پیام سپاهان
مهر گزارش می‌دهد؛
بی‌مهری گریبان گیر منطقه یحیی‌آباد کاشان/مسئولان زیر بار نمی‌روند
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 19:59:34
پیام سپاهان - کاشان - یحیی آباد منطقه‌ای چسبیده به کاشان است که بی مهری مسئولان سه هزار سکنه این منطقه را گریبان گیر بسیاری از مشکلات و محروم ساختن از امکانات رفاهی شهری کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، هادی نجف زاده: «یحیی آباد» منطقه‌ای مسکونی با وسعت یک هزار و 200 هکتار و سه هزار نفر جمعیت و هفتصد خانوار، جنب شهرستان کاشان و پشت راه آهن و کنار دشت‌های کشاورزی این شهرستان واقع شده است.
این منطقه امروز با بی مهری مسئولان مواجه شده است چراکه در مرز کاشان و آران و بیدگل قرار دارد و اختلاف بر سر اینکه کدام شهرستان موظف به خدمت رسانی به مردم این منطقه است موجب شده تا نهادهای مختلف هر بار به نوعی از خدمت رسانی به این منطقه به همین بهانه شانه خالی می‌کنند.
در ورودی یحیی آباد پلی قرار دارد که آسفالت کردن و پر کردن غیراصولی آن موجب شده تا ارتفاع زیر پل کاهش پیدا کند و بدین ترتیب خودورهای امدادی نمی‌توانند از این ورودی به منطقه یحیی آباد وارد شوند.
تأخیر حضور خودروهای امدادی در منطقه یحیی آباد
عدم امکان ورود خودروهای امدادی از این مکان به منطقه یحیی آباد موجب شده تا این خودروها مجبور شوند تا از راهی فرعی به این منطقه ورود پیدا کنند و این موضوع موجب تأخیر 40 الی 45 دقیقه‌ای حضور نیروهای امدادی بر سر صحنه سوانح و تصادفات در این منطقه شده است.
یحیی آباد به حیات خلوت فروشندگان مواد مخدر تبدیل شده است و به دلیل آنکه در مرز بین دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل قرار دارد تعیین محدوده برای حضور پلیس جهت انجام مأموریت به یک مصیبت تبدیل شده است
پایین بودن سطح امنیت یحیی آباد؛ مهمترین معضل منطقه
به گفته برخی از ساکنین این منطقه پلیس در این محدوده به صورت مستمر گشت زنی ندارد و بر همین اساس یحیی آباد به حیات خلوت فروشندگان مواد مخدر تبدیل شده است و به دلیل آنکه در مرز بین دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل قرار دارد تعیین محدوده این منطقه بین کاشان و آران و بیدگل برای حضور پلیس جهت انجام مأموریت به یک مصیبت تبدیل شده است.

مردم منطقه یحیی آباد از نبود خانه بهداشت رنج می‌برند
از سویی منطقه یحیی آباد فاقد خانه بهداشت است و از آنجا که اورژانس به دلیل وضعیت نامناسب روکش آسفالت به سختی و با تأخیری قابل توجه سر صحنه حاضر می‌شود از مداواهای سرپایی که در خانه‌های بهداشت قابل انجام بوده، محروم است.
یک شهروند یحیی آبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه زمانی که ما وارد منطقه یحیی آباد شدیم جمعیت و امکانات کمی داشت، اظهار داشت: آن زمان یعنی 20 سال پیش جمعیت این منطقه به 30 الی 40 خانوار می‌رسید و حتی تیر برق‌های چوبی آن فاقد لامپ بود که با جمع‌آوری پول از اهالی منطقه و کمک اداره برق این تیر برق‌ها اصلاح شد.

تحقق امکانات منطقه یحیی آباد با پیگیری‌های مردمی
حسین ثابتی با بیان اینکه با پیگیری اهالی منطقه یحیی آباد خیابان‌های اصلی این منطقه تاکنون دو مرتبه از طرف شهرستان کاشان آسفالت شده است، افزود: همچنین با پیگیری اهالی منطقه، یحیی آباد دارای تلفن شد، بدین ترتیب اغلب تخصیص امکانات به این منطقه با تلاش‌های مردمی انجام شد به نوعی که حتی خود من برای پیگیری امور از اداره مرخصی می‌گرفتم و برخی افراد نیز با اصرارهای من پیگیر امور می‌شدند.
