پیام سپاهان
اجتناب از تولید یا کاهش حجم،اصولی ترین راه مدیریت پسماند است
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 2:40:18 PM
ایرنا
پیام سپاهان- مهشید گرجی افزود: مدیریت صحیح و اصولی پسماندها براساس الگوی هرم پسماند و جلوگیری از تولید، کاهش دور ریز و استفاده مجدد براساس وظایف ذاتی و قانونی شهرداری هاست.
وی ادامه داد: شهرداری ها باید مدیریت صحیح و اصولی پسماندها را به نحوی جدی و موثر در دستور کار قرار دهند تا واقع بینانه راهکارهای مدیریتی عملی و طرح های اجرایی مناسبی در راستای این مهم ارائه شود.
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز استان اصفهان اظهارداشت: در خصوص بازیافت پسماند آنچه که حائز اهمیت بوده بازیافت با کمترین هزینه و بیشترین کارآیی است که لازمه این امر تفکیک از مبدا پسماندها و اجرای طرح هایی در این سمت و سو است.
وی تصریح کرد: در این طرح پیشنهادی صرفا به مراحل کلی طراحی برنامه تفکیک از مبدا و روش های استقرار آن پرداخته شده و برای تنظیم طرح های دقیق تر مسلما نیاز به مطالعات میدانی و حصول آمار و اطلاعات مربوطه است.
به گفته گرجی، منشا مواد بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌ ها بیشتر منازل مسکونی و صنایع هستند.
وی با بیان اینکه برای آسان ‌تر کردن امر بازیافت به طور معمول 2 نوع جداسازی مواد از جمله تفکیک در مبدا و تفکیک در مقصد صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: تفکیک در مبدا در شهر و خیابان ‌ها و فروشگاه ‌ها از طریق سبدها و سطل‌ های جداسازی مواد انجام می ‌شود ولی برای تفکیک در مقصد مکان ویژه‌ ای به نام مرکز بازیافت مواد در نظر گرفته شده‌ است.
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز اصفهان گفت: مرکز بازیافت به مواد بازیافتی و غیرقابل بازیابی دسته ‌بندی می‌شوند، همچنین بسیاری از فروشگاه ‌ها و کارخانه ‌های بزرگ مواد زاید مانند قوطی‌ های کنسرو، بطری‌ های شیشه ‌ای و روزنامه ‌های باطله را به منظور بازیافت از مشتری بازخرید می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ تاریخی، مهم ترین ضرورت ها در رابطه با پسماند سلامت و ایمنی بوده است، اظهارداشت: به گونه ای که پسماند باید به نحوی مدیریت شود که حداقل خطر را برای سلامت انسان داشته باشد اما جوامع امروزی نیازهای گسترده ای از جمله پایداری زیست محیطی (چرخه بازگشت مواد به طبیعت) از طریق بازیافت و استفاده مجدد آن و بازده اقتصادی را مطرح نمودند.
گرجی با اشاره به مهم ترین دلایل مدیریت پسماند افزود: حفظ منابع طبیعی زمین، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اتخاذ رویکرد یکپارچه و جامع کاهش پسماند تولیدی و یا مدیریت پسماند تولید شده به روش پایدار محیط زیستی و اقتصادی با توجه به سیستم جهان طبیعت و یا محیط های شهری و برنامه ریزی و سامان دهی نظام مالی مراحل مختلف مدیریت پسماند یکی از مهم ترین ضرورت توجه به سیستم مدیریت پسماند است.
وی مهم ترین ویژگی مدیریت پسماند در شهرهای جهان را روش های نظام مند و سیستماتیک برای جمع آوری، انتقال، دفع پردازش و بازیافت آن در شهرهای صنعتی دانست و بیان کر: با نبود استاندارد جهانی در این زمینه عمدتا تعداد زیادی از کشورها در چارچوبی مشخص پسماندهای خود را دسته بندی می کنند.
به گزارش ایرنا، شهر اصفهان با وسعت 15 هزار و 263 کیلومترمربع و دارای 14 منطقه شهری است، سرانه تولید پسماند برای هر نفر در این شهر 650 گرم در روز برآورد شده و بنابر آمار معاونت سازمان خدمات شهری میزان پسماند ورودی به کارخانه کود آلی روزانه به طور میانگین 950 تن بوده است.
تولید سالانه زباله های شهری در ایران بیش از 20 میلیون تن است، متوسط سرانه تولید زباله های شهری در ایران 240 کیلوگرم در هر سال است همچنین بیشترین تولید سرانه زباله مربوط به پایتخت کشور تهران است.
روزانه یکهزار تن پسماند در اصفهان جمع آوری می شود که حدود ٦٠٠ تن به کمپوست تبدیل می شود، همچنین روزانه ٤٠٠ تن ضایعات و مواد دورریز و پلاستیکی در اصفهان تولید و به طور نامناسب در دشت سجزی دفن می شود.
پسماندها به پنج گروه اصلی شامل پسماندهای عادی، بیمارستانی (ویژه)، کشاورزی و صنعتی تقسیم می شوند و مسوولیت و هزینه مدیریت پسماند به عهده تولید کنندگان پسماند است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92553/اجتناب-از-تولید-یا-کاهش-حجم،اصولی-ترین-راه-مدیریت-پسماند-است
بستن   چاپ