پیام سپاهان
خور و بیابانک مزیت گردشگری استان اصفهان
شنبه 18 اسفند 1397 - 11:38:21
پیام سپاهان - اصفهان- خور و بیابانک قدمتی به درازای تاریخ دارد، شهرستانی با جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان مزیت گردشگری استان اصفهان است.
خورو بیابانک به مرکزیت شهر خور با وسعتی افزون بر12هزار کیلومتر مربع حدود 10 درصد از کل مساحت استان اصفهان را در اختیار دارد.
این خطه که در قلب کویر مرکزی ایران همیشه جاذبه هایی بالقوه و منحصر به فرد برای گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروز دارد ؛ از شمال دامغان در استان سمنان، از جنوب به اردکان در استان یزد، از شرق به طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب به نایین در استان اصفهان متصل می شود.
شب های پرستاره و آرام، نخل های سر به آسمان کشیده، اشکال لانه زنبوری یکدست، رمل های ماسه ای دلفریب تخت عباسی و تخت عروس، چال سلکنون و نیزار مصر و فرحزاد، دریاچه نمک، چشمه گرمه و آبگرم، از جمله پدیده های بکر و طبیعی خور و بیابانک است.
گردشگران با سفر به خور و بیابانک علاوه بر جاذبه های طبیعی، از آثار تاریخی چون قلعه های جندق، بیاضه، ایراج و گرمه، دیوان خانه اردیب، مسجد جامع جندق، مسجد جامع فرخی، مسجد جامع بیاضه، گنبد شمس الدین حاجی محمد مهرجان، بادگیرها، آب انبارهای همت و شاه در شهرخور ، امام زادگان، ایوان های گنبدی شکل و ساباط ها، مقبره استاد حبیب یغمایی، مسجد عربها در شهرخور، خانه یغما،خانه کافی در شهرجندق دیدن می کنند.
شرایط اقلیمی متنوع و مطلوب برای طبیعت گردی، دشت های وسیع و همراه با جذابیت های اکوتوریسم وجود چشم اندازهای بدیع و منحصر به فرد وجود انواع صنایع دستی در روستاها پتانسیل فراوان برای برگزاری مسابقات رالی، سافاری و شتر سواری و معرفی آن به عنوان قطب طبیعت گردی کشور را از نقاط قوت گردشگری شهرستان خوروبیابانک است.
شکی نیست که توسعه پایدار گردشگری و افزایش شمار گردشگران با حفظ منابع موجود، تأثیرات زیادی در بهبود وضعیت اقتصاد شهری و روستایی، افزایش اشتغال، پیشگیری از مهاجرت و رونق بازار و رقابتی شدن آن خواهد گذاشت.
**خوروبیابانک قطب بوم گردی ایران
سید مازیار آل داود فعال گردشگری در شهرستان خوروبیابانک است که نخستین خانه بوم گردی ایران را در زادگاهش روستای گرمه شهرستان خوروبیابانک راه اندازی کرده است.
این فعال گردشگریبه ایرنا گفت: ابتدا طرح راه اندازی خانه های بوم گردی شهرستان خوروبیابانک در روستای گرمه با عنوان آتشونی به نتیجه رسید و پس از آن در روستاهای دیگر گردشگری رواج پیدا کرد.
وی گفت: این اقامتگاه هرسال میزبان هزاران گردشگر از 50کشور و 31 استان است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در خوروبیابانک بیش از 52 خانه بوم گردی فعال است، گفت: این شهرستان برای سایر شهرستان ها و استان های دیگر الگویی موفق است.
آل داود با بیان اینکه ایران، ظرفیت ایجاد 16هزار خانه بوم گردی را دارد، افزود: علاقه مندان باید از شرایط موجود کشور برای توسعه کار خود استفاده کنند.
فرماندار خوروبیابانک نیز در این باره گفت: رسالت اصلی ما ایجاد خانه های بوم گردی و توسعه درآمد پایدار برای مناطق شهری و روستایی در حوزه گردشگری است.
