پیام سپاهان
کوچک و متوسط ها باید بمانند
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 10:47:26 AM
اصفهان زیبا
پیام سپاهان- در این مطلب آمده است: در برخی از پاساژها یا مرا کز فروش نسبتا قدیمی شهر اصفهان کارگاه های کوچکی را می بینید که به تولید کفش با سفارش مشتری یا لباس های مردانه و زنانه مشغول اند. مثلا مادر یا خواهرتان هر سال دو ماه قبل از شب عید سفارش لباسش را به مزون نسبتا معروف می دهد. یا پدر و برادرتان حداقل سالی دو یا سه پیراهن، پیژامه به خیاط محل سفارش می دهد.
این را بگذارید در کنار برخی عمده فروشی های سنتی که بسیاری از خانواده های اصفهانی، مصرف یک سال حبوبات، برنج و دیگر مایحتاج غذایی خود را از آنجا تهیه می کنند، کسانی که با شما سلام و علیکی دارند و دورا دور از احوال شما با خبر هستند. هر شهر استخوان داری برای خود می تواند سیاهه ای از مشاغل شهری کوچک و متوسط ردیف کند که در گذر زمان نسل به نسل گشته اند یا مثل برخی فروشگاه های میدان نقش جهان تاریخشان از چند صد سال پیش مکتوب است.
این حضور و گردش مالی ناشی از ارکان اقتصاد شهری است که از کانال های توزیع ثروت در میان شهروندان سیراب می شود. روزی را در نظر بگیرید که همه شما از مجتمع های چند عملکردی دیدن می کنید، لباستان را بدون اینکه بدانید چه کسی دوخته است، می خرید و پای افزاری به پا می کنید که به وسیله ماشین دوخته شده است. در این حالت توزیع ثروت نه به صورت افقی که در مسیری عمودی از راس هرم که همان صاحبان تولید و سرمایه اند، به سمت پایین جریان پیدا می کند و در قاعده هرم چیزی از آن باقی نمی ماند.
ممکن است یک منطق اقتصادی ساده به شما بگوید مجتمع های چند عملکردی هزینه حمل و نقل و توزیع را به نفع مشتری پایین می آورد، اما در این میان توسعه انسانی و حفظ پیوندهای اجتماعی به صورت عمدی یا غیر عمدی مورد بی توجهی قرار می گیرد . با کاهش ارتباطات مشاغل خرد شهری همچون تولیدکنندگان کوچک و متوسط با شهروندان اگرچه ممکن است در ابتدا شاخص های توسعه اقتصادی شهر بهبود پیدا کند و گزاره هایی همچون افزایش اشتغال، کاهش سفرهای درون شهری یا توزیع عادلانه خدمات به شهروندان دست خوش تغییر شوند، اما در میان مدت با فروپاشی مشاغل سنتی و کسب و کارهای کوچک شهری، شهر شاهد آن خواهد بود که شهروندانش به صورت پیوست های از یکدیگر دور شوند و نتوانند ارتباطات موثری بین بخش های مختلف جامعه ایجاد کنند.
برای جلوگیری از غلبه تفکردهه70میلادی مبنی بر تجمیع مرا کز خرید شهرها می توان با تکیه بر بازارهای محلی و پیوند دادن آنها با فناوری های نوین مسیر جدیدی را برای ادامه حیات این گونه کسب و کارها فراهم کرد.
امروز می توانید همچنان با خیاط پدرتان و یا جانشین او، درباره راه هایی برای بهبود کیفیت یا تغییرات جذاب در ارائه و فروش محصولات و خدماتش، صحبت کنید. می شود در برابر افزایش روزانه جمعیت یا مهاجرت های درون مرزی موضعی خوش بینانه اتخاذ کرد، اما نباید از نظر دور داشت که همه شهروندان نمی توانند در ذائقه شهر بزرگ بیست و چهار ساعته و مملو از فروشگاه های زنجیره ای عظیم سر گردان و آواره باشند و چهره آشنایی را در میان انبوه فروشندگان پیدا نکنند.
هر شهری برای استحکام و پایداری خود به مجموعه ای از روابط و بده بستان های شهروندی نیاز دارد که این نیاز جز با شکل گیری بازارهای محلی و رونق داشتن کسب و کارهای بومی ممکن نیست. در زمان هایی که اصفهان خود را نیازمند حضور گردشگر می داند، حفظ مشاغل متوسط و کوچک با سابقه یکی از راه های جذب گردشگر و ماندگار شدن او در آن شهر است. برای همین امروزه روند ساخت مجتمع های بزرگ در بسیاری از کشورها منسوخ شده است و آنان تصور می کنند یک جامعه اقتصـادی متکثر بسیار بهتر از چند موسسه قدرتمند انحصار طلب است، جامعه ای که در آن انسان ها می توانند بخشی از نیاز خود به گفت و گو و شناختن دیگران را از دل همین مشاغل خرد و متوسط به دست آورند. هر شهری برای استحکام و پایداری خود به مجموعه ای از روابط و بده بستان های شهروندی نیاز دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92650/کوچک-و-متوسط-ها-باید-بمانند
بستن   چاپ