15 لغایت 21 اسفندماه با نام هفته منابع طبیعی و درختکاری نامگذاری شده است و مسئولان عالی نظام در روز پانزدهم به صورت نمادین درختکاری می‌کنند تا این مهم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در قرن 21 مشکلات متعددی انسان‌ها را تهدید می‌کند، ابراز داشت: 40 چالش و مشکل برای قرن 21 برشمرده شده که یکی از آنها چالش کمبود آب و خشکسالی است و آلودگی را نیز می‌توان یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در این قرن دانست.
وی چالش زیست محیطی و بهداشت را چهارمین چالش قرن 21 دانست و گفت: هر روز بیماری‌های جدید تنفسی، قلبی، ریوی و غیره به وجود می‌آید و مرگ و میر در این دوران افزایش داشته است و بر همین اساس برای چنین چالش‌هایی باید به جنگل، تاغزارها و مراتع خود اهمیت بدهیم.
عسگری ضمن اشاره به آیات قرآن با موضوع اهمیت جنگل‌ها و مراتع در سوره انفال افزود: انفال شامل 10 مورد می‌شود که یکی از آنها جنگل‌ها است و زمین و بیابان‌ها از دیگر معانی انفال به حساب می‌آید و بر همین اساس زمین‌ها به تمامی انسان‌ها تعلق دارد.
وی ضمن اشاره به نهال کاری و ایجاد تاغزارها ابراز داشت: برای اینکه بخواهیم یک هکتار را جنگل کاری کنیم باید 125 نهال غرس شود و هزینه آبیاری هر هکتار نیز شش میلیون تومان برآورد می‌شود و بر همین اساس آبیاری 120 هکتار جنگل در شهرستان کاشان، شهرستان همجوار و در استان اصفهان 600 میلیارد تومان هزینه در بردارد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه مبارزه با زمین خواری برای حفظ این جنگل‌ها ویژه نسل‌های آینده است، گفت: منابع طبیعی یکی از مباحث فر مرزی و فرانسلی است چراکه اگر منابع طبیعی در کشورهای همجوار و سایر کشورها نابود شود، اثرات سو آن گریبان گیر ما نیز می‌شود و بر همین اساس وضعیت ایجاد شده در خوزستان مربوط به چند سال اخیر نیست و برای حل این مشکل نیز باید در خوزستان 300 هزار هکتار نهال کاری صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه با تمامی هزینه‌ها تاکنون تنها 19 هزار هکتار نهال کاری شده است، افزود: منابع طبیعی موضوعی فرا نسلی نیز است و بعد از ما فرزندان و نسل ما نیز از این منابع استفاده می‌کنند و بر همین اساس باید همگان دست به دست یکدیگر داده و فرهنگسازی را در جامعه و نسل خود نهادینه کنیم.
عسگری با بیان اینکه فرهنگسازی باید از دوران کودکی صورت پذیرد، ابراز داشت: تنها وزارت خانه‌ای که مقام معظم رهبری در آن نمایندگی دارند، جهاد کشاورزی است و این نهاد در این وزارت خانه مسئولیت فرهنگسازی را بر عهده دارد و یگان حفاظت محیط زیست نیز برای برخورد با اقدامات غیر قانونی تشکیل شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92375/فرهنگ-حفظ-منابع-طبیعی-از-کودکی-باید-در-جامعه-نهادینه-شود
بستن   چاپ