پیام سپاهان
حمل دام بدون مجوز در سمیرم ممنوع شد
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 00:14:11
پیام سپاهان - اصفهان- رییس شبکه دامپزشکی سمیرم گفت : دام های ورودی و خروجی به این شهرستان باید مجوز بگیرند و حمل دام آن بدون مجوز ممنوع است.
به گزارش ایرنا، اردشیر ترزبان روز سه شنبه در جلسه کمیته جامعه ایمن این شهرستان در فرمانداری افزود : حمل و جابجایی دام بدون گرفتن مجوز از شبکه دامپزشکی تخلف است.
وی با بیان این که سمیرم در همجواری و کانون اصلی استان های عشایری و دارای اشتغال بالا در بخش دامداری و دامپرروی است، اظهارداشت: اضافه شدن دام عشایر در بهار و تابستان بر تعداد دام ها و تردد آنها می افزاید و ضرورت کنترل ورود و خروج دام را دوچندان می کند.
وی هدف از این نظارت را جلوگیری از قاچاق دام ذکر کرد و گفت: نوع برخورد با قاچاق دام هنوز مشخص نشده و قرار است در نشستی استانی این موضوع مشخص و به شهرستان ها اعلام شود.
به گفته ترزبان بازرسی های ثابت و سیار شبکه دامپزشکی در ایام پایانی سال به منظور تامین امنیت غذایی و سلامت مردم بیشتر شده و همکاری مردم در این زمینه کمک کننده است.
رییس شبکه دامپزشکی سمیرم واکسناسیون حیوانات صاحبدار را یادآور شد و ادامه داد: 785 قلاده سگ در سال جاری واکیسنه شدند و نمونه موارد مشکوک به هاری به تهران ارسال شده است.
به گفته وی 2 دوره آموزشی به منظور شناخت و پیشگیری از بیماری هاری در شش ماهه گذشته برگزار شده است.
مدیر جهاد کشاورزی سمیرم در همین ارتباط یادآور شد: ضرورت شناسنامه دار بودن همه دام ها بر کسی پوشیده نیست.
احمد تیموری تصریح کرد: عمده مراکز خرید و فروش دام در حاشیه و اطراف شهرها و روستاها هستند و برخی افراد برای خرید گوشت مصرفی خود به این مراکز مراجعه می کنند.
وی با بیان اینکه هنوز متولی تحویل و برخورد با دام قاچاق در قانون مشخص نیست تاکید کرد: هر استان در این مورد خاص دستورالعملی دارد که پلاک گذاری دام ها در اصفهان یک راهکار پیشنهادی است که به ظاهر مصوب هم شده است.
وی با اشاره به پراکندگی زیاد و تعدد پرشمار دامپروری ها در سمیرم و مناطق اطراف این شهرستان اظهارداشت: برنامه ریزی دقیق و قابل اجرا قبل از ورود حدود 800هزار دام عشایر به سمیرم برای کنترل و نظارت بر حمل دام ها ضروری است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم در ادامه این جلسه با انتقاد از تعدد فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی افزود: 86 واحد صنفی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در این شهرستان فعال هستند که همین آمار برای یک شهرستان کوچک مشکوک بوده و نشان می دهد به احتمال زیاد بخشی از فروش این واحدها مواد قاچاق است.
علی اصغر صبوحی با بیان اینکه کارشناسان شبکه بهداشت و درمان سمیرم بازرسی های متعددی از این واحدهای صنفی دارند اظهار کرد: در برخی موارد تعدادی از این واحدها داروهای را که حتی داروخانه های ما نیز مجاز به عرضه آنها نیستند فروش می کردند.
صبوحی با اشاره به اینکه برخی از این واحدهای متخلف پلمب شدند تاکید کرد: باید مردم را از در این رابطه آگاه کرد که خرید و استفاده این مواد قاچاق خطرات و آسیب های جدی برای سلامتی آنان دارد.
شهرستان سمیرم با افزون بر پنج هزار و 224کیلومتر مربع وسعت، دارای 100هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، 150روستا و آبادی، چهار شهر و بخش های مرکزی، وردشت، دناکوه و پادنا است.
7147/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92637/حمل-دام-بدون-مجوز-در-سمیرم-ممنوع-شد
بستن   چاپ