پیام سپاهان
هم‌زبانی در آغاز بهار
یکشنبه 26 اسفند 1397 - 12:47:29 PM
ایسنا
پیام سپاهان- زیبایی‌های بهار حالا زودتر از موعد در انجمن ادبیات کودک و نوجوان اصفهان حال و هوای نوروز پیش رو را زیباتر هم کرده است. شامگاه شنبه کودکان فارسی زبان دست در دست یکدیگر دادند تا سنت دیرینه فارسی زبانان پاس داشته شود. در واقع دیشب در انجمن ادبیات کودک و نوجوان اصفهان این زبان مشترک بود که بیش از ملیت کودکان به نوروز رنگ می داد. 

 شروع کننده کودکان افغان بودند، که در کنار کودکان ایرانی دست در دست هم و زبان در زبان یکدیگر به استقبال نوروز رفتند. دختران افاغنه با لباس های محلی نمایشی با شکوه از آمدن بهار و رفتن زمستان به اجرا درآوردند. 

دختران افاغنه از فارسی و جشن گل سرخی گفتند که در شهر  مزار شریف افغانستان اجرا می شود. شاید در این انجمن خبری ازماهی قرمز و گل سرخ نبود، اما کتاب چه از نوع گل سرخش و چه در مورد ماهی قرمزش روی میز وسط سالن چیده شده است، اینجا بوی کاغذ کتاب بیش از بوی شب بو می آید. 

اینجا همه چیز نو با کتاب های جدید سنجیده می شود و امروز که روز همزبانی و دستی است کتاب تازه وارد کتابی برای معرفی هنر دست زنان افغان است و این هنرها آنقدر جذاب است که چشم هر کودکی در این انجمن روی کتاب ها دو دو می زند.

میزِ میان سالن انجمن، چنان تنوع رنگ از کتاب های مختلف دارد که میزان رنگ هایش از سفره هفت سین چیزی کم ندارد. بچه های ایرانی در این انجمن مستمعان بچه های افغان می شوند، با گوش و چشم دل به قصه گویی، فرهنگ و آداب نوروزی آن ها گوش فرا دادند و مهمان‌نوازی ایرانی ها را به دوستان افغانشان یاد دادند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92802/هم‌زبانی-در-آغاز-بهار
بستن   چاپ