پیام سپاهان
امنیت گردشگری در گرو احترام گردشگران به فرهنگ میزبان
شنبه 10 فروردین 1398 - 11:21:10 AM
ایسنا
پیام سپاهان- محمود اشرفی در آیین روز نوش آباد،   اظهار کرد: حفظ و احیای میراث فرهنگی و آثار تاریخی، دغدغه همگان است به طوری که شهروندان نوش آباد به سهم خود را در این حوزه مشارکت کنند.

وی افزود: توسعه پایدار این شهر نیازمند یک برنامه راهبردی و استراتژیک درافق پنج ساله است که باید بر پایه صنعت گردشگری و داشته ای فرهنگی این شهر تعریف و تدوین شود.

شهردار نوش آباد گفت: نوش آباد، دارای پیشینه تمدنی با یک صد اثر تاریخی و فرهنگی است که تاکنون 25 اثر در فهرست میراث فرهنگی ومعنوی کشور به ثبت رسیده است .

توسعه گردشگری در گرو تقویت داشته‌های فرهنگی

نایب رییس شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این مراسم گفت: معرفی وجوه زندگی مردم هر منطقه در قالب صنایع دستی، آداب و رسوم و غذاهای محلی بهترین مولفه های جذب گردشگر است.

حسینعلی وکیل در آیین روز نوش آباد، اظهار کرد: خانه‌های بوم گردی بهترین جذابیت برای گردشگران خارجی است که باید آنها را حفظ و به عنوان زیرساخت‌های گردشگری مرمت کنیم که سرمایه‌های ملی است.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم در شناسایی، احیا و حفظ آثار تاریخی حتی اگر یک اثر یا آیین کوچک باشد، منجر به موفقیت در توسعه گردشگری و جذب گردشگر خارجی خواهد شد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کاشان افزود در پیشینه تمدنی ما، برای هر ماه یک جشن باستانی وجو داشته که فراموش شده است و باید این آیین‌ها را زنده کرده و با ثبت در فهرست میراث ملی، آنها را  به جهان معرفی کنیم .

وکیل گفت: ترویج آیین های سنتی، سنت‌های محلی و غذاهای بومی منجر به جذب گردشگر می شود که هم مزیت اقتصادی است و  معیشت مردم  بهبود می بخشد و هم باعث حفظ و انتقال فرهنگ ما به گردشگران می شود.

وی تاکید کرد: برای گردشگری، نباید هیچ تهدیدی متصور شد بلکه باید بسترهای جذب گردشگران را فراهم کنیم. گردشگرانی که به ایران وارد میشوند، به دنبال شناخت آثار تاریخی ارزشمند ایران هستند و خدشه ای به غنای فرهنگی ایران وارد نمی‌شود.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برای توسعه گردشگری باید داشته‌های فرهنگی خود را تقویت کنیم و فرهنگ خود را به گردشگران منتقل کنیم تا در برابر تبلیغات منفی دشمنان ذهنیت گردشگران، نسبت به ایران مثبت شود.

نمایش یافته‌های 6 فصل کاوش نوش آباد در دانشگاه کاشان

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان نیز در این مراسم گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد نماد فرهنگ و تمدن شهروندانی که تلاش داشتند حیات هرچه شادتری داشته و حتی در مناطق دیگر جاری کنند.

رضا نوری شادمهانی اظهار کرد: قلعه فیض آباد با وجود قطعات فراوان سفال از دوره‌های مختلف تاریخ باعث شد که در فرایند پروژه های آموزشی به بناهای تاریخی آسیب وارد نشود.
وی افزود: تپه باستانی فیض آباد یک اثر کم نظیر به جا مانده از دوره ایلخانی است، زیرا بیشترین آثار این دوره تاریخی نابود شده و تنها در مراغه و تبریز چند اثر محدود باقی مانده است .

وی تصریح کرد: شهر ایلخانی نوش‌آباد دارای هر سه فضای شهرهای تاریخی ایران شامل بیرونی، شارستان و ارک است که در فصل ششم کاوش‌ها، دیوارهایی از عمق چهار متری پیدا شد که نشانه ای از حیات در دوره‌های قبل از ایلخانی در این منطقه است.

نوری شادمهانی گفت: شناسایی و حفظ شهر ایلخانی نوش‌آباد نیازمند یک طرح بلندمدت است تا به یک سایت گردشگر پذیر تبدیل شود و یافته های شش فصل کاوش در این اثر، خرداد ماه آینده در دانشگاه کاشان به نمایش گذاشته خواهد شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93372/امنیت-گردشگری-در-گرو-احترام-گردشگران-به-فرهنگ-میزبان
بستن   چاپ