پیام سپاهان
مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت
جمعه 24 اسفند 1397 - 11:17:16
پیام سپاهان - اصفهان- باید برای توسعه صنعت گردشگری در اصفهان تلاش کرد، جوانان قربانیان اصلی حوادث چهارشنبه آخر سال هستند و زاینده رود روزهای ابتدایی نوروز 98 در اصفهان جاری می شود از مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.
**طرح بررسی شیوع بیماری کلیه در اصفهان در حال اجراست
رئیس مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای طرح بررسی شیوع بیماری کلیه توسط این دانشگاه و خیریه حضرت ابوالفضل(ع) خبر داد.
مژگان مرتضوی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کلیه در خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل(ع) افزود: باید راه های بیماریابی را به مردم بیشتر شناساند تا در مراحل پایانی و زمانی که بیماری به اوج خود رسید و به مرحله دیالیز رسید به مراکز درمانی مراجعه نکنند.
وی با اشاره به شعار روز جهانی کلیه'سلامت کلیه برای همه در همه جا' تصریح کرد: محور فعالیت های روز جهانی کلیه در راستای شعار این روز است و این خیریه نقش مهمی در راستای درمان بیماران کلیوی ایفا کرد.
رئیس مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هدف ما پیشگیری و درمان بیماران کلیوی است، بیماریابی بیماران در مراحل اولیه مهم است از این رو دست اندرکاران امر باید هدف خود را بر بیماریابی بیماران متمرکز کنند.
**بهره برداری یک واحد تولیدی دام و طیور در اصفهان آغاز شد
یک واحد تولیدی دام و طیور با حمایت صندوق کارآفرینی امید روز شنبه با حضور جمعی از مسوولان در شهر ورزنه واقع در شرق اصفهان به بهره برداری رسید.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور در این مراسم گفت : تلاش ما بر این است که کمک کنیم تمام زنجیره تولید همچون کشتارگاه، عرضه میدان دام، فراآوری شیر و لبنیات در این منطقه را تامین مالی کنیم.
اصغر نورالله زاده افزود: این واحد تولیدی برای دامداری های کوچ باید نقش پشتبیان خوبی را داشته باشد و همانند یک لوکوموتیو که واگن ها را به سمت خود حمل می کند این واحد تولیدی چنین نقشی را ایفا می کند.
وی اظهار امیدواری کرد با هماهنگی مدیرکل کار و تعاون اجتماعی استان در قالب یک طرح تمام واحدهای ین روستا را احیا کنیم.
نورالله زاده با اشاره به موضوع سرمایه در گردش در این طرح ها تصریح کرد: سعی می کنیم در این راستا اقدام های مناسبی را انجام دهیم و این طرح را تکمیل نماییم.
** ظرفیت اقامتی اصفهان در نوروز به 400 هزار نفر افزایش یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: ظرفیت اقامتی پایدار این استان برای تعطیلات نوروز 98 به بیش از 400 هزار نفر افزایش یافت.
فریدون الهیاری افزود: پیش تر برای اقامت حدود 350 هزار نفر در یک روز برنامه ریزی شده بود که با توجه به احتمال بازگشایی زاینده رود در ایام نوروز پیش بینی می شود شمار بیشتری از گردشگران، اصفهان را برای سفر خود برگزینند.
وی اضافه کرد: امسال همچنین سعی شد از ظرفیت اقامتی شهرستان های اطراف و نزدیک اصفهان مانند خمینی شهر، فلاورجان، برخوار و شاهین شهر استفاده شود تا مسافران برای اسکان به مشکل مواجه نشوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به رزرو قابل توجه مراکز اقامتی این کلانشهر در روزهای اخیر تصریح کرد: برخی از سالن های ورزشی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شد که در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
** باید برای توسعه صنعت گردشگری در اصفهان تلاش کرد
استاندار اصفهان تاکید کرد: باید با حفظ و صیانت از ارزش ها برای گسترش مراودات بین المللی و توسعه صنعت گردشگری در اصفهان تلاش کرد.
