پیام سپاهان
متین آباد نطنز؛ تجربه ای دلنشین از اقامت در کویر
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 18:21:31
پیام سپاهان - کاشان - بسیاری از نقاط استان های مرکزی کشور به اقلیم کویر مزین هستند اما در این میان متین آباد نطنز در شمال استان اصفهان تجربه ای متفاوت و دلنشین از اقامت در کویر برای علاقه مندان به ارمغان می آورد.
به گزارش ایرنا، جاذبه های کویری ایران سالانه علاقه مندان بسیاری را به خود جلب می کند که البته برخی از آنها فاقد امکانات لازم بوده و برخی نیز تا حدودی توسعه یافته، به سمت تمهید زیرساخت های مورد نیاز گام برداشتند.
کارشناسان امر توسعه ای را پایدار نامند که برای جذب مخاطبان با تکیه بر توانمندی های بومی، همه جانبه بوده و در برابر حفظ محیط زیست مسوولیت پذیر باشد؛ منطقه نمونه گردشگری متین آباد در 25 کیلومتری نطنز یکی از نمونه های بارز آن است که تجربه ای متفاوت از زندگی در کویر ارائه می کند.
به گفته سید هادی اشرف واقفی مدیر این اقامتگاه، متین آباد سال 2010 در راستای توسعه پایدار با استفاده از مصالح بومی و معماری سنتی ساکنان حاشیه کویر ابتدا در قالب نخستین اکوکمپ ایران راه اندازی و با در نظر گرفتن استانداردهای اقامتی و رعایت اصول گردشگری پایدار حتی به عنوان منطقه نمونه گردشگری مطرح شد.
حفاظت از محیط زیست با کمترین آسیب به پوشش گیاهی و جانوری منطقه به عنوان میراثی برای آیندگان، اشتغالزایی و کارآفرینی برای جامعه محلی، مشارکت افراد محلی در سود اقتصادی فعالیت های اقامتگاه، حفظ و ترویج فرهنگ و باورهای بومی موجب شد تا متین آباد سال 2014 از سوی دفتر امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد جزو 18 منطقه گردشگری برتر جهان شناخته شود و سال 2015 نیز جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار را دریافت کند.
دهکده ای الهام گرفته از معماری کویری برای اقامتی متفاوت و فراموش نشدنی با استفاده از صفحه های خورشیدی برای تولید برق، ساخت مزرعه، تفکیک زباله در مبدا و بازیافت آن تنها بخشی از فعالیت های توسعه محور منطقه نمونه گردشگری متین آباد نطنز را دربر می گیرد.
بنای اصلی اقامتگاه متین آباد همان کاروانسراهای قدیمی با حجره ها و اتاق شاه نشین است که سالانه هزاران نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را میزبانی می کند.
13 باب کومه (آلونک گلی) از جمله هشت کومه بزرگ با طراحی به سبک خانه های کویر مرکزی و سقف هایی گنبدی برای تهویه هوا در کنار سیستم های گرمایش و سرمایش مانند کرسی، بخاری، رادیاتور، سرویس های بهداشتی و حمام، تخت و رختخواب متین آباد را برای اقامت در فصول مختلف سال به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است.
امکانات موجود در کومه های متین آباد برای یک سفر خانوادگی به دل کویر مرکزی ایران کافی و مناسب می نماید و با هر سلیقه و توان مالی می توان از امکانات این منطقه گردشگر پذیر در شمال استان اصفهان استفاده کرد و حتی برای افراد با توان مالی کم نیز چادرهایی مجهز و مشابه کومه ها در محوطه کمپ وجود دارد.
در کنار تجربه متفاوت اقامت در یکی از کاروانسراهای کویری ایران قدیم با امکاناتی مانند سالن غذاخوری و محوطه بازی کودکان، تفریح هایی مانند دوچرخه سواری، شترسواری و رصد آسمان شب نیز برای علاقه مندان پیش بینی شده است.
این مجموعه گردشگرپذیر که تجربه ای متفاوت از لمس خاک و زیستن در سایه آسمان پاک و پر ستاره را به گردشگران ارزانی می دارد، سالانه جشن های ایرانی را نیز میزبانی می کند.
جشنواره های بومی- محلی، پاسداشت جشن ها و غذاهای اصیل ایرانی از جمله در قالب جشن شکرگزاری پاییزه به مناسبت آخرین فصل داشت و برداشت، جشنواره انار، جشنواره آب دوغ خیار، جشنواره آش و جشنواره شربت های گیاهی از جمله آنها می باشد که در سال علاقه مندان بسیاری را از نقاط مختلف کشور به دل کویر مرکزی ایران در شمال استان اصفهان جذب می کند.
8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94408/متین-آباد-نطنز؛-تجربه-ای-دلنشین-از-اقامت-در-کویر
بستن   چاپ