پیام سپاهان
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان :
کشف کتیبه سنگی مسروقه دژ تاریخی سمیرم/تحویل کتیبه به میراث فرهنگی
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 17:20:36
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: کتیبه سنگی مسروقه از دژ تاریخی بهمن سمیرم که پس از 3 سال از سارقان باز پس گرفته شد، در کاخ چهلستون به یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الله یاری در آئینی با حضور دادستان، فرمانده انتظامی و مدیر میراث فرهنگی شهرستان سمیرم که به منظور تحویل کتیبه مسروقه دژ تاریخی بهمن سمیرم در مجموعه جهانی کاخ چهلستون برگزار شد، اظهار داشت: باز پس‌گیری و تحویل این اثر ارزشمند تاریخی را در آستانه نوروز 1398 به فال نیک گرفته و امیدواریم با افزایش آگاهی هموطنان از یکسو و همچنین اخذ تدابیر مناسب، از این پس کمتر شاهد بروز این اتفاقات ناگوار باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه دژ بهمن (قلعه سنگی) سمیرم در مکانی صعب‌العبور واقع شده بود سارقان با برنامه‌ریزی خاصی اقدام به سرقت این کتیبه تاریخی کرده بودند که پس از آن با اخذ تدابیر لازم ضمن حفاظت از سایر آثار منطقه تلاش کردیم تا این اثر تاریخی از کشور خارج نشود و بتوانیم آن را به دامان میراث فرهنگی میهن بازگردانیم که این امر امروز و در آستانه سال جدید محقق شد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین با اشاره به هماهنگی‌های امنیتی میان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و سایر دستگاه‌های امنیتی و قضائی تصریح کرد: در چهار سال اخیر شاهد سه فقره سرقت در آثار تاریخی استان از جمله سرقت در مسجد تاریخی محمدیه نائین، سرقت در مقبره استراخاتون در فلاورجان و این کتیبه سنگی در سمیرم بودیم که خوشبختانه با هماهنگی‌های به وجود آمده میان این نهادها تمامی سرقت‌ها ناکام مانده و این میراث ارزشمند کشف و مجدداً به جایگاه اصلی خویش بازگشت داده شد.
گفتنی است کتیبه سنگی دژ بهمن سمیرم متعلق به سده اول هجری قمری است، به خط کوفی نگاشته شده و در ابتدای دوران اسلامی در بدنه قلعه سنگی بهمن سمیرم که متعلق به عصر ساسانی بوده قرار داشته است.
این کتیبه تاریخی که طی یک عملیات پلیسی از سارقان میراث فرهنگی باز پس گرفته شد در حال حاضر در موزه مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان نگهداری می‌شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92990/کشف-کتیبه-سنگی-مسروقه-دژ-تاریخی-سمیرم-تحویل-کتیبه-به-میراث-فرهنگی
بستن   چاپ