عباس بلانیان افزود: گردشگری می تواند اقتصاد خوروبیابانک را پویا کند که توجه به زیر ساخت ها و رفع نیازها نقش بسزایی در پویایی این صنعت دارد.
وی ادامه داد: اشتغال زایی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به کلان شهرها اهدافی است که با توسعه بوم گردی محقق می شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوروبیابانک نیز گفت: هم اینک این شهرستان 52 بوم گردی، دو هتل و یک اقامتگاه سنتی، یک سفره خانه ،یک مهمانپذیر و یک مجتمع گردشگری دارد.
حسین رئیسی کل ظرفیت اقامت در تاسیسات گردشگری شهرستان را سه هزار و 375 نفر در شبانه روز بیان کرد و گفت: در تمامی تاسیسات گردشگری خوروبیابانک 361 تخت و 667 اتاق برای اقامت میهمانان وجود دارد.
وی اضافه کرد: اقامتگاه های بومگردی شهرستان خوروبیابانک درشهرهای خور، جندق، فرخی و روستاهای بیاضه، گرمه، مصر، فرحزاد، نیشابور، مهرجان، هد، نصرآباد، هفتومان، محمد آباد و عروسان کوره گز، عروسان گلستان،نهرود، چاهملک، پذیرای مسافران عبوری و گردشگران هستند.
دیگر فعالان این صنعت بر این باورند که گردشگران بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای محلی و تجربه زندگی به سبک قدیم هستند.
مواردی همچون صنایع دستی محل اقامت هنرهایی آئینی و مذهبی محصولات فرهنگی میهمان نوازی همه و همه در تجربه اقامت در بوم گردی ها محرز است که موجب جلب و جذب بیشترگردشگران و به تبع آن رونق کسب و کار و اشتغال پایدار شده است.
** تنها11 اثر در خوروبیابانک ثبت ملی شده است
از مجموع 150اثر تاریخی شناسایی شده در خور و بیابانک 11 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
فرماندار خوروبیابانک بیان داشت: نارنج قلعه بیاضه،آرامگاه استاد حبیب یغمایی، بقعه شمس الدین محمد مهرجان، مسجد عربها،آب انبار ابراهیم آباد، خانه یغما، خانه کافی،مساجد جامع قلعه جندق، بیاضه و فرخی،حسینیه و شبستان قلعه جندق آثاری است که ثبت ملی شده است و این آثار از دوره های ساسانی اسلامی، پهلوی، ایلخانان، قاجاریه، صفویه، صدر اسلام، سلجوقی و قرن هفتم است.
عباس بلانیان افزود: با توجه به اهمیت ثبت آثار تاریخی شهرستان تعداد شش اثر رولوه و مراحل اولیه نقشه برداری انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این آثار شامل خانه مسعود لشکر(خانه نو)، خانه امیر اسماعیل خان عرب عامری(خانه جلال ثابتی) وآب انباردر روستای اردیب، آب انبار افشار و همت در شهر خور و محور تاریخی دروازه تا مسجد جامع روستای مهرجان است.
فرماندار خوروبیابانک با تاکید برضرورت صیانت و حفاظت از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی توسط آحاد مختلف مردم، گفت: این آثار که نشان دهنده تاریخ و فرهنگ مردم این دیار و به نوعی میراث گذشتگان است، بایستی برای نسل های آینده به یادگار بماند.
وی ادامه داد: هر اثرتاریخی، فرهنگی و معنوی دارای ارزش و اهمیت بالایی است و آثار و عناصر فرهنگی محلی به دلیل تکرار پذیر نبودن اهمیت بیشتری دارند.
**لانه زنبوری ها اشکال چند ضلعی دلفریب در قلب کویر ایران
دریاچه نمک یا همان اشکال لانه زنبوری مقصد دیگر گردشگران و یکی از جاذبه های منحصر به فرد خور و بیابانک می باشد که یکدست بودن و دلفریب بودن آن مجذوب هر بیننده ای است.
