پیام سپاهان
سرپرست میراث فرهنگی کاشان خبر داد
کشف یک حوضخانه تاریخی در مسجد کفشدوزها واقع در بازار کاشان
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 17:20:39
پیام سپاهان - کاشان- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از کشف سازه آبی (حوضخانه) طی عملیات مرمتی در زیرزمین مسجد کفشدوزها واقع در بازارتاریخی کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: در روزهای گذشته یک سازه آبی ( حوضخانه ) طی عملیات مرمتی در زیرزمین مسجد کفشدوزها واقع در بازار تاریخی کاشان کشف شد.
وی افزود: مجموعه زیبای کشف شده شامل بنایی چلیپایی شکل با حوض هشت ضلعی در وسط و کانال‌های آبرسانی از آب قنات و چاه است.
سرپرست میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان با اشاره به اینکه مسجد کفشدوزها در راسته بازار میانچال و در مجاورت مسجد امام خمینی کاشان واقع شده است، ابراز داشت: در خصوص تاریخ بنا، کتیبه یا لوحی که تاریخچه بنا را مشخص کند اطلاعاتی وجود ندارد ولی معماری این مسجد به دوران پیش از قاجار باز می‌گردد.
سرمدیان ادامه داد: این مجموعه در صورت اتمام مرمت، می‌تواند به یکی از آثار شاخص مرتبط به بازار و همچنین یکی از جاذبه‌های گردشگری کاشان تبدیل شود.
گفتنی است بنا بر صحبت‌های زهرا ساروخانی کارشناس حوزه باستان شناسی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان حوضخانه مذکور که در زیر زمین مسجد کفشدوزها واقع شده متعلق به دو دوره تاریخی صفویه و قاجار است که متأسفانه به دلیل مداخلات غیراصولی انجام گرفته در گذشته دستخوش تغییرات شده است.
به گزارش مهر به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمت این حوضخانه احتمالاً به دوره صفویه و یا قبل از آن می‌رسد و با تکمیل مستندگاری در این خصوص اطلاعات کامل و دقیقی به دست خواهد آمد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/92993/کشف-یک-حوضخانه-تاریخی-در-مسجد-کفشدوزها-واقع-در-بازار-کاشان
بستن   چاپ