پیام سپاهان
بخش اعظم مخزن سد زاینده رود خالیست
سه شنبه 6 فروردين 1398 - 18:48:10
پیام سپاهان - اصفهان - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: سد زاینده رود در ساعات گذشته و همزمان با بارش ها هیچگونه سرریز یا تخریب نداشته، زیرا بخش اعظم این مخزن همچنان خالیست.
حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ورودی فعلی این سد 207 مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن 187 میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: این میزان 36 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است اما در مقایسه با متوسط بلندمدت 75 درصد کاهش نشان می دهد.
ساسانی، میزان بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون را یکهزار و 728 میلی متر اعلام کرد و گفت: بیشتر سیلاب های منطقه تاکنون مدیریت شده و هماهنگی های لازم در این زمینه صورت گرفته است.
معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان در باره سیلابی که قرار است تا ساعاتی دیگر وارد اصفهان شود و از بستر زاینده رود بگذرد، خاطرنشان کرد: این سیلاب با دِبی تقریبی60 مترمکعب برثانیه مربوط به رودخانه فصلی"شور" در شهرستان دهاقان واقع در شمال استان است که پس از عبور از سد نکوآباد مبارکه وارد بستر زاینده رود شد.
وی از شهروندان و مسافران خواست از عبور و مرور در حاشیه زاینده رود بویژه اطراف پل های تاریخی شهر اصفهان خودداری کنند و ساعاتی را به دور از این رودخانه بگذرانند.
به گزارش ایرنا، یک سامانه بارشی از روز یکشنبه گذشته از جنوب و غرب وارد کشور شده که اغلب نقاط را بارش باران و برف همراه با رگبار و رعد و برق فرا گرفته است.
با توجه به شدت و مدت بارش در جنوب غرب و جنوب کشور، احتمال طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در برخی استان ها از جمله اصفهان همچنان وجود دارد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد.
این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته، بدلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
6027/6020

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93198/بخش-اعظم-مخزن-سد-زاینده-رود-خالیست
بستن   چاپ