زمین نمکی این منطقه باعث شده است که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل شگفت انگیز کویر طبقه آن را به جاذبه ای شگفت انگیز بدل کرده است. زمین کویر طبقه پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک است که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سراسر سفید در می آید.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خور و بیابانک گفت: این دریاچه از مهمترین مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی است که علاوه بر بازدید آثار تاریخی و طبیعی شهرستان خوروبیابانک از این طبیعت بکر دیدن می کنند.
حسین رییسی با اشاره به اینکه ارتفاع این‌چند وجهی‌ها گاه به 30سانتی متر و مساحت آنها تا یک و نیم متر مربع می‌رسد افزود: دریاچه نمک خورو بیابانک با وسعت دوهزار کیلومترمربع در کیلومتر 25محور ارتباطی طریق الرضا(ع) خور- طبس قرار دارد و مسافران عبوری و زائران هشتمین امام شیعیان به هنگام عبور از این مسیر چند دقیقه ای را با زیبایی های دلفریب این اشکال لانه زنبوری عکس یادگاری می گیرند.
***آبشار نمکی قطب جدید گردشگری در خورو بیابانک
نخستین آبشار نمکی کشور با 25متر ارتفاع در خورو بیابانک قطب جدید گردشگری این شهرستان است که در دل مجتمع معدنی پتاس جای گرفته است و به عنوان اولین مجتمع فعال در زمینه گردشگری در ایران سالانه بیش از یکصد هزار گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند.
مدیر مجتمع پتاس خورو بیابانک با اشاره به اینکه مجموعه دهکده و آبشار نمکی از سال 1394فعالیت خود را آغاز کرده گفت: این دهکده و آبشار در زمینی به مساحت 4هزار مترمربع ایجاد شده و توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
وی افزود: عملیات عمرانی طرح جامع دهکده نمکی در قالب برنامه کوتاه مدت شامل آبشار نمکی، کافی شاپ نمکی و سوئیت های اقامتی نمکی ابتدای سال1395 به بهره برداری و شهریور امسال هم دهکده نمکی این مجتمع به بهره برداری رسید.
علوی خاطرنشان کرد: در مرحله های بعدی این طرح، هتل، رصدخانه و آسمان نما، زمین‌های ورزشی رسی شامل والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی، استخر شنا در شورابه، دریاچه قایق سواری، حمام نمک و امکانات لازم برای سافاری و ارتباط با کویر لانه زنبوری به این مکان اضافه خواهد شد.
** قلعه ها، دژ های استوار در خوروبیابانک
بافت تاریخی و معماری کویری روستاهای گردشگری خوروبیابانک، مهمان نوازی و پذیرایی گرم کویرنشینان این فرصت را فراهم کرده که شهرستان دارای بهترین گنجینه های گردشگری باشد.
شهرستان خوروبیابانک به ویژه روستاهای ایراج، اردیب، مهرجان، گرمه و بیاضه و شهرهای خور و جندق پیشینه تاریخی کهنی دارند و قدمت بعضی از آنها به قبل از اسلام و حداقل به زمان ساسانیان می رسد.
این شهرستان به دلیل وجود آداب و رسوم، فرهنگ محلی و سنتی بکر، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردطبیعی برآن شده خوروبیابانک به عنوان قطب صنعت گردشگری کشور و استان اصفهان مطرح شود.
در خوروبیابانک هر یک از آثار تاریخی و طبیعی مجموعه ای از فرصت های گردشگری است و این موضوع نه تنها در آثار تاریخی و طبیعی بلکه در ارزشهای فرهنگی و دینی آن نیز نهفته است.
قلعه بیاضه، جندق، ایراج و گرمه آثاری به جا مانده از گذشته های دور است که خود گواه بر این گفته هستند.
