پیام سپاهان
آبشار شاهلولاک لنجان، شور حضور گردشگران
پنجشنبه 8 فروردين 1398 - 16:38:37
پیام سپاهان - اصفهان - آبشار شاهلولاک در قلب کوه های بلند شهر " چِرمَهین " یا همان "چهره مینو" یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان لنجان واقع در غرب اصفهان سالانه پذیرای شماری زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
به گزارش ایرنا، نامهای دیگر آبشار شاهلولاک شاهلراسب، شالورا، شاهلورا و شالوران است که در فاصله 9 کیلومتری شهر باغبهادران و پنج کیلومتری جنوب شهر چرمهین در قلب سلسله جبال زاگرس با ارتفاع 70 متر واقع شده که به دلیل جذابیت های فراوان پذیرای گردشگران است.
این آبشار که دارای چند چشمه دایم و موقت است هر سال میزبان شمار زیادی از مردم است که از راه های دور و نزدیک و استان های همجوار و حتی خارج کشور برای گردش و تفریح به این منطقه سفر می کنند.
آبشار موقت شاهلولاک معروف به هُلُکی در فصل بهار جریان دارد که با ارتفاع زیاد و حدود 90 متر از کوه سرازیر می شود و صحنه ای زیبا در دل کوه بوجود می آورد.
آب جریان یافته از این آبشار در پایین کوه به قسمتی که نزد مردم محلی به " حوض "معروف است می ریزد و در کنار این حوض قدیمی چند کتیبه وجود دارد که بر روی یکی از آنها به زبان فارسی حک شده ‌است: " این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار محترم احداث نمودم».
جریان آبشار شاهلولاک پس از عبور از حوض، رودی کوچک و زیبا را بوجود می آورد که پس از گذشتن از مکان گردشگری و اقامتگاه هایی که در مسیر آن ایجاد شده است به زمین های کشاورزی و باغ های چرمهین می رسد و آنها را سیراب می کند.
میزان آبدهی آبشار شاهلولاک در طول سال متفاوت است و در زمستان در صورت برودت هوا، یخ می‌زند و قندیل های زیبا تشکیل می‌دهد.
به گفته مردم محلی و کارشناسان، منحصر بودن این آبشار به این دلیل است که بصورت چشمه پر آب و خروشان از قلب دیوار مرتفع کوه با شیب منفی سرازیر می شود در صورتی که بیشتر آبشارهای کشورمان بصورت جوی روان از روی سطح سرازیر می شوند.
در اطراف آبشار تعداد زیادی آبچکان وجود دارد و قسمت زیرین آبشار دائمی با قندیل های بزرگ آهکی به شکل باشکوهی آراسته شده است که آبشار از روی این قندیل های پوشیده از خزه پایین می ریزد و با توجه به ارتفاع زیاد آبشار، آب هنگام ریزش با هوا مخلوط شده و در برخورد با قندیل ها بصورت قطرات بارانی و شبنمی ریز به زمین پاشیده می شود که از جاذبه های این مکان است.
در شاهلولاک، علاوه بر پدیده طبیعی آبشارها، جاذبه های تاریخی نیز مانند غار چهل دختران وجود دارد.
چهل دختران، حفره‌ای سنگی به شکل غاری کوچک در زیر آبشار هُلُکی است که چشمه دائمی در آن جریان دارد و درختی در آن روییده ‌است.
بر اساس روایت های قدیمی و محلی، چهل دختر معصوم از ترس جان خود به این مکان پناه آوردند و دعا کردند که جانشان از خطر محفوظ بماند، بدین وسیله کوه آنها را دربر گرفت و از آن پس، این مکان مقدس شمرده می‌شود.
آبشار شاهلولاک در گذشته نزد مردم محلی، مقدس و محترم بود بطوریکه آیین ها و مراسم مختلفی بصورت گردهمایی عمومی در آن مکان برگزار می شد و هنوز هم عده ای از اهالی بر اساس برخی اعتقادات به مکان های مختلف آن از جمله غار چهل دختران می روند.
یک کارشناس فرهنگی درباره آبشار شاهلولاک به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به کشفیاتی که از این مکان صورت گرفت، مردم از بیش از 2 هزار سال گذشته به این آبشار می آمدند.
خسرو پرگر افزود: بنظر می آید این مکان پیش از اسلام به دلیل آیین میترا که ریشه در فرهنگ دینی ایران باستان دارد، مورد احترام اهالی منطقه بود.
