پیام سپاهان
احیا تالاب گاوخونی در گرو ساماندهی زاینده رود است
جمعه 9 فروردين 1398 - 02:12:52
پیام سپاهان - اصفهان- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی، باید ساماندهی رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب انجام شود.
حجت الله غلامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از شهرها و روستاهای خسارت دیده استان اصفهان و این تالاب در گفت و گو با ایرنا افزود : ساماندهی زاینده رود از پرت آب در مسیر جلوگیری می کند و در مواقع بازگشایی آب برای کشاورزی، اضافه های آن به تالاب هم می رسد.
سد زاینده رود بر اساس تصمیم مسوولان امر یکی در ماه بهمن به مدت 20 روز و دیگری در اواخر ماه اسفند سال 97 با هدف توسعه صنعت گردشگری و افزایش نشاط ایام نوروز 98 بازگشایی شده است.
وی اظهارداشت : در صورتی که ساماندهی رودخانه زاینده رود در سالهای گذشته انجام شده بود بارندگی های اخیر به راحتی به سمت تالاب هدایت شده و آنرا سیراب می کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به این که ساماندهی رودخانه زاینده رود شروع شد، تصریح کرد : برای احیا و ساماندهی این تالاب اعتباری در نظر گرفته نشده اما برای ساماندهی رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب اعتبار اختصاص پیدا کرده است.
وی بیان کرد: پس از بازگشایی سد زاینده رود، آب به تالاب گاوخونی رسیده اما دبی بالایی ندارد با بارش های خوب روزهای گذشته تا امشب پنجشنبه با دبی به نسبت خوبی آب به تالاب می رسد.
غلامی اضافه کرد: با هدایت بخشی از سیلاب ها و روان آب ها به تالاب گاوخونی، وضعیت نامناسبی که بر اثر خشکی که در شرایط جوی ناپایدار با افزایش گرد و غبار همراه با فلزات سنگین در محیط اطراف پراکنده می شد، بهبود پیدا می کند.
وی با بیان این که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور امروز بازدیدی از شهرستان های استان که بر اثر بارندگی اخیر خسارت دیده داشت ، اضافه کرد: مجموع خسارت هایی که به همه ساختمان ها، ابنیه، پل ها، اراضی کشاورزی و قنوات وارد شده برآورد شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهارداشت: تاکنون بیش از یکهزار و 800 میلیارد ریال خسارت برآورد شده که هنوز نهایی نشده و با مجموع خسارت های سه روز گذشته جمع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سیلاب اخیر به بیش از 700 واحد مسکونی، بخشی از پل های مواصلاتی، زمین های کشاورزی، مجموعه های پرورش طیور و ابنیه زیربنایی آسیب زد.
واحدهای آسیب دیده بیشتر در مناطق جنوبی و سمیرم، بخش شرقی همچون دهستان های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خورو بیابانک و نایین و شهرستان های غرب استان اصفهان واقع هستند.
به دنبال بارش برف و باران در شرق و غرب استان اصفهان در روزهای اخیر، بسیاری از رودخانه های فصلی منطقه جاری و برخی رودخانه های دائمی که به دلیل خشکسالی کم آب شده بودند دوباره لبریز شدند.
به گزارش ایرنا، تالاب گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال 95، آب را به خود ندیده است.
این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود اما اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.
تالاب گاوخونی یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
برخی از کارشناسان معتقدند اگر این تالاب منشاء گرد و غبار شود، آنها سمی آلوده به فلزات سنگینی مثل سرب، روی و کادمیوم و سونامی کلرید و سدیم بوده و شهر اصفهان و استانهای اطراف را تهدید می کند.
تالاب گاوخونی سالانه 176 میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد.
7150/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93341/احیا-تالاب-گاوخونی-در-گرو-ساماندهی-زاینده-رود-است
بستن   چاپ