عباس رضایی در جلسه شورای امور بین الملل استان در استانداری افزود : بر این اساس باید فضای بیشتری برای فعالیت تورهای گردشگری فراهم شود.
وی اظهارداشت: برگزاری هفته های فرهنگی اصفهان در کشورهای مختلف و بالعکس می تواند در تعاملات فرهنگی تاثیرگذار باشد.
استاندار اصفهان تصریح کرد : با توجه به جایگاه مهم استان در سطح بین الملل، مدیران ذیربط باید براساس پروتکل ها و سیاست های وزارت خارجه اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه در امور بین الملل استان باید ضوابط و چارچوب های نظام مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای استان در بخش های مختلف بایستی در جهت افزایش مراودات و گردشگری گام برداریم.
رضایی با اشاره به لزوم گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی و همچنین علمی و دانشگاهی افزود: نباید تنها بر روی روابط سیاسی بین کشورها تمرکز شود و باید سفرها در قالب اتاق بازرگانی و دانشگاه ها، هنرمندان گسترش یابد.
** اجتناب از تولید یا کاهش حجم،اصولی ترین راه مدیریت پسماند است
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز استان اصفهان گفت: اصولی ترین اقدام در راستای مدیریت پسماند اجتناب از تولید و یا کاهش حجم پسماند به حداقل ممکن است ولی در این راه نباید از استفاده مجدد و بازیافت پسماند تولیدی غافل شد.
مهشید گرجی افزود: مدیریت صحیح و اصولی پسماندها براساس الگوی هرم پسماند و جلوگیری از تولید، کاهش دور ریز و استفاده مجدد براساس وظایف ذاتی و قانونی شهرداری هاست.
وی ادامه داد: شهرداری ها باید مدیریت صحیح و اصولی پسماندها را به نحوی جدی و موثر در دستور کار قرار دهند تا واقع بینانه راهکارهای مدیریتی عملی و طرح های اجرایی مناسبی در راستای این مهم ارائه شود.
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز استان اصفهان اظهارداشت: در خصوص بازیافت پسماند آنچه که حائز اهمیت بوده بازیافت با کمترین هزینه و بیشترین کارآیی است که لازمه این امر تفکیک از مبدا پسماندها و اجرای طرح هایی در این سمت و سو است.
وی تصریح کرد: در این طرح پیشنهادی صرفا به مراحل کلی طراحی برنامه تفکیک از مبدا و روش های استقرار آن پرداخته شده و برای تنظیم طرح های دقیق تر مسلما نیاز به مطالعات میدانی و حصول آمار و اطلاعات مربوطه است.
به گفته گرجی، منشا مواد بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌ ها بیشتر منازل مسکونی و صنایع هستند.
** روزانه 2 هزار بازرسی از اصناف اصفهان انجام می شود
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال، بازرسی های مشترک این سازمان افزایش یافته و بطور متوسط روزانه 2 هزار مورد نظارت و بازرسی از اصناف استان انجام می شود.
حمیدرضا خشنود افزود: از این تعداد بازرسی بطور میانگین روزانه200 مورد معادل10 درصد تخلف گزارش می شود.
وی گفت: پرونده تخلف های صنفی پس از تنظیم به تعزیرات حکومتی ارسال و در صورت استمرار تخلف با همکاری مراجع دیگر اقدام به پُلمپ این واحدها می شود.
به گفته وی، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت به همراه بازرسان اصناف بصورت مستمر در قالب تیم های بازرسی در سطح بازار حضور دارند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه طرح بازرسی از اصناف در 2 مرحله اجرا می شود، اظهار داشت: مرحله اول قبل از عید نوروز و مرحله دوم بعد از عید اجرا می شود.
** جوانان قربانیان اصلی حوادث چهارشنبه آخر سال هستند
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: بیشترین گروه سنی درگیر وآسیب دیده حوادث چهارشنبه آخر سال جوانان 15 تا 25 ساله هستند به همین دلیل نقش خانواده ها و والدین در کاهش حادثه و مصدومان ناشی از آن اهمیت ویژه ای دارد.
