پیام سپاهان
تالاب بین المللی گاوخونی پس از 15 سال سیراب شد
جمعه 9 فروردين 1398 - 02:12:26
پیام سپاهان - اصفهان- تالاب بین المللی گاوخونی پس از 15 سال تا ساعتی دیگر با رسیدن آب زاینده رود به این اکوسیستم طبیعی استان اصفهان سیراب می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از این تالاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در روزهای گذشته و پس از بازگشایی دریچه های سد زاینده رود پساب یک متر مکعب بر ثانیه وارد این تالاب می شده است.
حجت الله غلامی گفت : با هدایت سیلاب و روان آب بارش های اخیر به رودخانه زاینده رود تا ساعتی دیگر، امشب با حجم 10 مترمکعب بر ثانیه به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد و این تالاب پس از 15 سال سیراب می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان امروز به همراه مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تالاب گاوخونی بازدید داشته است.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال 95، آب را به خود ندیده است.
این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود که اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.
تالاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و درطول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
7150/6026

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93339/تالاب-بین-المللی-گاوخونی-پس-از-15-سال-سیراب-شد
بستن   چاپ