پیام سپاهان
170 فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تجاری سازی شد
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 2:27:53 PM
ایرنا
پیام سپاهان- تجاری سازی، فرآیند تبدیل علوم و فناوری های جدید به محصولات موفق تجاری و سلسله فعالیت هایی است که برای بهره برداری از دانش، ایده ها، اختراع و نوآوری ها در قالب تولید محصولات با خدمات قابل ارائه، جهت فروش در بازار صورت می گیرد.
رییس اداره انتقال فناوری و تجاری سازی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  اظهار داشت: در زمان حاضر بیش از 500 شرکت دانش بنیان در این شهرک مستقر هستند که امسال موفق به تجاری سازی حدود 170 تولید فناورانه خود و عرضه آنها به بازار شدند.
اکبر قاسمی افزود: این فناوری ها در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع شیمیایی، خوراک دام، کود کشاورزی، تولید الکل، تجهیزات پزشکی، صنایع فولاد و ساخت و تولید است.
وی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به حمایت های همه جانبه از شرکت های دانش بنیان جهت تجاری سازی محصولات آنها می پردازد، خاطرنشان کرد: ارزش محصولات تجاری سازی توسط شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال گذشته حدود 6 هزار میلیارد ریال بود.
قاسمی همچنین به شورای هم ‌اندیشی تجاری ‌سازی تولیدات فناورانه واحدهای فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره و اضافه کرد: این شورا با هدف توجه و تمرکز بیشتر شهرک بر حمایت از تجاری ‌سازی تولیدات فناورانه واحدهای مستقر و هم ‌اندیشی در این زمینه تشکیل شد.
رییس اداره انتقال فناوری و تجاری سازی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: در این شورا تا کنون پیشنهادهای مختلفی برای توانمند سازی شرکت ها و واحدهای دانش بنیان و فناور مستقر در شهرک ارائه و طرح‌ تجاری‌ سازی تولیدات فناورانه شهرک تصویب شد.
قاسمی افزود: در این طرح، چگونگی ارائه خدمات، هدف‌گذاری، تخصیص مربی و مشاوران، فراهم کردن زمینه سرمایه‌ گذاری و مشارکت صنایع در موضوع تجاری ‌سازی تولیدات فناورانه و ارائه خدمات بازاریابی بین‌الملل و صادرات تولیدات فناورانه مشخص شده است.
وی از پیگیری تشکیل صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبر داد و گفت: مقدمات این کار در حال انجام است و سهامداران آن مشخص شده اند.
قاسمی اظهار امیدواری کرد که صندوق مذکور کار اجرایی خود را از سال 98 آغاز کند.
بحث تجاری سازی با شکل گیری مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و گسترش فعالیت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در کشور در 2 دهه اخیر جایگاه خاصی یافته است.
تجاری سازی علاوه بر صرفه جویی ارزی و ایجاد انگیزه تحقیق، دستاوردهای دیگری به همراه دارد که از جمله می توان به توسعه اقتصادی، ارتقای سطح فناوری کشور و تولید مواد نو با استفاده از فناوری های پیشرفته، اشتغالزایی، حمایت از صنعت، بالا بردن توان مهندسی برای صدور خدمات به خارج، افزایش قدرت رقابتی در جهت صادرات و ایجاد اعتماد نسبت به تحقیقات کاربردی و توسعه ای اشاره کرد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان آغاز کرد و اکنون حدود 520 شرکت دانش بنیان با اشتغال بیش از 6 هزار و 500 دانش آموخته دانشگاهی در آن مستقر هستند.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دارای یک مرکز رشد مقدماتی، 10 مرکز رشد فناوری و 2 پارک علم و فناوری شیخ بهایی و ابوریحان است و حدود 10 درصد شرکت های دانش بنیان کشور در آن مستقرند.
صادرات این شهرک از رقم یک میلیون دلار در سال 1392 به رقم 13 میلیون دلار در سال 1396 رسیده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92947/170-فناوری-در-شهرک-علمی-و-تحقیقاتی-اصفهان-تجاری-سازی-شد
بستن   چاپ