پیام سپاهان
فرماندار در پی هشدار هواشناسی:
شهروندان هشدارهای ستاد مدیریت بحران را جدی بگیرند
يکشنبه 4 فروردين 1398 - 19:18:17
پیام سپاهان - اصفهان- فرماندار خور و بیابانک از آمادگی کامل نهادها برای مقابله با سیلاب احتمالی در این شهرستان خبر داد و تاکید کرد شهروندان هشدارهای ستاد مدیریت بحران را جدی بگیرند.
عباس بلانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر خطر وقوع سیلاب در شهرستان، دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران به حالت آماده در آمده اند.
وی این باره از شهروندان و مهمانان نوروزی خواست تا هشدارهای هواشناسی و ستاد مدیریت بحران را جدی بگیرند.
وی از شهروندان و مسافران نوروزی خواستا با توجه احتمال جاری شدن سیلاب در مسیل ها، از اسکان و توقف و رفت و آمد در حاشیه مناطق آبگیر، بستر و حریم رودخانه ها خودداری کنند.
رئیس ستاد مدیریت بحران خور و بیابانک ادامه داد : شهروندان باید در زمان وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، صاعقه و دیگر بلایای طبیعی به نکات ایمنی توجه کنند تا از بروز حوادث تلخ جلوگیری شود.
بلانیان خاطرنشان کرد: پیرو اطلاعیه‌ های شورای مدیریت بحران استان مبنی بر احتمال وقوع سیلاب، راهکار‌ها و مشکلات موجود ارزیابی شد و از نهادهای خدمات رسان خواسته شد امکانات موجود را مورد بررسی قرار دهند و نواقص را برطرف کنند.
وی با اعلام آمادگی کامل شهرداری ها، دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا، هلال احمر، بسیج، نیروی انتظامی، بهداشت و درمان و دیگر اعضا مدیریت بحران خاطرنشان کرد: در این راستا اطلاع رسانی های مربوطه جهت تمهیدات لازم به شهروندان، کشاورزان و دامداران صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، بارش باران همراه با طوفان 26 اسفند سال 97 موجب جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و اختلال در تردد در جاده های اصلی و روستایی شد و بیش از 20 میلیارد ریال به زیرساختهای شهری و روستایی، کشاورزی و راهها و تاسیسات شهرستان خسارت زد.
به طور متوسط سالانه 25 مورد سیلاب قابل محاسبه در کشور به رخ می دهد که هر کدام 40 میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت وارد می کنند و خسارت های ناشی از فرسایش خاک سالانه 183 هزار میلیارد ریال است و در این بخش هر سال 42 دلار در هکتار خسارت به کشور تحمیل می شود.
بر اساس نقشه سیل خیزی مخاطرات آبی کشور، محل زندگی 69 درصد از جمعیت ایران در 450 شهر و هشت هزار و 650 آبادی مناطق مستعد سیل خیزی است که 65 میلیون نفر از جمعیت ایران ساکن نقاط سیل خیز کشور هستند و به نوعی در معرض تهدید سیلاب قرار دارند.
با توجه به تغییر اقلیم صورت گرفته در کشور و پیامدهای وقوع سیلاب باید اقدامات لازم جهت پیش بینی و مقابله با سیلاب صورت گیرد و در این زمینه ارتباط و هماهنگی و همکاری های لازم و مناسب بین نهادها ی مرتبط به عمل آید چرا که مهار سیلاب ها سبب تقویت آب های زیرزمینی می شود و افزایش طرح های مرتبط با سیلاب ها بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی را جبران می کند.
در این زمینه فرمانداری، بخشداری، هواشناسی، شهرداری ها، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، هلال احمر، راهداری و راه و شهرسازی از جمله دستگاه های متولی مدیریت سیلاب هستند و با انجام اقدامات لازم و به موقع می توان خسارات و صدمات سیل اعم از فردی، جانی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را کاهش داد.
شهرستان خور و بیابانک با 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است و از شمال با شهرستان دامغان ، از جنوب با شهرستان اردکان یزد، از شرق با طبس خراسان جنوبی و از غرب با روستای چوپانان شهرستان نایین هم مرز است.
/6025/9860

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93088/شهروندان-هشدارهای-ستاد-مدیریت-بحران-را-جدی-بگیرند
بستن   چاپ