پیام سپاهان
آموزه های علوی، بهترین راهبرد تحقق اقتصاد مقاومتی
چهارشنبه 7 فروردين 1398 - 12:07:24
پیام سپاهان - اصفهان- حضرت علی† بی‌شک یکی از بزرگ‌ ترین شخصیت‌ های جهان اسلام است و آنچه آن حضرت را به عنوان یک مبارز اجتماعی - سیاسی و یک اندیشمند معرفی می‌ کند اندیشه‌ ها و تفکرات ایشان درباره عدالت و رسیدگی به مشکلات است.
به گزارش ایرنا، کارشناسان دینی معتقدند آن حضرت با درک عمیقی از آموزه های مکتب اسلام ،قرآن، پیامبر(ص) تلاش های فراوانی در رسیدن به سلامت اقتصاد جامعه داشت که رفاه عمومی نمونه بارز دستاوردهای دوران حکومت وی می توان ذکر کرد.
اگر چه آموزه های علمی و عملی حضرت علی(ع) در تمام زمان ها قابلیت اجرا دارد اما سیاست های اقتصادی حضرت علی(ع) حاوی نکات کلیدی و ارزشمند مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی برای جوامع بشری است که می توان از آن بهره جست.
سیاست های اقتصادی ایشان در زمینه های، حقوق مستضعفان، احتکار، کم فروشی، واسطه گری، نسیه خریدن، قسم خوردن در معاملات از خصوصیات منحصر به فرد اقتصاد علوی است و دراجرای اقتصاد مقاومتی باید به آموزه های علوی اقتدا کرد، الگوگیری از سیره اقتصادی امیرالمومنین(ع) برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار کارساز و موثر خواهد بود چرا که برای برون رفت از مشکلات اقتصادی راهبردی جز تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نخواهیم داشت.
به تاکید کارشناسان امام علی (ع) در تمامی میدان‌ های انسانی، عالی‌ ترین الگو برای بشر است و اصول عدالت محوری و مدیریت اقتصادی آن حضرت در نهج‌البلاغه که محصول سخنان امام‌ علی (ع) در زمینه ‌های مختلف می باشد آمده است و این کتاب بهترین الگو درباره مدیریت در زندگی مطالب مفید و ارزشمندی را در خود جای داده است.
امام جمعه خور و بیابانک در گفت و گو با ایرنا با اشاره به لزوم تبیین آموزه ‌های نهج‌البلاغه و جایگاه اخلاقی و تربیتی امام علی (ع) در جامعه افزود: امیرالمومنین بهترین الگو برای اقتصاد مقاومتی است به طوری که تولید تلاش فراوانی داشت و به اندازه نیاز مصرف می کرد، اگرچه امیرالمؤمنین به صرفه جویی تأکید بسیار داشتند اما در جامعه امروزی این مساله رعایت نمی ‌شود.
حجت الاسلام سید احمد مهدی نژاد بیان کرد: پیاده کردن آموزه های آن حضرت در جامعه می تواند برای بسیاری از مشکلات اقتصادی امید بخش باشد.
وی با بیان این که بهره ‌گیری از سیره علوی و مفاهیم نهج‌البلاغه باید بین آحاد جامعه به خصوص جوانان تبیین شود ، تاکید کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی ترویج و گسترش سیره عملی امام علی(ع) ‌بین نسل نوجوان و جوان جامعه ضروری است /
به گفته وی در راستای ترویج فرهنگ علوی در جامعه باید معارف نهج البلاغه تبیین شود.
امام جمعه خور و بیابانک ادامه داد : یکی از راهکارهای ترویج سیره و فرهنگ علوی در جامعه، برگزاری همایش‌ های مختلف مذهبی با هدف تبیین ابعاد گوناگون شخصیت حضرت علی (ع) و مفاهیم نهج البلاغه است که می ‌تواند این هدف مهم را برآورده کند.
مهدی نژاد ادامه داد : برای تبیین سیره علوی در جامعه ابتدا باید شخصیت والای امام علی(ع) را بشناسیم چرا که جامعه امروز نیازمند الگوگیری از مکتب ائمه اطهار است.
