پیام سپاهان
سد مخزنی گلپایگان سرریز کرد
دوشنبه 12 فروردين 1398 - 05:43:33
پیام سپاهان - اصفهان - فرماندار گلپایگان اعلام کرد: سد مخزنی این شهرستان با ظرفیت 36 میلیون مترمکعب، امروز یکشنبه سرریز کرد.
سد مخزنی گلپایگان در20 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرار دارد.
حسین یارمحمدیان در حاشیه بازدید میدانی امروز جمعی از مسوولان این شهرستان از دو سد گلپایگان و مسیر روستاهای "پشت کوه" و "عباس آباد" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرریز این سد هم اکنون وارد رودخانه گلپایگان شده است.
وی در عین حال گفت: پیش بینی می شود سد دوم گلپایگان(سد کوچری) نیز با توجه به بارش های اخیر و پیش رو ، تا یک ماه آینده برای نخستین بار تکمیل شود و سرریز کند.
یارمحمدیان از مردم بخصوص اهالی روستای عباس آباد خواست از تردد در مسیر و حاشیه رودخانه گلپایگان و دو سد این شهرستان بدلیل بارش ها و سرریز سد خودداری کنند.
فرماندار گلپایگان گفت: با سرریز سد کوچری و بالا آمدن آب، پیش بینی می شود بخشی از جاده سد کوچری نیز تا چند روز آینده به زیر آب برود.
وی در عین حال از مسوولان شرکت آب منطقه ای تهران بعنوان متولی سد کوچری خواست تا بسرعت نسبت به رفع نقص و تکمیل جاده جایگزین این سد اقدام کنند تا مشکلی برای تردد در این جاده که در مسیر چند روستای گلپایگان واقع است، ایجاد نشود.
فرماندار گلپایگان همچنین با توجه به شروع بارش ها در موج جدید فعالیت های جوی گفت: ستاد بحران این شهرستان با آمادگی کامل در صحنه است و تحولات پیش رو را دنبال می کند.
به گزارش ایرنا، گلپایگان دارای دو سد به نام سد مخزنی قدیمی واقع در20 کیلومتری و سد کوچری در هشت کیلومتری این شهرستان است.
این دو سد در فاصله 12 کیومتری هم قرار دارند.
سد قدیمی بعنوان نخستین سد مخزنی کشور با قدمت حدود60 سال با هدف کنترل و بهره برداری از سیلاب ها و تامین بخشی از زمین ها کشاورزی دشت گلپایگان بر روی رودخانه این شهرستان احداث شده است.
سد دوم یا سد مخزنی کوچری با حجم ذخیره 207 میلیون مترمکعب، در سال 95 به بهره برداری رسیده و از طرح های بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دِز به قمرود محسوب می شود.
در جریان فعالیت های جوی روزهای گذشته، بیش از330 میلیمتر در شهرستان گلپایگان باران باریده است که نسبت به آمار سال قبل290 میلیمر افزایش نشان می دهد.
شهرستان گلپایگان در180 کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع است.
6027/7138

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94432/سد-مخزنی-گلپایگان-سرریز-کرد
بستن   چاپ