پیام سپاهان
فروش حلزون و لاک پشت در کنار ماهی‌ قرمز ممنوع است
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 02:09:22
پیام سپاهان - اصفهان- کارشناس مسوول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت:فروش لاک پشت گوش قرمز و حلزون سیبی در کنار ماهی قرمز برای شب عید از سوی فروشندگان ممنوع است .
امیر راجرز روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان این که حلزون و لاک‌پشت در کنار ماهی قرمز عامل انتقال بیماری است،افزود: در سال های اخیر همراه ماهی قرمز جانوران وحشی، غیر بومی و مهاجم توزیع می ‌شود که خلاف مقررات و قوانین بهداشتی است.
وی اظهارداشت : در برخی از مراکز عرضه ماهی قرمز ،اقدام به فروش گونه ای از حلزون به نام حلزون سیبی و یا لاک پشت گوش قرمز می کنند که تاکید می شود به دلیل بروز و انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان از خرید و انتقال به منزل خودداری کنند.
کارشناس مسوول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: کودکان از دست زدن و بازی کردن با ماهی خودداری کنند زیرا ممکن است عوامل بیماری زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.
کارشناس مسوول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از شهروندان خواست تا اگر سابقه بیماری پوستی یا آلرژی دارند برای دست زدن به ماهی ها و ظروف نگهداری آنها از دستکش استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید ماهی قرمز را از مراکز مجاز و سالم خریداری کنند، افزود: از خصوصیات ماهی سالم داشتن حرکات متعادل، نداشتن جای زخم، نقاط سفید یا لکه های غیرمعمول روی بدنش است.
راجرز تصریح کرد : اگر از ماهی قرمز شب عید درست نگهداری شود این آبزی بیش 10 سال عمر می کند اما بیشتر آنها به دلیل شرایط نگهداری به طور معمول بیشتر از 2 ماه زنده نمی مانند.
برای نگهداری ماهی قرمز به مدت طولانی در خانه باید برای هر ماهی 10 لیتر آب در نظر گرفته شود.
وی افزود: برای تداوم عمر ماهی ها در صورت استفاده از آب شرب شهری باید جهت کلرزدایی، آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار داد تا کلر موجود در آب از بین برود.
کارشناس مسوول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: برای تغذیه ماهی ها از غذاهای آماده موجود در فروشگاه های عرضه ماهی زینتی و برگ کوچک کاهو، جعفری، برش نازک خیار یا سیب، استفاده شود.
وی اضافه کرد: هنگام خارج کردن ماهی از پلاستیک به داخل تنگ مناسب بایستی به منظور هم دمایی پلاستیک حاوی ماهی را به مدت 20 دقیقه درون آبی که ماهی به آن انتقال می یابد، قرار دهید.
راجرز اضافه کرد : ماهی قرمز باید در دمای مناسب بین 20 تا 25 درجه به دور از بخاری و سیستم های حرارتی نگهداری شود.
کارشناس مسوول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد : ماهی های قرمز نباید در قسمت های گرم خانه به عنوان مثال نزدیک شومینه یا بخاری نگه داشته شود، نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب باشند و باید در سردترین نقطه خانه قرار گیرند.
به گفته وی ظروفی که برای نگهداری از ماهی قرمز استفاده می شود باید دهانه بزرگی داشته باشد زیرا هر چه سطح تماس آب با هوا بیشتر باشد ماهی ها می توانند اکسیژن بیشتری دریافت کنند.
راجرز با اشاره به این که از رها سازی ماهی های قرمز پس از ایام نوروز در رودخانه ها باید پرهیز شود تاکید کرد: برخی ماهی های قرمز که ناقل بیماری هستند با ورود به رودخانه و در نهایت جاری شدن آن در آبهای آزاد موجب بروز بیماری به دیگر ماهی ها خواهند شد.
7150/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92937/فروش-حلزون-و-لاک-پشت-در-کنار-ماهی‌-قرمز-ممنوع-است
بستن   چاپ