وی با بیان اینکه غار چهل دختران که روایت آن شکل مذهبی دارد در دیرباز به عنوان مکان زیارتی محسوب می شد، خاطرنشان کرد: هنوز هم عده ای به این مکان اعتقاد دارند و در آنجا شمع روشن می کنند یا دخیل می بندند.
این کارشناس با اشاره به اینکه این مکان سه آبشار دارد، توضیح داد: 2 آبشار آن دائمی و به نام های آب چُک چُک و آب شرشری است و آبشار دیگر، موقت و به نام هُلُکی می باشد.
پرگر اضافه کرد: هر سه آبشار از دل کوه بیرون می آیند و هلکی در زبان پهلوی اشکانی به معنی شکاف است.
وی با بیان اینکه بر اساس یک رسم دیرینه مردم در اوائل خرداد برای گردهمایی عمومی به این مکان می آمدند، گفت: مردم محلی چرمهین و منطقه اطراف آن بر اساس یک اعتقاد کهن در شاهلولاک گرد هم می آیند و علاوه بر تجدید دیدار به پختن نذری و توزیع آن می پرداختند.
این کارشناس فرهنگی به برخی کتیبه های سنگی آبشار شاهلولاک نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از آنها متعلق به حدود یکهزار سال گذشته و یکی دیگر مربوط به سده اخیر می باشد که روی آن به زبان فارسی حک شده است.
پرگر با بیان اینکه به گفته اهالی و کارشناسان، نام شاهلولاک از حدیث قدسی " لولاک لما خلقت الافلاک " گرفته شده‌است، تصریح کرد: منطقه چرمهین از دیر باز، محل زندگی اقوام مختلف بوده و در محور مواصلاتی اصفهان به شهرهای اطراف قرار داشته، آب و هوایی مطبوع با آب فراوان داشته لذا از اهمیت خاصی برخوردار و آبشار شاهلولاک نیز مورد توجه مردم و مسافران بوده است.
*** منطقه نمونه گردشگری آبشار شاهلولاک
منطقه نمونه گردشگری آبشار شاهلولاک چرمهین یکی از 6 منطقه نمونه گردشگری شهرستان لنجان در غرب استان اصفهان است.
طرح جامع منطقه نمونه گردشگری آبشار شاهلولاک به وسعت بیش از 95 هکتار با پیش بینی فضاهای ورزشی، تفریحی، ویلای استیجاری، فضای سبز، رستوران، جنگل کاری، پارکینگ و آمفی تئاتر در سال 1391 تهیه شد و به تصویب کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان رسید.
از جمله امکانات رفاهی این مجموعه می توان به پارکینگ، نمازخانه ، محل های استراحت و مکان های تفریحی و ورزشی و احداث پله های سنگی جهت سهولت دسترسی گردشگران به محل آبشارها اشاره کزد.
مدیر روابط عمومی شهرداری چرمهین در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آبشار شاهلولاک در زمان حاضر دارای خدماتی مانند آلاچیق، سنگفرش، سکونتگاه، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، غرفه های صنایع دستی و سفره خانه سنتی است.
سعید شریفی افزود: شهرداری چرمهین با چند شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این مکان مذاکره کرده و امید است امسال این سرمایه گذاری ها محقق و باعث رونق صنعت گردشگری در این منطقه شود.
وی خاطرنشان کرد: باغستانی به وسعت 15 هکتار در کنار این منطقه برای توسعه کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک نیز ایجاد شد.
شریفی به استقبال خوب گردشگران داخلی و خارجی از آبشار شاهلولاک اشاره و اضافه کرد: امسال گردشگرانی از آلمان و سال گذشته از ایتالیا از این مکان بازدید کردند.
وی ادامه داد: آبشار فصلی هلکی از ابتدای فروردین امسال بازگشایی شد و با توجه به بارش ها پیش بینی می شود که تا خرداد باز باشد.
چرمهین، بنا به نوشته برخی از مورخان، محل استراحت و گذرگاه سیاحان و مسافران فلات مرکزی ایران به غرب و خوزستان بود که در گذشته با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی به نام های چهره مینو، چرمهینو و چرمین که همگی اسامی فارسی و حاکی از محلی مصفا و زیبا با چمنزارهای طبیعی و درختان جنگلی است، خوانده می شد.
این شهر با حدود 14 هزار نفر جمعیت در بخش باغبهادران شهرستان لنجان در مرکز ایران است.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93317/آبشار-شاهلولاک-لنجان،-شور-حضور-گردشگران
بستن   چاپ