پیام سپاهان
/پایان نامه/
تاثیردیابت بارداری مادر بر شرایط تولد نوزاد
يکشنبه 4 فروردين 1398 - 19:26:46
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد هر چند که تفاوت معنی داری بین نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری و مادران سالم از نظر بروز عوارض نوزادی مشاهده نمی شود، اما نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری از میانگین وزن بالاتری برخوردار هستند. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، خاطره فروهر نژاد دانشجوی رشته پزشکی در پایان نامه خود به "بررسی اثر دیابت حاملگی مادران بر شرایط موقع تولد نوزاد" پرداخت.
مطابق این پژوهش دیابت بارداری یک عارضه شایع و چالش برانگیز در رشته زنان و زایمان محسوب می شود و در سال های اخیر به واسطه تغییر در شیوه زندگی و سبک تغذیه، روند افزایشی داشته است. 
در یک مطالعه مورد شاهدی، 48 زن باردار مبتلا به دیابت بارداری و 48 زنان باردار سالم انتخاب و تا 24 ساعت بعد از زایمان تحت پیگیری قرار گرفتند و عوارض دیابت در زمان تولد بر نوزادان بررسی شد. 
این تحقیق نشان داد میانگین وزن در هنگام تولد نوزادان دو گروه بیمار و شاهد، اختلاف معنی دار بین دو گروه دیده شد. نوزادان متولد شده از گروه زنان مبتلا به دیابت بارداری و 2 نوزاد ازگروه غیر مبتلا به دیابت بارداری به علت مشکلات پزشکی در 24 ساعت اول تولد، در بیمارستان بستری شدند.
از آنجایی که دیابت بارداری در صورت عدم تشخیص به موقع می تواند منجر به بروز عوارض خطرناک و حتی مرگ نوزاد در زمان زایمان شود، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر دیابت حاملگی مادران بر شرایط موقع تولد نوزاد انجام شد.
نتایج این پژوهش نشان داد، هر چند که تفاوت معنی داری بین نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری و مادران سالم از نظر بروز عوارض نوزادی مشاهده نشد، اما نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری از میانگین زون بالاتری برخوردار بودند. 
همچنین موردی از مرگ نوزادی در دو گروه مشاهده نشد و نتایج مشاهده شده را می توان به انجام مراقبت های به موقع از زنان مبتلا به دیابت بارداری و کنترل سطح قند خون آنان و همچنین مراقبت از مادر و نوزاد در هنگام زایمان دانست، اما در عین حال دیابت بارداری به عنوان یک خطر بالقوه در بروز عوارض حین زایمان مطرح است و این مسئله به ویژه در مناطق دورافتاده و روستایی که ممکن است دسترسی به خدمات تخصصی وجود نداشته باشد از اهمیت بالایی برخورداراست.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی طاهره نصر اصفهانی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93095/تاثیردیابت-بارداری-مادر-بر-شرایط-تولد-نوزاد
بستن   چاپ