پیام سپاهان
/پایان نامه/
توانمندسازی دانشگاه‌ها با مدیریت دانش
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 08:21:56
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که میان متغیر مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان در دانشگاه رابطه وجود دارد. این رابطه یک ارتباط مثبت است و نشان می دهد که یکی از عوامل مهم در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان، توانمندسازی کارکنان است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، زهرا سنابادی ماربینی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی در پایان نامه خود به "بررسی نقش مدیریت دانش در توانمند کردن سازمان‌های آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه‌ها" پرداخت.
مطابق این پژوهش کاربرد مدیریت دانش در سازمان‌ها به سرعت در حال گسترش است و سازمان ها برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود نیازمند به کارگیری مدیریت دانش هستند. از طرف دیگر کارکنان نیز از منابع مهم سازمان ها هستند که بیشتر کارهای خود را با استفاده از دانش و تجربه موجود در سازمان انجام می دهند.
باتوجه به الزامات اشاره شده، این تحقیق به دنبال یافتن پاسخی به این پرسش است که آیا بکارگیری مدیریت دانش در دانشگاه ها موجب افزایش توانمندسازی کارکنان و اساتید می شود. در این مطالعه ابزار گردآوری داده، پرسشنامه (پرسشنامه استاندارد نوناکووتاکوچی برای سنجش متغیر مدیریت دانش و پرسشنامه اسپریتزر برای سنجش متغیر توانمندسازی)استفاده شده است یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای گردآوری داده های پژوهش است.
برای تعیین روایی ابزار جمع آوری اطلاعات، از روایی صوری یا نمادین استفاده شد و برای برآورد پایایی پرسشنامه از روش آلفا کرونباخ استفاده شده است که براین اساس مقدار آلفا با لحاظ کردن تعداد 30 پرسشنامه برای متغیر مدیریت دانش 867.0 و برای متغیر توانمندسازی 851.0 به دست آمد.
نتایج این تحقیق نشان داد که متغیر مدیریت دانش بر متغیر احساس شایستگی، داشتن حق انتخاب، احساس موثر بودن و احساس مهم بودن تاثیر مثبت و معنادار دارد. اما مدیریت دانش بر متغیر وابسته مشارکت با دیگران تأثیر معنادار ندارد و طرح ها و برنامه های کاری در دانشگاه اثر معناداری ندارد. 
همچنین در نهایت مشخص شد که بین مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد رابطه وجود دارد. این رابطه فوق الذکر یک ارتباط مثبت است و نشان می دهد که یکی از عوامل مهم در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان، توانمندسازی کارکنان است. بنابراین سازمان ها باید برنامه ریزی دقیق تری بر نیروی انسانی خود داشته باشند.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی جواد جعفر پیشه در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92941/توانمندسازی-دانشگاه‌ها-با-مدیریت-دانش
بستن   چاپ