وی با بیان اینکه هیچکدام از امور تلفن کاشان و آران و بیدگل حاضر به ارائه خدمات به منطقه یحیی آباد نبودند، ابراز داشت: تنها پیگیری‌های زیاد مردم این منطقه و تأمین اعتبار از سوی خود مردم یحیی آباد موجب شد تا این منطقه از نعمت تلفن بهره مند شوند اما پس از گذشت 20 سال هنوز این منطقه از نبود درمانگاه، مدرسه، عدم آسفالت معابر فرعی، نبود امکانات تفریحی ویژه کودکان رنج می‌برد.
ساخت مدرسه با مساعدت قرارگاه پیشرفت و آبادی
وی با بیان اینکه از پنج ماه پیش قول ساخت مدرسه به مردم مناطق داده شده است، گفت: ساخت این مدرسه از طرف قرارگاه پیشرفت و آبادانی قول ساخت داده شده اما هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

خودروهای امدادی برای عبور و مرور در منطقه یحیی آباد با مشکل مواجه هستند
وی با بیان اینکه یحیی آباد هنوز مشکل راه دارد، ابراز داشت: پل راه آهن موجب بروز مشکل در رفت و آمد اهالی منطقه یحیی آباد شده است که با پیگیری‌های صورت گرفته و مذاکره با رئیس راه آهن کاشان تا حدودی بهسازی انجام شده اما هنوز مشکلات ادامه دارد و تنها ماشین‌های سواری امکان تردد از این بخش دارد.
این شهروند ساکن منطقه یحیی آباد با بیان اینکه این منطقه پنج سال است زیر نظر آران و بیدگل است، گفت: خودروهای امدادی برای عبور و مرور با مشکل مواجه هستند به نحوی که بیماران با وضعیت نامساعد با تهدید از دست دادن جان دست و پنجه نرم می‌کنند.
یحیی آباد منطقه‌ای فاقد مدرسه با 400 دانش‌آموز
از سویی منطقه یحیی آباد با وجود سه هزار سکنه و 400 دانش‌آموز فاقد مدرسه است و دانش آموزان آن منطقه برای تحصیل مجبور هستند تا از کمربندی کاشان با وجود تمامی خطرات عبور کنند و سرویس مدارس نیز به دلیل وضعیت نامساعد جاده، خیابان و کوچه پس کوچه‌های آن منطقه از ارائه خدمات خودداری می‌کنند.
تشکیل قرارگاه ویژه پیگیری مطالبات مردم منطقه یحیی آباد
قرارگاه محرومیت زدایی شهید کاظمی در طول هشت ماه امور شناسایی مشکلات منطقه یحیی آباد را انجام داد و ریش سفیدان و دلسوزان طی جلساتی با یکدیگر تصمیم گرفتند تا قرارگاهی برای پیشرفت و آبادانی منطقه یحیی آباد تشکیل داده شود و مشکلات را با رؤسای ادارات مطرح و پیگیری کنند.
در این ارتباط مدیر مجموعه شهید کاظمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تمرکز تصمیم‌گیری با ایجاد این قرارگاه به وجود آمد، افزود: در این قرار یک نفر از بسیج آران و بیدگل، نماینده مؤسسه شهید کاظمی و پنج نفر از معتمدین منطقه یحیی آباد عضویت دارند و به واسطه این قرارگاه پیگیری‌هایی به جهت بهسازی راه با اداره راه و آموزش و پرورش و خیرین به جهت ساخت مدرسه انجام شد.

برقراری اتحاد و همدلی میان مردم منطقه یحیی آباد با ایجاد قرارگاه
سیدرضا خوشکام از ایجاد پایگاه موقت بهداشت در منطقه یحیی آباد خبر داد و ابراز داشت: با استقرار این قرارگاه اتحاد و همدلی در منطقه یحیی آباد به وجود آمد و طرح بازآفرینی شهری نیز با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد در این منطقه اجرا شود و جلساتی نیز در این راستا برگزار گردید.
