پیام سپاهان
تاثیر بیان نسبی ژن‌ها در پیشرفت بدخیمی سرطان کولورکتال
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 12:29:29
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد باتوجه به نقش مهم و کلیدی برخی ژن‌ها در مسیر انتقال پیام اسیدهای چرب در سرطان کولورکتال، عواملی که از راه‌های مختلف مانند تغییرات اپی ژنتیکی منجر به افزایش سطح بیان این ژن‌ها می‌شود، جایگاه درمانی ارزشمندی برای سرطان‌های مختلف به‌ویژه سرطان کولورکتال دارد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، حامد اکبری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی سلولی و ملکولی به بررسی"بیان نسبی ژن miRNA-140-5p و ارتباط آن با مسیر انتقال پیام اسیدهای چرب در پیشرفت بدخیمی در رده‌های سلولی سرطان کلورکتال" پرداخت.
مطابق این تحقیق سبک زندگی و به ‌خصوص عادت‌های رژیم غذایی در جوامع امروزی تغییر کرده است و همین دلیل، سرطان کولورکتال را به یکی از شایع‌ترین و مرگ‌‌بارترین سرطان‌ها تبدیل کرده است. مطالعات انجام‌ شده بر روی میزان مصرف اسیدهای چرب بلند زنجیر در ارتباط با سرطان روده بزرگ نشان‌دهنده ارتباط معنا‌دار بین میزان مصرف آن‌ها در رژیم غذایی و افزایش بروز بدخیمی‌های روده بزرگ است.
همچنین از جهتی تحقیقات مختلف نشان داده‌اند hsa-miR-140-5p، در سرطان کولورکتال دچار کاهش بیان ژن می‌شود و این کاهش بیان با پیشرفت سرطان و متاستاز آن به غدد لنفاوی و ریه نیز بیشتر می‌شود. در این مطالعه با در نظر گرفتن مسیر انتقال پیام‌ اسیدهای چرب، با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و مقالات مختلف، تعداد یازده ژن‌ جهت بررسی بیان و ارتباط آنها با miRNA ذکر شده انتخاب شد. 
اگرچه آزمون‌های بیشتری برای تائید پیش‌بینی‌های بیوانفورماتیکی نیاز است، با این‌حال می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً کاهش سطح بیان hsa-miR-140-5p منجر به کاهش اثر مهاری آن بر mRNA های هدف مذکور شده و موجب افزایش بیان آن‌ها شده است. 
نظر به نقش مهم و کلیدی این ژن‌ها در مسیر انتقال پیام اسیدهای چرب در سرطان کولورکتال، عواملی که از راه های مختلف مانند تغییرات اپی ژنتیکی (مانند miRNA ها) منجر به افزایش سطح بیان این ژن‌ها می‌شوند، جایگاه درمانی ارزشمندی برای سرطان‌های مختلف به‌ویژه سرطان کولورکتال خواهند شد. از این‌رو کاهش سطح بیان hsa-miR-140-5p می‌تواند به‌عنوان یک هدف درمانی بالقوه جهت درمان مبتلایان به سرطان کولورکتال در مطالعات آینده مدنظر قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی کامران قائدی و فرزاد سید فروتن در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92664/تاثیر-بیان-نسبی-ژن‌ها-در-پیشرفت-بدخیمی-سرطان-کولورکتال
بستن   چاپ