پیام سپاهان
مذاکرات صلح با طالبان روندی طولانی دارد
یکشنبه 26 اسفند 1397 - 12:56:01 PM
مهر
پیام سپاهان- بیست و چهارمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری، به همت ستاد مردمی این رهبر شهید و همکاری فرمانداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و با سخنرانی معاون وزیر معارف جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شد.

معاون وزیر معارف افغانستان در این مراسم با بیان اینکه در تاریخ تشیع بعد از ائمه معصومین بزرگان دینی و سیاسی متعددی داشتیم، اظهار داشت: علمایی همچون میرزا رضای شیرازی، علامه نائینی و غیره در طول تاریخ وجود داشتند اما تمامی این بزرگان جایگاه و محبوبیتی همچون حضرت امام راحل را نداشتند در حالی که هر یک از این بزرگان در اسلام و تبلیغ دین جایگاه خاص خود را دارند.

سردار محمد رحیمی با بیان اینکه بعد قرن 15 میلادی افرادی به دنبال افول اسلام بودند، افزود: برخی از افراد نیز تنها به ارائه دلایل لازم برای انقلاب یا تغییر نظام اکتفا کردند اما تنها فردی که تفکرات خود را جامه عمل پوشاند، امام راحل بودند و بر پایه آن تفکرات حکومت سیاسی خود را نیز بر پایه اسلام بنا نهادند و بر همین اساس می‌توان یکی از دلایل جایگاه والای امام راحل را این اقدام ارزشمند دانست.

ایده‌های امام راحل ویژه جهانی مبتنی بر اسلام است

وی با بیان اینکه ایده‌های امام راحل ویژه جهان مبتنی بر اسلام است، ابراز داشت: اگر چنین تفکری را امام راحل نداشتند مسلمانی ما با برخی کشورهای عربی منطقه تفاوتی نداشت و بر همین اساس ایده حق خواهی مستضعفان تنها به یک ایده محدود نشد و به آن جامه عمل پوشاندند.

معاون وزیر معارف افغانستان ضمن اشاره به مشترکات دو کشور ایران و افغانستان در حوزه‌های مختلف گفت: ملت ایران و افغانستان مشترکات متعددی در حوزه‌های مختلف همچون دینی، فرهنگی و غیره دارند و این مشترکات باید دو کشور را به سمت همدلی بکشاند چرا که این دو کشور دشمنانی مشترک نیز دارد.

باید برای برقراری صلح هزینه بپردازیم

رحیمی با بیان اینکه صلح هزینه دارد، اظهار داشت: باید برای برقراری صلح هزینه بپردازیم اگر چه پرداخت این هزینه‌ها برای ما ناخوشایند باشد و بر همین اساس مذاکراتی با طالبان در حال انجام است تا به یک توافق برسیم اما روند فرجام صلح طولانی است، گروهک طالبان قصد دارد تا انتخابات پیش رو انجام نشود چرا که هیچ کس علاقه به بازگشت سیاست‌های طالبان را ندارد.

وی با بیان اینکه دولت افغانستان با تمام قدرت انتخابات را برگزار می‌کند، افزود: اگر مذاکرات به نتایجی برسد ممکن است انتخابات به تعویق بیفتد و در غیر این صورت مذاکرات به بعد از برگزاری انتخابات موکول می‌شود کما اینکه گروه‌های انتخاباتی تشکیل و برخی نامزدهای انتخاباتی به صورت غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/92807/مذاکرات-صلح-با-طالبان-روندی-طولانی-دارد
بستن   چاپ