وی از انجام اقدامات موقت در منطقه یحیی آباد خبر داد و گفت: نگرانی‌هایی در مورد وجود سگ‌ها در منطقه یحیی آباد وجود داشت که اقداماتی در این مورد انجام شد و از دیگر اقدامات صورت گرفته نیز راه اندازی دو سرویس مدرسه، حضور دو کارگر شهرداری جهت تنظیف و جمع‌آوری زباله و آسفالت برخی از معابر یحیی آباد بود.
مسئولان آران و بیدگل دید مثبتی به منطقه یحیی آباد ندارند
تا چندی پیش مسجد منطقه یحیی آباد هیئت امنا نداشت که با پیگیری‌های صورت گرفته بالاخره مسجد منطقه یحیی آباد ثبت و هیئت امنای مسجد با نظر مردم انتخاب شد تا این هیئت امنا پیگیر امورات مختلف منطقه باشند.
امام جماعت مسجد منطقه آران و بیدگل نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه شش ماه به عنوان امام جماعت منطقه یحیی آباد مشغول به فعالیت هستم، اظهار داشت: مهمترین مشکل کنونی ما مکان مسجد است و توقع می‌رود تا بخش تجهیزات تفریحی را از مسجد جدا کنیم.
اختلاف میان مسئولان کاشان و آران و بیدگل در خدمت رسانی به یحیی آباد موجب شده است تا هیچ مسئولی زیر بار پیگیری امور نرود و آران و بیدگل که به تازگی یحیی آباد جزو آن اعلام شده نیز نیز دید مثبتی به این منطقه ندارد
حجت‌الاسلام سعید سلطانی افزود: از اهمیت فعالیت فرهنگی نیز می‌توان به 400 دانش‌آموز این منطقه اشاره کرد که متأسفانه هیچ مکانی برای فعالیت ورزشی و فرهنگی ندارد و اختلاف میان مسئولان کاشان و آران و بیدگل در خدمت رسانی به این منطقه موجب شده است تا هیچ مسئولی زیر بار پیگیری امور نرود و آران و بیدگل که به تازگی یحیی آباد جزو آن اعلام شده نیز دید مثبتی به این منطقه ندارد.
پایگاه بسیج کاهش بزهکاری منطقه یحیی آباد را به دنبال داشته است
وی ضمن اشاره به مشکلات حضور نیروهای امدادی و انتظامی در منطقه یحیی آباد ابراز داشت: انتظار می‌رود پایگاه یا پاسگاه انتظامی در منطقه یحیی آباد وجود داشته باشد و یا حداقل گشت انتظامی در منطقه مستقر شود،.
امام جماعت مسجد منطقه آران و بیدگل بیان داشت: البته به لطف ایجاد پایگاه بسیج میزان بزه کاری در منطقه کاهش یافته و گشت انتظامی نیز هفته‌ای یک الی دو بار در منطقه حضور دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه یحیی آباد جمعیت تقریبی سه هزار نفری دارد، اظهار داشت: 50 درصد جمعیت منطقه یحیی آباد از افراد مهاجر هستند و از لحاظ تقسیمات جز منطقه آران و بیدگل محسوب می‌شود اما به دلیل آنکه چسبیده به شهرستان کاشان است پایگاه بهداشت راه آهن کاشان موظف به ارائه خدمات ساکنین آن منطقه است.

اجرای طرح کانون سلامت محله در منطقه یحیی آباد
سیدعلیرضا مروجی با بیان اینکه ارائه خدمات توسط این مرکز بهداشت موقتی است، افزود: جلسات متعددی با مسئولان به جهت ارتقا سلامت مردم منطقه یحیی آباد منعقد شده اما به دلیل آنکه جمعیت آن به حد نصاب نمی‌رسد وزارت خانه، ساز و کاری مستقل به دانشگاه علوم پزشکی کاشان ویژه این منطقه تخصیص نمی‌دهد و بر همین اساس همچون یکی از مناطق شهری کاشان به آن نگاه می‌شود و از این رو به شکل مشترک با چند منطقه دیگر یک پایگاه بهداشت دارد.