**محورهای نهج البلاغه نسخه شفا بخش جامعه است
کارشناس فرهنگی، علوم دینی و خانواده در شهرستان خور و بیابانک گفت: امروز پس از گذشت قرن‌ ها، نهج‌البلاغه به عنوان مجموعه‌ای از علوم و حقایق شناخته می شود و بهترین نسخه شفا بخش جامعه در تمامی عرصه هاست.
امیر حسین امینی در گفت و گو با ایرنا افزود: نامه های حضرت علی (ع) به مالک اشتر الگویی برای پویایی مدیران و مسئولان می‌ تواند باشد و اگر مسئولان از سیره و رفتار امیرالمومنین علی (ع) الگو بگیرند بیشتر در دل مردم جای خواهند گرفت.
وی با بیان این که باید در راستای گسترش فرهنگ نهج البلاغه گامهایی اثر بخش برداشته شود، تصریح کرد : آنچه نیاز است، پرداختن به مباحث اصلی و زنده و راهگشا در اندیشه و سیره امام علی (ع) است هر یک از اندیشه این امام را می توان برای حل مشکلات بهره گرفت.
امینی خاطرنشان کرد: بهترین الگو و سیره برای پدران دلسوز و افراد جامعه حضرت علی (ع) است و اگر روش و سیره آن حضرت سرمشق والدین قرار گیرد، بهترین رابطه بین فرزندان و پدران برقرار می شود.
وی اضافه کرد : حضرت علی(ع) در برخورد با همنوعان و خانواده خویش بهترین الگوی جامعه امروز هستند که با مطالعه تاریخ و نهج‌البلاغه می‌ توانیم به این مهم پی ببریم.
**ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) بهترین الگوهاست
کارشناس علوم قرآنی از استان اصفهان گفت: ابعاد شخصیتی امام علی (ع) الگویی مناسب برای زندگی انسان ها به خصوص جوانان است.
حجت الاسلام حسین عزیز افزود: باید به درستی در چگونگی شخصیت والای حضرت علی (ع) تدبر کنیم و با تاسی از آن بزرگوار برای انجام بهتر امور دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی حضرت علی (ع) را الگوی خود قرار بدهیم.
وی عدالت را یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی آن حضرت برشمرد و افزود:عدالت امام علی (ع) در نحوه گزینش حکومت، تقسیم بیت المال و حمایت از محرومان به خوبی خود را نشان می دهد.
وی ادامه می‌دهد که ولایت امیر مؤمنان به این معناست که در سیره اخلاق عملی و رفتاری از ایشان پیروی کنیم و امروز این ویژگی‌ های خوب و رفتار والا را الگوی خویش قرار دهیم.
**ضرورت الگوبرداری از آموزه ‌های حضرت علی(ع) در تربیت فرزندان
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تمام عالم به خصوصیت‌ های رفتاری حضرت علی(ع) نیاز دارند،گفت: در آموزه ‌های حضرت علی(ع) تکریم انسان‌ ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است که باید این مهم در جامعه و میان اعضای خانواده‌هایمان اجرایی شود.
مرتضی فیروزی افزود: ما در زندگی‌ امروزی خود دچار غفلت نسبت به تربیت فرزندان شده‌ایم که فاصله گرفتن از آموزه ‌های اسلامی و علوی از مهمترین آسیب های تربیت فرزندان است و باید از آموزه‌ های حضرت علی(ع) در تربیت فرزندان الگوبرداری کنیم.
وی در ادامه سیره علوی را سبکی جامع و سعادت بخش ذکر کرد و افزود : این سبک می تواند گرفتاری های جامعه را حل و زمینه رسیدن همگان برای سعادت را فراهم سازد.
فیروزی یادآور شد: نهادهای فرهنگی جامعه باید برای نهادینه کردن سبک زندگی علوی در جامعه تلاش کنند.
9860/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93274/آموزه-های-علوی،-بهترین-راهبرد-تحقق-اقتصاد-مقاومتی
بستن   چاپ