پیام سپاهان
بارندگی اخیر به برخی بناهای تاریخی اصفهان آسیب زد
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 18:21:31
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بارش های اخیر به برخی از بناهای تاریخی این استان آسیب جدی زده است.
فریدون الهیاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که این بارش موجب آبگرفتگی و جاری شدن روان آب در برخی از شهرهای استان شد، افزود : فهرست بناهای آسیب دیده برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تخصیص بودجه مرمت و بازسازی در حال تهیه است.
وی تصریح کرد: به هیچ یک از بناهای تاریخی شاخص شهر اصفهان آسیبی وارد نشد اما به برخی از خانه ها و حمام های تاریخی این شهر آسیب وارد شد که چنانچه نسبت به مرمت آنها بی توجهی شود بارش های آینده می تواند آنها را به صورت جدی تهدید کند.
در این استان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه مرمت برخی از بناهای تاریخی شهر اصفهان در چهار سال گذشته تاثیر بسزایی در استحکام این بناها برای مقاومت مقابل بارش های اخیر داشت، گفت: به عنوان نمونه سال گذشته بام مسجد جامع اصفهان به مساحت 16 هزار متر مربع مرمت و استحکام بخشی شد که چنانچه این عملیات انجام نشده بود، بارش های سنگین هفته گذشته به این بناهای مهم و تاریخی اصفهان آسیب جدی وارد می کرد.
الهیاری میزان اعتبارات دولتی هزینه شده برای بناهای تاریخی اصفهان در سال گذشته را 200 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: افزون بر این، اعتبارات قابل ملاحظه ای از طریق مشارکت مردمی برای مرمت آثار تاریخی این خطه در سال گذشته هزینه شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان بدون اشاره به اعتبارات ملی و استانی سال گذشته این اداره کل گفت: حدود 50 درصد این اعتبارات محقق شد.
وی درباره آمار گردشگران تعطیلات نوروزی یادآور شد: از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون 2 میلیون و 154 هزار و 256 نفر شب خواب در این استان اقامت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 17 درصد رشد داشته است.
به گفته وی در این مدت بیش از چهار میلیون و 177 هزار نفر از بناهای تاریخی اصفهان دیدن کردند که در مقایسه به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش یافته است.
در تعطیلات نوروزی سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار نفر به استان اصفهان سفر کردند.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزد آباد و مون به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی بویژه در تعطیلات نوروز است.
/6026/2092

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94409/بارندگی-اخیر-به-برخی-بناهای-تاریخی-اصفهان-آسیب-زد
بستن   چاپ