وی از برگزاری چندین جلسه با معتمدین و هیئت امنا منطقه یحیی آباد خبر داد و ابراز داشت: در همین راستا در تلاش هستیم تا کانون سلامت محله در این منطقه راه اندازی شود که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است و سعی داریم خدمات بهداشتی و درمانی به بهترین صورت انجام شود و هیچ گاه مورد غفلت قرار نگرفته است.
منطقه یحیی آباد تا آنجا دچار کمبود امکانات است که کودکان از داشتن امکانات تفریحی محروم هستند، بسیاری از کوچه پس کوچه‌های آن آسفالت نداشته و اسمی نیز ندارند و بر همین اساس خودروهای امدادی به دلیل عدم آسفالت و نامگذاری کوچه‌ها نمی‌توانند سریعاً به محل حادثه برسند، بر این اساس تمامی شرایط دست در دست یکدیگر داده است تا این منطقه را منزوی و شرایط زندگی برای ساکنین آنان سخت باشد.
منطقه یحیی آباد منطقه هدف طرح بازآفرینی شهری آران و بیدگل
شهردار آران و بیدگل نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ، ضمن اشاره به تنظیف منطقه یحیی آباد توسط شهرداری آران و بیدگل اظهار داشت: مردم منطقه از نظر تنظیف منطقه نارضایتی‌هایی داشتند که با توجه به گزارشات مردمی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و با جدیت بیش از پیش به این موضوع پرداخته شده که به لطف خداوند موجب افزایش رضایتمندی مردم منطقه یحیی آباد شده است.
رضا رمضانی ضمن اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری در منطقه یحیی آباد افزود: هزینه‌های این طرح همچون هزینه مشاورین و سایر هزینه‌های مربوط به طرح بازآفرینی شهری توسط شهرداری آران و بیدگل در حال پیگیری و پرداخت است و در همین راستا نیز در جهت خوشایندسازی محیط این منطقه تعداد قابل توجهی نهال به یحیی آباد تخصیص داده شده است.
لکه‌گیری معابر یحیی آباد طی روزهای اخیر ویژه ایام نوروز
وی از لکه‌گیری معابر یحیی آباد طی روزهای اخیر ویژه ایام نوروز خبر داد و افزود: در راستای ارتقای امکانات منطقه یحیی آباد با تصویب طرح ستاد بازآفرینی شهری ویژه این منطقه امکانات خدماتی و انتظامی بیشتری به منطقه یحیی آباد اختصاص پیدا می‌کند کما اینکه این منطقه به عنوان منطقه هدف طرح بازآفرینی شهری در آران و بیدگل انتخاب شده است.
ضرورت تحقق طرح بازآفرینی شهری در منطقه یحیی آباد کاشان
منطقه یحیی آباد به دلیل موقعیت خاصی که دارد از بسیاری از امکانات خدماتی محروم مانده است، بر همین اساس زندگی را برای ساکنین این منطقه بسیار سخت شده و بی مهری برخی مسئولان نیز دردی دیگر را به مشکلات منطقه یحیی آباد اضافه کرده است.
برخی اقدامات مسئولان شاید گوشه‌ای کوچک از درد و رنج این منطقه را کاسته باشد اما هنوز مردم منطقه یحیی آباد از ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم هستند که این موضوع همت بیش از پیش مسئولان را می‌طلبد.
تحقق طرح بازآفرینی شهری در منطقه یحیی آباد می‌تواند نقش مؤثری در ارتقا سطح کیفی و خدماتی این منطقه داشته باشد و بر همین اساس شهرداری آران و بیدگل لازم است تا با توجه هر چه بیشتر به این منطقه و تصویب این طرح در جهت افزایش رضایتمندی شهروندان منطقه یحیی آباد تلاش کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92929/بی‌مهری-گریبان-گیر-منطقه-یحیی‌آباد-کاشان-مسئولان-زیر-بار-نمی‌روند
بستن   چاپ