غفور راستین افزود: آمار حادثه و مصدومان چهارشنبه آخر سال در چند سال اخیر بویژه از سال 93 تا 95 روند نزولی داشت اما در سال 96 افزایش یافت.
وی با بیان اینکه سال 95 اورژانس استان اصفهان به حدود 70 مصدوم حادثه های چهارشنبه آخر سال امداد رسانی کرد، افزود: این تعداد در سال گذشته به 91 مورد با 20 درصد افزایش، رسید.
راستین با بیان اینکه از بین مصدومان سال گذشته 14 نفر در مراکز درمانی بستری شدند، خاطرنشان کرد: پارسال یک مورد قطع عضو دست بین مصدومان اصفهان وجود داشت.
راستین با اشاره به اینکه ترقه های استاندارد موجود در بازار بسیار کم است، تصریح کرد: از نگهداری این مواد محترقه در داخل جیب، کیف و هرجا که حرارت یا جریان برق وجود دارد باید خودداری کرد.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان، صدای انفجار ترقه را برای گروه های حساس مانند افراد مسن و مادران باردار بسیار خطرناک دانست و گفت: ترقه ها از انواع مواد محترقه و خرده های آهن، شیشه و سنگ تشکیل شده اند و انفجار آنها در محل هایی مانند پمپ بنزین، داخل خودرو و مخازن سوخت، فاجعه آفرین است.
** مهمترین خواسته ناشنوایان برخورداری از حقوق شهروندی است
سخنگوی شبکه ملی سازمان های مردم نهاد ناشنوایان کشور گفت: مهمترین خواسته ناشنوایان برخورداری از سبد کالا و مستمری نیست بلکه برخورداری از حقوق شهروندی است.
علی رمضانی افزود: ناشنوایان هم می خواهند همانند سایر افراد جامعه و دیگر شهروندان در مسائل مختلف اجتماعی مشارکت داشته باشند.
وی با بیان این که ناشنوایان محدودیت ها و مشکلات زیادی در حوزه ارتباطی و شنوایی دارند، اظهارداشت: این افراد نمی توانند از امکانات شهری، آموزشی، فرهنگی ، هنری و رسانه ملی به خوبی استفاده کنند.
سخنگوی شبکه ملی سازمان های مردم نهاد ناشنوایان کشور تصریح کرد : باید با برنامه ریزی صحیح، بسترهای لازم برای استفاده ناشنوایان از امکانات شهری فراهم شود.
وی اضافه کرد: شبکه ملی سازمان های مردم نهاد ناشنوایان کشور، با عضویت 64 سازمان مردم نهاد دیگر با گروه هدف ناشنوایان در کشور تشکیل شده و مسائل و مشکلات این معلولان را پیگیری و خدمات لازم را به آنها ارائه می دهند.
** میوه شب عید 20 درصد زیر قیمت بازار عرضه می شود
معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت : سیب و پرتقال ویژه نوروز 98 براساس برنامه ریزی های انجام شده 10 تا 20 درصد زیر قیمت بازار عرضه می شود.
خدابخش توکلی افزود:هنوز قیمت نهایی میوه های تنظیم بازار شب عید مشخص نشد اما بزودی نرخ آن تعیین و اعلام می شود.
وی به زمان توزیع و عرضه این میوه ها اشاره کرد و یادآور شد: کار توزیع این میوه ها طبق معمول سال های گذشته از 25 اسفند در نقاط مختلف استان آغاز می شود و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد.
به گفته وی فرآیند توزیع میوه شب عید در 183 غرفه و 14 فروشگاه کوثر در اصفهان و شهرستان های استان انجام می شود.
معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی اصفهان از تامین و ذخیره سازی بیش از پنج هزار تن میوه مورد نیاز شب عید در هشت انبار سردخانه ای استان خبر داد و گفت: حدود سه هزار تن پرتقال و 2 هزار تن سیب درختی پیش بینی شده که به تدریج توزیع خواهد شد.
** سکوت انقلابی نیاز امروز جامعه ماست
مشاور رهبر معظم انقلاب در صنایع دفاعی با بیان این که امروز نیازمند سکوت انقلابی هستیم ، گفت : البته انقلابی بودن به معنای هیاهوها نیست بلکه جامعه ما به سکوت مطلق انقلابی نیاز دارد.
