پیام سپاهان
اخبار کوتاه از استان اصفهان
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 13:02:20
پیام سپاهان - اصفهان - راه اندازی موزه صنایع دستی اصفهان، غرس نهال به یاد شهیدان و رونمایی از 2 عنوان کتاب در خور و بیابانک به همراه طرح سلامت نوروزی در نائین از خبرهای کوتاه امروز استان اصفهان است
** اصفهان
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در نشست دبیرخانه "اصفهان شهر جهانی صنایع دستی" عنوان کرد: با عنایت به اینکه اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده، پیگیر راه اندازی موزه صنایع دستی اصفهان و به نمایش گذاردن آثار شاخص هنرمندان اصفهانی هستیم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ نشست دبیرخانه "اصفهان شهر جهانی صنایع دستی" با حضور فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، جعفر جعفر صالحی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل و تنی چند از هنرمندان و نمایندگان سازمانهای فرهنگی و هنری اصفهان در مکان خانه تاریخی میراث اصفهان برگزار شد.
در این نشست، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با ایراد سخنانی با تاکید بر انتخاب اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان واقع شده و همچنین وجود هنرمندان ارزشمند در اصفهان، می طلبد تا این شهر به عنوان دومین شهر جامع صنایع دستی جهان دارای موزه ائی ارزشمند در حوزه صنایع دستی باشد تا از این طریق بتوان آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان شاخص دیار نصف جهان را در معرض دید جهانیان قرار داد.
** خور و بیابانک
به مناسبت هفته منابع طبیعی جمعی از مسئولان خوروبیابانک به یاد شهدای این شهرستان 50 نهال کاشتند.
فرماندار خوروبیابانک در این آیین که به صورت نمادین در معراج شهدای گمنام شهر خور برگزار شد در گفت ,گو با ایرنا بیان داشت: فرهنگ کاشت درخت در جامعه باید نهادینه شود.
عباس بلانیان افزود: حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگان است و مردم باید علاوه بر حفظ جنگل ها و منابع طبیعی موجود در زمینه کاشت درخت همت کنند.
وی گفت: همچنان که درختکاری در آموزه های اسلامی مورد توجه خاص قرار گرفته، قطع بی رویه و بدون دلیل درختان نیز از اقدامات ناپسند در اسلام برشمرده شده است.
مهدی آخوند رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک نیز گفت: حدود 6 هزار اصله نهال از نوع زیتون تلخ، کاج، زبان گنجشک، سنجد و توت بین کشاورزان، روستاییان و مردم شهرستان رایگان توزیع شد.
شهرستان کویری خوروبیابانک یک میلیون و 175هزار هکتار وسعت دارد که از این مجموع یک میلیون و 129هزار هکتار آن عرصه منابع طبیعی است که 500 هزار هکتار آن بیابان، 600 هزار هکتار مرتع و 60 هزار هکتار جنگل دست کاشت است .
** نائین
کارشناس بهداشت محیط بهداشت و درمان نائین گفت: واحد مهندسی بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان نائین فعالیت خود را در قالب طرح سلامت نوروزی از 20 اسفند آغاز خواهد کرد.
سیدعلیرضا پورعابدی به خبرنگاران گفت: هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار و ایام تعطیلات نوروزی، فعالیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی افزایش می‌یابد و معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در سطح کشور در راستای انجام رسالت ذاتی خود مسئولیت تامین شرایط بهداشتی به منظور حفظ و ارتقای سطح سلامت شهروندان و مسافران نوروزی وپیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله ازآب و غذا در این ایام را بر عهده دارند.
کارشناس مسئول واحد مهندسی بهداشت محیط بهداشت و درمان نایین افزود: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت افزایش نظارت‌های بهداشتی، واحد مهندسی بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان نایین بنا به وظیفه خود و طبق سنوات قبل از بیستم اسفند ماه 97تا پانزدهم فروردین ماه 98 اقدام به بازرسی و کنترل کلیه مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی من جمله رستوران ها، اغذیه فروشی ها، کبابی ها، فروشگاه‌های آجیل و خشکبار، قنادی ها، اماکن اقامتی و تفریحی من جمله هتل ها، مهمانپذیرها، پارک ها، زیارتگاه ها، نمازخانه ها، در سطح شهر و درمسیر جاده‌ها در ساعات اداری و خارج از ساعات اداری (در قالب طرح ضربت) می کنند.
وی بیان نمود: پرسنل واحد بهداشت محیط در طول این 25 روز بصورت اکیپ‌های ثابت و سیار از ساعت 8 صبح لغایت 20 شب جهت بازرسی‌های بهداشتی و رسیدگی به شکایات مردمی عهده دار کشیک هستند.
شهرستان خوروبیابانک با 12 هزار کیلومتر وسعت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است.
9860
** خور و بیابانک
در مراسمی با حضور شاعران و اهالی فرهنگ خوروبیابانک از 2 عنوان کتاب گویش های دشت کویر و گل بو تراب اثر لسان الحق طباطبایی رونمایی شد.
گل بوتراب مجموعه شعری 100 صفحه ای اثر سید عبدالله طباطبایی از شعرای به نام خوروبیابانک است که در رثای ائمه اطهار به ویژه حضرت امام حسین (ع) سروده شده است.
گویش های دشت کویر نیز در 135 صفحه به معرفی گویش های محلی خوری، فرخی، گرمه ای و ایراجی از مشهور ترین گویش های مرکزی ایران می پردازد .
این دو اثر در 300 جلد توسط انتشارات بهین چاپ و روانه بازار شده است.
لسان الحق طباطبایی پژوهشگر و نویسنده در گفت و گو با ایرنا افزود: گویش های خوری، فرخی، گرمه ای و ایراجی از چهار گویش رایج شهرستان خوروبیابانک است.
وی بیان داشت: گویش‌ های خوروبیابانک متعلق به شاخه مرکزی از دسته شمال غربی گویش ایرانی است هم اکنون بیش از دهها هزار نفر از مردم این شهرستان با آن سخن می‌گویند.
وی افزود: درگویش شهرهای خور، فرخی و روستاهای گرمه و ایراج از نظر آوا و چگونگی بیان آن با یکدیگر تفاوت وجود دارد.
طباطبایی طباطبایی با بیان اینکه مطالعه‌ی این‌گویش‌ها که خود بخشی از گویش‌های بیشمار ایرانی است گفت: به غیرازپژوهشگران بومی،پروفسور ژرژردارسوئیسی، دکترریچاردفرای آمریکایی و دکتر ویلهلم ‌آیلرس‌آلمانی و پروفسور ایوانف ‌روسی، دکترصادق ‌کیا و دکتر بهرام فره‌وشی جمله پژوهشگرانی هستند که گویش خوری را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده‌اند.
شهرستان خوروبیابانک با 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان قرار دارد.
9860

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92535/اخبار-کوتاه-از-استان-اصفهان
بستن   چاپ