پیام سپاهان
تنگ مهربانی، روایت مرگ ماهی‌ها به بهانه کار خیر
شنبه 18 اسفند 1397 - 10:35:51 AM
ایسنا
پیام سپاهان- مدتی است که ماهی‌های کوچکی با نام «زبرا» در تنگ‌های کوچک با تزئینات دست و پاگیر با عنوان‌های مختلف به فروش می‌رسند. حتی عده‌ای این کالای به اصطلاح زینتی را با هدف خیریه و بهانه مراقبت از حیوان خانگی به فروش می‌رسانند.

یک فعال محیط زیست این تجارت را، جنایت توصیف کرده و می‌گوید: هر گونه بهره برداری از حیوانات اشتباه است و نگاه تجاری به حیوانات در تضاد با حقوق آنها به عنوان یک مخلوق خداوند است.

سپهر سلیمی باور دارد در مورد ماهی‌های کوچک مورد بحث، این ماهی‌ها در زیستگاه خود، احتیاج به حداقل 5 لیتر آب دارند. این ماهی‌های پر جنب و جوش به صورت گروهی زندگی می‌کنند و نگهداری دو یا چند عدد از آن‌ها در محیط‌هایی با مقدار کمتر از یک لیتر آب یک جنایت است.

وی می‌افزاید: برای زنده ماندن ماهی، اکسیژن کافی در آب مورد نیاز است و گیاهان کوچک موجود در این تنگ‌ها بیشتر جنبه تزئین دارند و اکسیژن کافی تولید نمی‌کنند. ماهی‌های زبرا در این محیط‌های کوچک و دربسته، عمرشان تا چند روز کاهش می‌یابد. این در حالی است که هر ماهی زبرا به طور طبیعی، در شرایط مناسب، تا 5 سال هم ادامه حیات می‌دهد.

این فعال محیط زیست، این ماهی ها را حساس قلمداد کرد و می‌گوید: این ماهی‌ها در برابر عوامل محیطی به شدت واکنش نشان می‌دهند. ترس از جابجایی تنگ‌های کوچک، تغییرات دمایی سریع آب، صدا، نور، آلودگی‌های محیطی و دیگر عوامل نامناسب باعث آسیب دیدن بیشتر آن‌ها می‌شود.

در حالی که نام این تنگ‌ها را تنگ مهربانی گذاشته‌اند، سلیمی معتقد است در این تنگ‌ها هیچ خبری از مهربانی نیست، این تنگ‌ها "تنگ مرگ" هستند چرا که تنها مرگ گریبان حیوانات را در این تنگ‌ها خواهد گرفت.

راهکار سلیمی برای دفاع از این موجودات، «نخریدن» است و اگر احیانا کسی به هر دلیلی خریده یا هدیه گرفته باید بهترین شرایط را برای نگهداری از این ماهی‌ها فراهم کند. محل نگهداری بزرگتر با حداقل پنج لیتر آب برای هر ماهی، غذای مناسب و محلی دور از سرو صدا و استرس با دمای بیست تا سی درجه حداقل شرایط لازم برای این ماهی‌ها است. توجه به این مسئله ضروریست که این ماهی‌ها به هیچ عنوان نباید در هیچ محیط طبیعی یا حوض رها شوند.

این فعال محیط زیست و دوست‌دار حیوانات معتقد است؛ این تجارت به صورت غیر قانونی در کشور جریان پیدا کرده، چرا که بعضا در محیط‌هایی که اجازه فروش این کالا را ندارند، همچون کافی‌شاپ و سوپرمارکت‌ها هم با اسم و بهانه‌های خیریه و ... به فروش می‌رسند.

وی معتقد است بر خلاف قوانین صنفی کشور این ماهی‌ها در هر جایی از کتابفروشی تا داروخانه عرضه می‌شود. دسترسی فراوان باعث فروش بیشتر و در نتیجه مرگ بیشتر این حیوانات شده است.

سلیمی تاکید می‌کند حیوانات هم همچون انسان حق زندگی در شرایط مناسب را دارند و متاسفانه تجاوز انسان به حیوانات منحصر به این ماهی‌ها نیست و انسان با بهانه‌های مختلف از هر حیوانی که بتواند سوءاستفاده می‌کند.
 
این فعال حقوق حیوانات در انتها از مردم خواست تا برای نگهداری از حیوانات، پول پرداخت نکنند و به تجارت حیوانات وارد نشوند، اما برای نگهداری از حیوانات، آن‌ها را از پناهگاه‌ها و یا کسانی که حیوانی دارند به سرپرستی بگیرید.

همچنین مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان معتقد است تمام ماهیان زینتی کوچک داخل شیشه و یا تنگ و یا ماهی های زبرا زیر نظر اتحادیه گوشت سفید است و اگر واحد صنفی که پروانه کسب از این اتحادیه را نداشته باشد، اقدام به فروش ماهیان زینتی کند به نوعی مشمول تداخل صنفی و جریمه است و بازرسی اصناف باید با این واحدها برخورد می کند.

جواد محمدی فشارکی تاکید کرد: فروش ماهی های زبرا در رستوران ها، کافی شاپ ها و .... تخلف است و تحت عنوان تداخل صنفی به شدت با آنها برخورد می شود.

وی افزود: با وجودی که بازرسی اصناف واحدهای صنفی را که مشمول تداخل صنفی هستند را جریمه می کند، اما به دلیل سود فروش ماهیان زینتی آنها به نوعی پذیرای جریمه بازرسی اصناف هستند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92408/تنگ-مهربانی،-روایت-مرگ-ماهی‌ها-به-بهانه-کار-خیر
بستن   چاپ