سردار سرتیپ حسین دهقان در دومین مراسم شناسنامه شهر در گلستان شهدای اصفهان افزود : بنیان های انقلاب ما فطری و جهان شمول است و باید با تمام وجود از این ارزشها دفاع کنیم.
وی ادامه داد: باید ببینیم در چه عرصه ای عمل بر زمین مانده وجود دارد و چه وظیفه ای داریم؟ و همانند شهدا با عمل خود آن را برطرف کنیم.
مشاور رهبر معظم انقلاب در صنایع دفاعی اظهارداشت: شهدا صدای بلند سکوت بودند و با عمل خود به ما آموختند که چگونه مدیریت، زندگی کنیم و به میزانی که مدیران ما مانند شهدا رفتار می کنند باید خود را در راه شهیدان ببینیم.
وی با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، ادامه داد : امروز ارزشهای اسلامی انقلاب در جامعه وجود دارد و روحیه، تفکر، رفتار و عمل انقلابی نیاز جامعه ماست.
** شورای گفت و گو بازوی توانمندی برای مدیران است
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به ظرفیت های بالای شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت، گفت: شورای گفت و گو بازوی توانمندی برای مدیران است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.
حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در همایش سالانه اتاق بازرگانی، افزود: اصفهان هشت هزار و 500 میلیارد تومان عوارض و مالیات به خزانه کشور واریز می کند و اگر پل ها یا اماکن عمرانی دیگری در شهر دیده می شود به واسطه عوارض و کمک هائی است که مردم به شهرداری کردند نه اینکه مالیات کشور باشد.‌
وی با بیان این که اصفهان بودجه 12 استان دیگر را تامین می کند، تصریح کرد: امروز قطار سریع السیر، ایجاد فرودگاه مناسب ظرفیت های استان و دهها مساله دیگر نیاز اصفهان است در حالی که امروز استان های دیگر پیشرفت های بسیاری دارند و گوی سبقت را از اصفهان ربودند.
رییس مجمع نمایندگان اصفهان ادامه داد : متاسفانه امروز نوعی اصفهان ستیزی وجود دارد ولی مدیرانی ‌که به اصفهان سفر می کنند صرفا در مرکز شهر حضور پیدا می کنند و گمان می کنند همه جای اصفهان امکانات مرکز شهر را داراست درحالی که این شهر و استان محرومیت های بسیاری دارد.
** فروش شکر به قیمت بیش از 34 هزار ریال تخلف است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: فروش شکر به قیمت بیش از 34 هزار ریال برای هر کیلوگرم در این استان تخلف است و با عوامل آن برخورد می شود.
اسرافیل احمدیه افزود: با اتخاذ تدابیر ویژه و پیگیری های انجام شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای مدیریت و توزیع هرچه بهتر شکر در سطح اتحادیه ها، اصناف و فروشگاه ها، قیمت این کالا کاهش یافت و برای مردم به 34 هزار ریال برای هر کیلوگرم رسید.
وی با بیان اینکه هیچ فروشگاهی حق فروختن شکر به قیمت بیش از 34 هزار ریال را ندارد، تصریح کرد: در زمان حاضر کمبود شکر در استان اصفهان وجود ندارد و توزیع آن بطور متناسب در سطح شهرستان ها و محله های مختلف صورت گرفته است.
احمدیه با بیان اینکه برخی بدنبال سوء استفاده از شرایط موجود و گران کردن شکر بودند، تاکید کرد: با مدیریت و کنترل نظام توزیع و عرضه و تقاضا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان جلوی این تخلف ها در استان گرفته شد.
** رسانه ها آینده کشور را به شکل روشن ترسیم کنند
جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به روند رو به رشد نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: رسانه ها افق و چشم انداز آینده را روشن ترسیم کنند.
