پیام سپاهان
حال و هوای بازار اصفهان در آستانه عید
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 19:42:42
پیام سپاهان - اقتصاد کشور امسال شرایط ویژه‌ای را تجربه کرد، اما با این وجود در آستانه نوروز 98، هیاهوی رفت‌وآمد در بازار بیشتر شده، البته بازاریان معتقدند که خریدها محدود و مردم بیشتر نظاره‌گر ویترین مغازه‌ها هستند. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، اگرچه هر سال در آستانه نوروز روحی تازه در کالبد اقتصاد دمیده می‌شود و مردم با توان مالی متفاوت هرچند اندک، در بازار خرید می‌کنند، اما به گفته مردم شرایط اقتصادی سال 97 موجب شده تا بیشتر به داشته‌های سال‌های گذشته خود اکتفا کنند و خرید پدر و مادرها تنها برای فرزندانشان است.
از ابتدای سال 97 به دلیل نوسانات متعدد قیمت طلا و ارز، نرخ اجناس روندی صعودی به خود گرفت و ثبات نسبی قیمت‌ها از بازار رفت. این رشد قیمت نه تنها دامنگیر بازار مسکن، لوازم‌خانگی، خودرو و ... شد، بلکه بر قیمت مواد خوراکی نیز اثر گذاشت و خرید خانواده‌ها بیشتر معطوف به نیازهای اصلی و اولیه خود شد.
براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، با وجود هیاهوی مردم در بازار شب عید، مردم بعضاً با دیدن قیمت‌های نجومی لباس، کیف، کفش و ... بعد با پرسیدن دوباره قیمت از مغازه‌داران، از خرید منصرف می‌شوند.
خانمی جوانی که قصد خرید کفش برای پسرش را دارد، می‌گوید: قیمت‌ها مناسب نیست و باکیفیت و مدل کفش همخوانی ندارند. البته به این قیمت‌ها عادت کردیم و سعی می‌کنیم تنها خرید خود را محدود کنیم.
خانم دیگری که کارمند یک شرکت خصوصی است و با نگاه تیزبین خود پشت ویترین کفش‌فروشی، قیمت‌ها را برانداز می‌کند، می‌گوید: مدل کفش‌ها مثل سال قبل است، اما قیمت‌ها حدود دو برابر بیشتر شده، از سوی دیگر با حقوق کارمندی همسرم، خرید ملزومات خانه برای شب عید نیز سخت است.
خانم دیگری که مادر چهار دختر است، می‌گوید: مردم به بازار می‌آیند، اما با مشاهده قیمت‌ها می‌روند. در واقع با یک میلیون عیدی، چه چیزی می‌توانم برای چهار دخترم بخرم. یک جفت کفش بچه‌گانه دست‌کم 110 هزار تومان است. آیا با این قیمت‌ها می‌توان خرید کرد. چند ماه پیش یک جفت کفش با قیمت 75 هزار تومان خرید کردم اما بعد از دو ماه دیگر قابل‌استفاده نبود.
زوج جوان در خصوص وضعیت بازار به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: امسال طرح و تنوع کیف و کفش در بازار خوب است، اما باید به قیمت‌ها رسیدگی شود. متأسفانه قیمت کفشی که چند ماه پیش حدود 100 هزار تومان بود، اکنون در آستانه نوروز نزدیک 150 هزار تومان قیمت خورده است، با این قیمت‌ها دیگر توانی برای لباس شب عید ندارم.
دختر جوانی می‌گوید: باوجود گرانی، امکان خرید کم شده، متأسفانه بند کیفی که به‌تازگی خریده بودم، پوسته‌پوسته شده، از سوی دیگر مدل و تنوع کیف و کفش‌ها بسیار پایین است.
مردی 35 ساله نیز می‌گوید: از کیفیت اجناس خبر ندارم، اما مدل‌ها نسبت به سال گذشته تغییر کرده است، به عنوان مثال کفشی که سال گذشته 100 هزار تومان بود، اکنون بالای 200 هزار تومان قیمت خورده است.
او با اعتقاد بر اینکه قیمت اجناس نسبت به دستمزدها بسیار بالاست، تأکید می‌کند: متأسفانه دخل‌وخرجمان با هم نمی‌خواند و کسی به فکر نیست. سال‌های پیش شب عید علاوه بر اعضای خانواده‌ام، برای خودم خرید می‌کردم، اما امسال قیمت‌ها بالاست و ناچارم به خاطر فرزندانم از خرید برای خودم صرف‌نظر کنم. 
او ادامه می‌دهد: امسال در آستانه نوروز، قیمت‌ها بسیار متفاوت از سال پیش است و خرید برای خانواده‌ها، به خصوص افراد بی‌بضاعت سخت است.
دختر جوانی که فروشنده یک مانتوفروشی است، با تأکید بر اینکه قیمت‌ها امسال بسیار بالا رفته است، می‌گوید: متأسفانه امروز حدود 9 مانتو دزدیده شده که شاید دلیل آن مشکلات اقتصادی است. 
زن جوانی که با فرزند خردسالش مانتوها را برانداز می‌کند، به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: قیمت مانتوها باید پایین و مدل آن بسته و پوشیده باشد، متأسفانه خرید مانتو با قیمت 200 هزار تومان برای استفاده چند ماه با توجه به هزینه‌های بالای زندگی به صرفه نیست. شاید سال گذشته با حدود 400 تومان می‌توانستم تمام خرید عید خود را انجام دهم، اما امسال این پول تنها برای خرید یک مانتو هزینه می‌شود.
خانم مسنی درحالی‌که روسری گلبهی را بر روی سرش امتحان می‌کند، می‌گوید: مغازه‌ها خیلی خلوت شده است. قیمت‌ها بالا و کیفیت لباس شب عید پایین‌تر از سال گذشته است. معتقدم ماه‌های قبل اجناس از نظر کیفیت بهتر بود، اما اکنون در آستانه نوروز اجناس بنجل و گران روانه بازار شده است.
به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد دولت می‌تواند در آستانه نوروز 98 با نظارت بیشتر در بازار قیمت‌ها شرایط خرید را برای مردم فراهم کند و از سوی دیگر با افزایش خرید جنب‌وجوشی دوباره به بازارها برگردد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92680/حال-و-هوای-بازار-اصفهان-در-آستانه-عید
بستن   چاپ