پیام سپاهان
نمایشگاه اصفهان فعالان اقتصادی را به رونق کسب‌وکار امیدوار کرد
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 10:54:42 AM
ایسنا
پیام سپاهان- علی یارمحمدیان در تشریح فعالیت‌های صورت گرفته توسط شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در سال 1397، اظهار کرد: در این سال، 49 عنوان نمایشگاهی در اصفهان برگزار شد که بازخوردهای مطلوبی از سوی فعالان اقتصادی داشت؛ همچنین با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های نمایشگاهی، فعالیت‌های عمرانی ساخت پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ با جدیت ادامه یافت که به پیشرفت 50 درصدی این طرح عمرانی مهم برای توسعه اقتصاد اصفهان منجر شد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در اقتصاد استان، افزود: در سالی که بسیاری از استان‌های کشور به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی قادر به برگزاری نمایشگاه‌های سالانه خود نبودند، اصفهان موفق شد به تمام اهداف تعیین شده خود در برگزاری نمایشگاه‌ها دست یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، برگزاری هر کدام از عناوین نمایشگاهی با تمام مشکلاتی که دارد، در رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار فعالان بخش خصوصی موثر است که این تاثیر را می‌توان در عقد قراردادها در خود نمایشگاه و حتی پس از آن مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه اصفهان به جنبه غیراقتصادی رویدادها نیز توجه کرده است، اظهار کرد: برخی از نمایشگاه‌ها در راستای توجه به مسئولیت‌های اجتماعی تعریف و برگزار شدند، چرا که با وجود همه مفاهیم اقتصادی در فعالیت نمایشگاه، هدف ما، فقط برگزاری نمایشگاههای اقتصادی نیست و به دنبال ایفای نقش در تمامی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار حوزه اقتصادی هستیم؛ در این ارتباط، نمایشگاه هایی مانند قرآن و عترت، گردشگری، تشریفات و تسهیلات ازدواج، سلامت، ورزش و تغذیه، کودک و نوجوان، کتاب، سوغات و هدایا و فرش دستباف، نمایشگاه‌هایی بودند که در راستای توجه به مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگی شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان برپا شدند.

موفقیت نمایشگاه اصفهان در برابر چالش‌های اقتصادی

یارمحمدیان همچنین با اشاره به چالش‌های اقتصادی ایجاد شده در سال 97، گفت: زمانی که قیمت ارز به صورت ناگهانی و در مدتی کوتاه جهش یافت، شرکت‌های مختلف، حتی شرکت‌هایی که از موضع قدرتمندتری برخوردار بودند نیز با مشکلات عدیدهای در حوزه تامین منابع مالی، سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه روبرو شدند. ضمن اینکه بازار به شکل بسیار محسوسی دچار رکود شد که شرکت ها را برای فروش محصولات و خدمات با مشکل روبرو کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند به جای توسعه بازار، سهم خود در شرایط فعلی را حفظ کنند، تصریح کرد: شرکت‌‌ها در چنین شرایطی بیشترین تمرکز خود را برای حفظ سهم خود به کار می برند و تمایلی برای حضور در فعالیتهایی مانند صنعت نمایشگاهی که برای توسعه بازار انجام می‌شود، ندارند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌‌های بین‌المللی استان اصفهان اضافه کرد: در سال 97 با این مشکل عمده روبرو بودیم که بسیاری از شرکت‌هایی که هر سال در نمایشگاه حضور می یافتند و یا علاقمند به حضور در نمایشگاه بودند، یا تمایل خود برای حضور را از دست داده بودند و یا بسیار کم‌رنگ‌تر از سال‌های قبل در نمایشگاه حضور می‌یافتند.

وی با بیان اینکه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این شرایط اقتصادی موفق شد با به کارگیری استراتژی‌های مالی و اقتصادی، بر چالش‌های اقتصادی چیره شود، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی و عدم ثبات در بازار، خوشبختانه شرکت نمایشگاهها توانسته است به تمامی تعهدات اخلاقی، انسانی و مالی خود نسبت به کارکنانش عمل کند؛ ضمن اینکه با توجه به حقوق و پاداش کارکنان در سال‌های قبل، سیاست‌های شرکت افزایش حقوق کارکنان شرکت بوده و بحمد‌الله رضایت مطلوبی در این مورد به وجود آمده است.

اصفهان، تنها استان دارای تقویم پنج ساله نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه این مرکز نمایشگاهی، تنها مرکز نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود که موفق به تنظیم تقویم برگزاری پنج ساله نمایشگاه‌ها در این استان شده است، گفت: نمایشگاه اصفهان همیشه در میانه سال نسبت به تدوین تقویم نمایشگاه سال آینده اقدام می‌کرد تا مجریان، مراکز نمایشگاهی استان‌های دیگر و همچنین علاقمندان به حضور در نمایشگاه، نسبت به آنچه در سال بعد رخ می‌دهد، آگاه شوند. اما لازم بود شرایطی فراهم شود تا تمامی افرادی که به نوعی با نمایشگاه اصفهان در ارتباط هستند، از آنچه طی سال‌های آینده و نه فقط یک سال برای نمایشگاه می‌گذرد، آگاه شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این نیازها، تدوین تقویم پنج ساله نمایشگاه اصفهان در دستور کار قرار گرفت؛ این تقویم مشخص می‌کند که طی سال‌های 1398 تا 1402، چه نمایشگاه‌هایی در اصفهان در چه تاریخی برگزار می‌شود.

