پیام سپاهان
تا پایان تعطیلات نوروزی:
شمار گردشگران اصفهان افزون بر 3 میلیون نفر می رسد
شنبه 10 فروردين 1398 - 17:45:36
پیام سپاهان - اصفهان- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: شمار گردشگران این استان تا پایان تعطیلات نوروزی بر اساس پیش بینی ها به بیش از سه میلیون نفر می رسد.
محسن یارمحمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از آغاز ایام نوروز تاکنون 2 میلیون نفر به استان اصفهان سفر کردند که این جمعیت در مقایسه با نوروز گذشته رشد22 درصدی داشته است.
وی بیان کرد: با توجه به بارش باران در مناطق شمال و شمال غربی و آرامش جوی و نبود بحران سیلاب در اصفهان این رشد جمعیت گردشگر تا پایان نوروز و در دو دوم سفرها بر اساس پیش بینی ها به 25 درصد در مقایسه با نوروز 97 افزایش می یابد.
وی اضافه کرد : این آمار مربوط به مسافرانی است که حداقل یک شب در این منطقه اقامت در مراکز اقامتی استان داشته اند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: بازگشایی آب زاینده رود و هزینه بالای سفرهای خارجی مهمترین عامل افزایش جمعیت گردشگران بوده که اصفهان را جز استان هایی با بیشترین آمار بازدید کننده قرار داده است.
وی یادآورشد: ظرفیت مکان های اقامتی در استان اصفهان برای هر شب به 420 هزار نفر رسیده که در مقایسه با نوروز سال گذشته 90 هزار نفر بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه توزیع مسافر در سراسر استان اصفهان از برنامه های راهبردی این نهاد است ، تصریح کرد: 50 درصد از آمار گردشگران استان مربوط به شهر تاریخی اصفهان بوده که در برخی از روزها میزان گردشگران شهرستانی نسبت به شهر اصفهان افزایش داشته است.
یارمحمدی ادامه داد : با توزیع مسافران و گردشگران در استان اصفهان، صنعت گردشگری تقویت و مسافران از فرصت های طبیعی و تاریخی متنوع استفاده می کنند و جذابیت سفر برای آن ها بیشتر می شود.
یارمحمدی افزایش روزهای اقامت در هر منطقه را از مولفه ها رشد گردشگری برشمردو گفت: افزایش روز اقامت مسافران از ابتدای طرح نوروزی مورد توجه بوده و متوسط اقامت در این استان به سه شب رسیده است که توزیع مسافر در استان، تنوع جاذبه ها و کیفیت خدمات به این موضوع کمک کرده است.
وی راه اندازی نوروزگاه ها، همکاری و هم افزایی در ستاد تسهیلات سفر شهرستانی را در موفقیت توزیع گردشگر مهم ذکر و اضافه کرد: برای رونق گردشگری باید تمامی ظرفیت ها را بکار گرفته و از تمرکز بر شهر اصفهان خوداری کرد.
وی یادآورشد: در گذشته بیشترین تمرکز تا حد 70 درصد در شهر اصفهان بود و مابقی در شهرستان ها که امسال آمار 50 درصدی سفر به مناطق مختلف حکایت از تحقق برنامه توزیع مسافر است.
به گفته وی معرفی قابلیت های گردشگری و وجود نرم افزارهای گردشگری را در هدایت مسافران به شهرها و روستاها موثر بوده است.
این مسئول ستاد هماهنگی سفر استان اصفهان به آمار بازدید از مناطق گردشگری و تاریخی اشاره کرد و گفت: نزدیک به چهار میلیون نفر از مناطق تفریحی، گردشگری و تاریخی استان اصفهان بازدید کرده اند که این آمار مربوط به مکان های دارای فروش بلیط است.
وی خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از تعداد گردشگران و بازدید کنندگان مراکز فاقد فروش مانند میدان تاریخی نقش جهان و مکان های تاریخی در برخی از شهرستان نداریم.
یارمحمدی به رویدادهای فرهنگی در نوروز اشاره کرد و گفت: دو هزار رویداد پیش بینی شده بود که این برنامه ها تا به سه هزار فعالیت خواهد رسید.
وی چنین اتفاقات فرهنگی را در معرفی پتانسیل های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مهم بیان کرد و گفت: در رویدادهای نوروزی مردم با آداب و رسوم، جاذبه های تاریخی و گردشگری و مولفه های شاخص گردشگری آشنا می شوند.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار اثر تاریخی (یک هزار و 850 اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر 600 خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.
رییس جمهوری 13 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست ‌محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده رود رها کند.
زاینده رود به طول 380 کیلومتر از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود، به صورت یک رودخانه به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های گذشته به دلیل خشکسالی، افزایش برداشت و سو مدیریت منابع آبی درمنطقه پایین دست خشک شده بود.
طبق آخرین آمار ستاد مرکزی تسهیلات سفر کشور، از 28 اسفندماه 97 تا9 فروردین ماه 34 میلیون نفر سفر کرده اند که در این مدت میزان ورود گردشگران خارجی نیز در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته 31 درصد رشد داشته است.
/6026/7131

http://www.sepahannews.ir/fa/News/93381/شمار-گردشگران-اصفهان-افزون-بر-3-میلیون-نفر-می-رسد
بستن   چاپ