پیام سپاهان
2 اثر تاریخی آران و بیدگل در فهرست آثار ملی ثبت شد
سه شنبه 21 اسفند 1397 - 16:24:43
پیام سپاهان - کاشان - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: 2 اثر تاریخی این شهرستان (شهر زیرزمینی و مهرابه سفیدشهر) در نشست شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
مجید نوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجموعه دستکند زیرزمینی سفیدشهر متعلق به سده های پنجم و ششم هجری قمری یکی از این اثرها است که با فضاهای گوناگون در چند سطح بنا شده و در برخی قسمت ها یک تا پنج متر عرض داشته و ظرفیت نمایش و حتی سایت موزه شدن را دارد.
وی بیان کرد: مسائل گوناگونی در ایجاد این فضاهای زیرزمینی در مقیاس های مختلف موثر بوده که از جمله می توان به بحث اقلیم، امنیت، فرهنگ و باورها به عنوان مهمترین عامل ها اشاره کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل عنوان کرد: همچنین مهرابه کشف شده در سفیدشهر متعلق به سده های ششم و هفتم اثر ثبت شده دیگر است که دارای طرح چلیپایی شکل با ماهیت مذهبی می باشد.
وی اضافه کرد: این اثر با طول 15 متر، عرض 9 متر و ارتفاع صفه ها 240 سانتیمتر دارای سقفی مدور و گنبد گون با خیز کم می باشد که در مرکز گنبد یا آسمانه آن نورگیری مدور جانمایی شده است.
نوری ادامه داد: سفال های بدون لعاب، نقش افزوده و قالبی، سفال های مرصع کاری شده، سفال های قلم مشکی و سفال هایی با طیف رنگ های گوناگون از جمله مواد فرهنگی به دست آمده از این 2 اثر تاریخی در کاوش های سال جاری هستند.
افزون بر 135 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92609/2-اثر-تاریخی-آران-و-بیدگل-در-فهرست-آثار-ملی-ثبت-شد
بستن   چاپ