پیام سپاهان
ساخت ایمپلنت عروق خونی برای کمک به بیماران دیالیز
شنبه 10 فروردین 1398 - 11:15:22 AM
ایسنا
پیام سپاهان- محققان عروق خونی را در آزمایشگاه رشد دادند که در سیستم های گردش خون بیماران تحت دیالیز استفاده می شود و روند درمان این بیماران را تسهیل می بخشد. از آنجاییکه رگهای خونی از سلولهای جمع آوری شده از بافت خود بیمار دریافت می شود، این ایمپلنت هاهیچ گونه مشکل سازگاری ندارد. در این زمان، این رگ های خونی سلول های خود را افزایش می دهند و از دیگر عروق خونی غیر قابل تشخیص هستند.

محققان شرکت " Humacyte.Inc"، یک شرکت زیست فناوری در دورام، کارولینای شمالی با جمع آوری عروق خونی با استفاده از سلول های عضلات صاف از دیواره های شریان ها و رگ ها موفق به رشد این سلول ها در محیط آزمایشگاه شدند. این روند در طول دو ماه با راه اندازی شبکه های سه بعدی پروتئین ادامه یافت و در نهایت منجر به تشکیل رگ های خونی شد.

در مرحله نهایی، محققان پروتئین ها را از عروق تازه رشد یافته حذف کردند زیرا ممکن است به وسیله سیستم ایمنی دریافت کننده به عنوان مهاجم خارجی شناخته شود. رگ های خونی به طور متوسط  42 سانتیمتر و 6 میلی متر قطر رسید. این رگ‌ها جایگزین پلیمرهای مصنوعی و بافت‌های اهدایی می‌شوند که در فرایند دیالیز در بازوی بیمار ایمپلنت می‌شود.

این عروق خونی در 60 بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی که تحت دیالیز قرار داشتند، وارد شد و به تدریج سلول‌های بدن آنها به سمت لوله مذکور مهاجرت کرد و تکثیر شد. به این ترتیب یک رگ خونی کامل به وجود آمد. البته این فرایند بین یک تا دو سال طول کشید.

نتایج این تحقیق در مجله " Science Translational Medicine" به چاپ رسیده است. محققان امیدوارند که روند درمان را به منظور افزایش ده ها هزار عروق خونی در سال افزایش دهند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93369/ساخت-ایمپلنت-عروق-خونی-برای-کمک-به-بیماران-دیالیز
بستن   چاپ