بیاضه روستایی است که قلعه آن نشان از قدمت، فرهنگ و هنر معماری اصیل ایرانی را دارد و یادگار ایثار و مقاومت نسل های گذشته است که با حضور در این قلعه، به مقابله با متجاوزان و غارتگران می پرداختند و به بیان دیگر نمونه ای از اقتدار و عزت کویرنشینان است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خور و بیابانک نیز در این باره گفت: این قلعه از نمونه های با ارزش هنر، فرهنگ و مهندسی معماری آثار تاریخی دوران ساسانی می باشد و بیشترین مصالح به کار رفته در این قلعه، خشت است.
حسین رییسی افزود: این اثر حدود یکهزار متر مربع مساحت دارد و در اطراف آن خندقی به عمق 10 تا 12متر با پهنای هفت الی هشت متر وجود داشته است که ارتفاع دیوار بالای قلعه تا سطح زمین 30 الی 40 متر تخمین زده می شود.
وی گفت: آنچه که به استحکام و ماندگاری قلعه تداوم بخشیده نوع هنر معماری و رعایت اصولی دقیق مهندسی است.
** قلعه جندق تنها دژ مسکونی ایران با قدمتی بیش از 2 هزار سال
این قلعه تنها قلعه مسکونی ایران بوده که حدود 50 خانوار در آن زندگی می کنند.
سازه های این قلعه از خشت و گل بوده دارای اتاقهایی با سقف ضربی کوچه های تنگ ، دارای ساباطهایی است که موجب کاهش دما در روزهای گرم تابستان در دمای 45 تا 50 درجه سانتی گراد است .
مساحت این قلعه 5/13 هکتار است که دارای 12 برج در چهار سو بوده که هم اینک چهارعدد آن بیشتر باقی نمانده است.
خانه ی یغمای جندقی ،حمام قدیمی دارای خزینه و ایوان های بزرگ دوطبقه رو در منازل رو به دشت از جاذبه های بسیار مهم و گردشگری و جذب توریست شهر جندق در درون این قلعه است.
**ایراج روستای 33 چشمه
ایراج روستایی در 54 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان خوروبیابانک قلعه ای قدیمی دارد که بر روی ارتفاعی در وسط روستا نمایان است و قدمت این روستا به زمان هخامنشیان بر می گردد.
خانه های روستا در سراشیبی اطراف قلعه بنا گردیده و 33 چشمه خروشان اطراف قلعه با آب شیرین و گوارا هریک در داخل خانه ای حیات را زمزمه می کنند.
سرو ایراج از دیگر نمادهای طبیعی این روستاست که با عمری در حدود یک هزار سال در ضلع شرقی قلعه با ارتفاعی بیش از 50 متر و قطر بیش از 2 متر سر به آسمان کشیده است.
سبک معماری در روستای ایراج به جهت کوهستانی بودن با دیگر روستاهای شهرستان تفاوت دارد، ساباطها بخش بسیار زیبای معماری در این روستای توریستی است. آب و هوای ایراج معتدل کوهستانی است و در فصل تابستان بیشتر با وزش نسیم هوای دل انگیزی را در طبیعت این روستا را احساس می شود و در زمستان نیز کوه ها اغلب پوشیده از برف است و در بیشتر ایام نیمی از ارتفاعات را مه فرا می گیرد.
**جاذبه های طبیعی مصر و فرحزاد گنج نهان گردشگری خوروبیابانک
شهرت کویر مصر و فرحزاد زندگی اهالی این دوروستا را تغییر داده است. مردم این دیار در سال های اخیر و به خصوص در ایام گردشگری بیشتر به اسکان و خدمات به مسافران و گردشگران می پردازند.
مصر و فرحزاد جدا از آنکه روستا می باشند یک تفریحگاه بسیار زیبا و مناسب برای کسانی که به کویر علاقه دارند است.
تخت عروس و تخت عباسی، نیزار، چال سلکنون از جاذبه های طبیعی این دو روستای گردشگری ایران است که هرساله بیش از 160 هزار گردشگر و مسافر از آن دیدن می کنند.
/6022 /9860

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92410/خور-و-بیابانک-مزیت-گردشگری-استان-اصفهان
بستن   چاپ