سردار سرتیپ دوم پاسدار مجتبی فدا در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه دفاعی و بسیج در سپاه صاحب الزمان (ع) اصفهان افزود: دشمن با بهره گیری از تمامی ظرفیت رسانه ای خود تلاش می کند سیاهنمایی کند و اگر چه گرانی ها، مشکلات و برخی نارسایی ها وجود دارد، ولی حضور مردم در مراسم تشییع شهدای مدافع امنیت نشان داد مردم حساب اسلام، ولایت و انقلاب را از همه چیز جدا می دانند.
جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان، افزود: تشییع 370 شهید در اصفهان در آغازین سالهای دهه اول انقلاب تحسین امام خمینی (ره) و تشییع 27 شهید در آغاز دهه پنجم انقلاب تحسین بی نظیر رهبر معظم انقلاب را به همراه داشت.
وی خاطر نشان کرد: البته مردم به واسطه کم کاری ها، بی تدبیری ها، کاستی ها و نارسایی ها از مسوولان گلایه دارند ولی در راه دفاع از انقلاب اسلامی وفادار و پایبند به ارزشها هستند.
** زاینده رود روزهای ابتدایی نوروز 98 در اصفهان جاری می شود
استاندار اصفهان گفت: بازگشایی زاینده رود در نوروز 98 قطعی است تا این رودخانه همزمان با سال نو در کلانشهر اصفهان جاری باشد.
عباس رضایی در جریان بازدید از رزمایش نوروزی 98 در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: زمان و حجم دقیق افزایش خروجی سد روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مسافران نوروزی سال قبل حدود 2.5 میلیون نفر بودند و پیش بینی می شود این میزان در نوروز 98 حدود 25 تا 30 درصد افزایش یابد.
استاندار اصفهان به اشاره به تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران گفت: قابلیت اسکان 400 هزار نفر در شبانه روز در استان فراهم شده است و در این ارتباط تمامی هتل ها، مهمانپذیرها و مدارس درنظر گرفته شده است.
** تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها دردست اجراست
معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل گفت: تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها در دستور کار اجرایی این سازمان قرار دارد.
سردار غلامعلی حیدری اظهار داشت: این طرح می تواند به عنوان نقشه راه به مدیریت استان کمک کند تا در راستای مصون سازی دستگاه های اجرایی عملکرد بهتری داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت اجرایی این طرح در 31 استان کشور گفت: برخی از استان ها طرح را به اتمام رسانده، برخی در حال اجرای طرح و در برخی استان ها از قبیل اصفهان اجرای آن به امضا رسیده است.
معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: سرمایه شناسی، تهدید شناسی، آسیب شناسی، ارائه راهکار، تجزیه و تحلیل و ارائه برنامه ارائه از مهمترین بخش های تشکیل دهنده این طرح جامع استانی است.
وی افزود: هر استان آسیب های و چالش های متفاوتی دارد که با شناسایی آنها باید راهکارهای مقابله با آن در اختیار مدیران اجرایی قرار گیرد.
** تصمیمی برای انتقال ‍‍ پایتخت گرفته نشده است
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشورگفت: کارگروهی برای انتقال پایتخت فعال است اما تاکنون تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشده است.
مهدی جمالی‌ نژاد در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرداری های شهرضا و دهاقان از توابع اصفهان افزود: در آخرین جلسه وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری اقدامات این زمینه بررسی بحث و تبادل نظر شد اما تصمیم خاصی هنوز گرفته نشد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به فعالیت مشاوران در این زمینه گفت: باید بتوانیم تمرکززدایی کنیم و تصمیمات متمرکز را در کشور کاهش دهیم .
جمالی نژاد تصریح کرد: شاید الزاماً نیاز به انتقال پایتخت نباشد و برخی از اقدامات و وظایف پایتخت به سایر استان‌ها محول شود
ولی در مجموع ایده ها و نظرات مختلفی در این زمینه مطرح است که با توجه به نظر کارشناسان و مسئولان در آینده نزدیک تصمیم‌ گیری خواهد شد.
9913/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92742/مهمترین-رویدادهای-خبری-اصفهان-در-هفته-ای-که-گذشت
بستن   چاپ