پیام سپاهان
جریان زاینده‌رود زیر پل‌های تاریخی اصفهان
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 10:30:05
پیام سپاهان - به دنبال افزایش خروجی آب سد زاینده رود از 27 اسفند ماه، این رودخانه در آستانه نوروز 98 بار دیگر در شهر اصفهان به جریان افتاد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، به دنبال دستور رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی زاینده رود در ایام نوروز 98، پس از افزایش خروجی آب از سد زاینده رود، این رودخانه امروز، در شهر اصفهان جاری شد.
بنابر اعلام شرکت آب منطقه اصفهان، در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود حدود 170 میلیون متر مکعب است. 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش از این به خبرنگار ایسنا، گفته بود که بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، زاینده‌رود تا 20 خرداد جهت تحویل نوبت دوم حقابه‌ کشاورزان غرب و شرق اصفهان جاری خواهد بود.
همچنین حسن ساسانی در خصوص رسیدن آب به تالاب گاوخونی، اعلام کرد: تلاش بر این است با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب به تالاب گاوخونی برسد.
از سوی دیگر روز گذشته معاون وزیر نیرو در خصوص جریان دوباره زاینده رود، اعلام کرده بود که بنا بر دستور رئیس‌جمهور و بعد از بررسی وزارت نیرو، قرار شد با توجه به فرارسیدن نوروز آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شود، به‌نحوی که هم باعث رضایت شهروندان اصفهان و هم باعث مطلوب شدن فضای این شهر برای گردشگران شود البته مشروط به اینکه حقابه کشاورزان و سهم همه کسانی که سهمی از آب سد زاینده‌رود دارند با انجام کار کارشناسی رعایت شود.
قاسم تقی‌زاده‌خامسی افزود: با توجه به وضعیت بارندگی در این حوضه آبریز و آینده‌نگری براساس ذخایر آبی موجود مقرر شد تا آب در مسیر زاینده‌رود جاری شود و در روز پایانی سال 97 آب به شهر اصفهان برسد. 
وی در خصوص حقابه کشاورزان اظهار کرد: پیشنهاد کشاورزان منطقه این بود که سهم آب خود را زودتر دریافت کنند که پس از بررسی مقرر شد تا آب مورد نیاز کشاورزان از 5 فروردین سال 98 تامین شود و تا تابستان سال آینده آب در زاینده‌رود جاری خواهد بود و کشاورزان از سهم خود برداشت کنند.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی، رئیس جمهور؛ 12 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد با در نظرگرفتن نیازهای زیست‌ محیطی، به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی کند که در ایام نوروز نسبت به رها‌سازی آب در زاینده رود اقدام کند، همچنین 18 اسفند امسال نیز استاندار اصفهان در جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در خصوص بازگشایی زاینده رود در ایام نوروز 98 به دستور رئیس جمهور، گفته بود که این آب، حقابه زیست محیطی خواهد بود و غیر از حقابه کشاورزان است که با پیگیری و درخواست های مکرر کشاورزان حقابه دار اصفهان مقرر شد حقابه نوبت دوم کشت، از پنجم فروردین ماه تحویل کشاورزان شرق و غرب اصفهان داده شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92979/جریان-زاینده‌رود-زیر-پل‌های-تاریخی-اصفهان
بستن   چاپ