به گفته یارمحمدیان، تمامی تلاش‌های شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بر این بوده تا تقویم پنج ساله نمایشگاهی به گونه‌ای تنظیم شود که نیاز به ویرایش نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تنظیم تقویم نمایشگاهی پنج ساله برای اصفهان، تمامی افرادی که به نوعی با نمایشگاه در ارتباط هستند، می‌توانند از اکنون برای حضور سال 1401 یا 1402 خود در نمایشگاه اصفهان برنامه‌ریزی کنند، اظهار کرد: مجریان نمایشگاهی نیز می‌توانند درخواست‌های خود برای برگزاری نمایشگاه‌ها را به نمایشگاه اصفهان ارائه کنند و نمایشگاه نیز همچون همیشه، با شفافیت تمام، نسبت به سنجش توانایی‌های متقاضیان برگزاری نمایشگاه‌ها اقدام کند و در نهایت، شرکت برتر را برای برگزاری هر رویداد انتخاب کند؛ البته قراردادهای برگزاری نمایشگاه‌های سال 98 با مجریان منعقد شده اما برای سال‌های بعد، امکان ارائه پیشنهادات از سوی مجریان همچنان وجود دارد.

پیشرفت محسوس ساخت نمایشگاه بزرگ اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه برگزاری موفق نمایشگاه‌ها در سال 97 در کنار فعالیت‌های مرتبط با ساخت پروژه نمایشگاه بزرگ صورت گرفته است، گفت: همواره با این انتقاد روبرو هستیم که مکان فعلی نمایشگاه اصفهان مناسب نیست و بر این اساس باید هر چه سریع‌تر پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ را ساخته و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط اقتصادی، هر آجری که در پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان بالا می‌رود، با خون دل انجام می‌شود، افزود: در میانه سال 96، باد مرگ در پروژه‌ای که پیشرفت فیزیکی اندکی داشت، می‌وزید، این در حالی بود که ساخت پروژه نمایشگاه‌ بین‌المللی بزرگ اصفهان از سال 94 آغاز شده بود و قرار بر آن بود که تا پایان سال 96 به پایان برسد. با این حال، فعالیت‌های ساخت این پروژه بر اساس تقویم اجرایی و تعهدات از پیش تعیین شده پیش نمی‌رفت و در میانه سال 96، ساخت پروژه با 25 میلیارد تومان بدهی، متوقف شده بود.

یارمحمدیان ادامه داد: از اواسط سال 96، یکی از اصلی‌ترین اولویتها را روی تکمیل پروژه متمرکز کردیم؛ در سریع‌ترین زمان ممکن، بدهی‌های برجای مانده تسویه شد، جبهه‌های کاری جدیدی در پروژه برنامه‌ریزی شد و با برگزاری مناقصه‌های جدید، پروژه در مسیر ساخت و تکمیل قرار گرفت.

وی تاکید کرد: خوشحالیم که اکنون همه آن تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نتیجه داده و پروژه در مسیر صحیحی قرار گرفته است. لازم است این را بگویم که اکنون، پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نسبت به زمان آغاز فعالیت، 30 درصد پیشرفت کرده است. 

ثبات اقتصادی و نقدینگی، دو نیاز اصلی تکمیل نمایشگاه‌ بزرگ

یارمحمدیان همچنین با بیان اینکه شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان دو سهامدار عمده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان هستند، گفت: بخشی از نیازهای تکمیل پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان با تحقق سهم سهامداران تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: از شهرداری و اتاق بازرگانی انتظار داریم نمایشگاه را حمایت کنند تا هر چه زودتر نخستین شهرک نمایشگاهی کشور را به مرحله بهره‌برداری برساند. در کنار آن، نیازمند تسلط شرایط آرام بر بازار هستیم تا پیمانکاران قدرت اجرایی بیشتری داشته باشند.

به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، اکنون وضعیت بازار مشخص نیست و پیمانکاران از قیمت‌ها اطمینان ندارند. بر این اساس، مسئولیت جدیدی نمی‌پذیرند و در اجرای پروژه‌های عمرانی نیز مشارکت نمی‌کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هر چه سریع‌تر شرایط اقتصادی کشور پایدار شود تا به نتایج مورد نیاز خود دست یابیم، گفت: تمامی تلاش خود را به خرج خواهیم داد تا بهترین برنامه‌ریزی را برای تکمیل پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان انجام دهیم. این برنامه‌ریزی‌ها از نیمه‌های سال 96 آغاز شده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت. امیدواریم با تحقق همه شرایط مورد نیاز، شاهد بهره‌برداری از پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92653/نمایشگاه-اصفهان-فعالان-اقتصادی-را-به-رونق-کسب‌وکار-امیدوار-کرد
بستن   چاپ