پیام سپاهان
طرح های استفاده بهینه از سیلاب ها و روان آب ها ضروری است
چهارشنبه 7 فروردین 1398 - 9:13:20 AM
ایرنا
پیام سپاهان- منصور شیشه فروش افزود: بارش ها و سیلاب های اخیر به ما نشان داد که باید بیش از گذشته به فکر استحصال آن ها برای مواقع خشکسالی باشیم، زیرا هدررفت این منابع آبی چیزی جز ضرر در پی ندارد.
وی ادامه داد: روان آب های سطحی منابع آبی سودمند به شمار می روند و استفاده از آن ها نیازمند مشارکت تمامی سازمان ها و نهادهای مرتبط است.
شیشه فروش به طراحی ساختارهایی اشاره کرد که با هدایت درست روان آب ها به سمت مخازن تعبیه شده، آب را برای مصارف مختلف در شهرها و روستاها ذخیره کند و در مواقع لزوم و به خصوص خشکسالی ها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای طرح های استفاده بهینه از سیلاب ها و روان آب ها نقش ویژه ای در کاهش خسارت دارد، زیرا مهار و کنترل صحیح آن ها در کمتر شدن خطرات نقش اساسی خواهد داشت و حوادث در کشور را کم می کند.
وی به اهمیت تقویت سیل بندها در شهرها و روستاها اشاره و اضافه کرد : لایروبی، پاک سازی کانال ها از نخاله ها و ساماندهی بستر زاینده رود و رودخانه های فصلی برای عبور آسان سیلاب ضروری است.
 به دنبال بارش شدید برف و باران در شرق و غرب استان که از یکشنبه گذشته آغاز شد بسیاری از رودخانه های فصلی این مناطق جاری و برخی رودخانه های دائمی که به دلیل خشکسالی کم آب شده بودند دوباره لبریز شدند.
بر اساس آمار ارایه شده سیلاب به 370 واحد مسکونی و بخشی از پل های مواصلاتی در این استان خسارت وارد کرد.
فعالیت سامانه بارشی اخیر اگر چه بیشتر زنگ بحران را به صدا در آورد اما موجی از مسرت و خوشحالی را نیز بین مردم سراسر استان به ویژه کشاورزان که سالهاست با خشکسالی و کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می کنند، ایجاد کرده است.
بنا به گفته مسئولان امر سالانه بخش اعظم روان آب ها در کشور هدر می روند و بخش کمی از آن ها مهار می شوند، برای مثال سال قبل سال یک میلیارد متر مکعب روان آب در کل کشور مهار شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93272/طرح-های-استفاده-بهینه-از-سیلاب-ها-و-روان-آب-ها-ضروری-است
بستن   چاپ